Pustelnia parmeńska

Ocena: 4.5 (2 głosów)

Burzliwa historia miłości księżnej Sanseverina i Fabrycego del Dongo na ponurym dworze książąt Parmy. Opowieść o podłości, zdradzie i najwyższym poświęceniu.

 

Dzieje Fabrycego del Dongo – młodszego syna mediolańskiego arystokraty i bogacza, który odrzuca syna, ponieważ ten przejawia fascynację Napoleonem. Brak miłości ojcowskiej z nawiązką rekompensują Fabrycemu kobiety - od ukochanej ciotki, przez markietanki, aktorki i właściwie wszystkie panie, które spotyka na swej drodze. Stendhal cudownie plecie burzliwą historię miłości między Fabrycym, hrabiną Sanseverina i córką strażnika więzienia.

 

Znajdziemy w tej opowieści mistrzowskie opisy uczuć, zawiłe intrygi i znakomite portrety psychologiczne. A także opis uroczego świata, którego dawno już nie ma.

Informacje dodatkowe o Pustelnia parmeńska:

Wydawnictwo: MG
Data wydania: 2016-04-13
Kategoria: Literatura piękna
ISBN: 978-83-7779-338-1
Liczba stron: 512

więcej

Kup książkę Pustelnia parmeńska

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Pustelnia parmeńska - opinie o książce

Avatar użytkownika - Dizzy
Dizzy
Przeczytane:2016-04-27, Ocena: 4, Przeczytałam, 52 książki 2016,

Pustelnia parmeńska Stendhala została opublikowana po raz pierwszy w 1839 roku. Dziś jest uznawana za jedną z najlepszych powieści francuskich, zaliczana do klasyki literatury. Najlepszym dowodem na jej wartość jest to, że na polski przetłumaczył ją sam Tadeusz Boy Żeleński. Powieść opowiada o losach Fabrycego del Dongo, młodszego syna bogatego włoskiego szlachcica. Ojciec nie przepadał za Fabrycym, wolał starszego syna, tak samo zachłannego i podłego jak on sam. Matka, ciotka i siostry natomiast uwielbiały go. Chłopak był wielbicielem Napoleona, za którym chciał wyruszyć w bój, co mu się nie za bardzo udało, ale nawet taka nieudana próba ściągnęła mu na głowę kłopoty. Włochami rządził wówczas książę o zupełnie przeciwnych poglądach i miłość do Napoleona nie była mile widziana. Tak to się zaczęło, a dalsze losy Fabrycego były coraz to burzliwsze. Zakochiwał się, zabijał z zazdrości, siedział w więzieniu i został biskupem. Strasznie to pogmatwane, ale wciągające. Na początku trudno było mi się wczuć w ten dziwny język i szczegółowe opisy uczuć i stosunków międzyludzkich, ale około setnej strony już nie mogłam się oderwać. Brudne intrygi, kłamstwa, ucieczki z więzienia i wielkie miłości opisano tu po mistrzowsku, po prostu nie da się nudzić. Może miejscami gubiłam się w polityce, która mnie zupełnie nie interesuje. Zrozumiałam jedynie, że po jednej stronie stali wielbiciele Napoleona, inteligentni, myślący ludzie, liberałowie, a po drugiej szlachta, ludzie bardzo wierzący i raczej głupi, którzy uważali czytanie i naukę za stratę czasu i w ogóle coś złego. Bohaterowie powieści uważali, że najlepiej trzymać się ludzi, którzy są przy władzy, więc trzeba udawać, że się wierzy w to, w co wierzą rządzący. W ten sposób robiono kariery. Nie podobały mi się te intrygi, knucie, udawanie i robienie kariery kosztem innych. Prawie wszyscy w tej powieści robią jakieś obrzydliwe albo przynajmniej nieprzyzwoite rzeczy, żeby osiągnąć swoje korzyści. Wdowa poślubia bogatego człowieka dla kasy i dla możliwości bycia z kochankiem, a ten bogaty człowiek zyskuje przez to małżeństwo jakiś tytuł i medal. Nie widzą się prawie w ogóle i wszyscy wiedzą, co to za małżeństwo i niczemu się nie dziwią. Chłopak udaje głupszego niż jest, żeby zrobić karierę biskupa. Minister oszukuje księcia, udaje że wierzy w jego fobie, udaje przyjaciela, by tylko utrzymać posadę. Obrzydliwe to wszystko, ale opisane świetnie. Język powieści bardzo mi się podobał, pozwalał wczuć się w sytuację, lepiej zrozumieć te dziwne zachowania. Pustelnię parmeńską powinno się czytać. To świetna literatura i dużo się można dowiedzieć o społeczeństwie włoskim i francuskim sprzed dwustu lat. Klasykę zazwyczaj czyta się trudno, ale ta książka wciąga w świat intryg jak plotkarskie gazetki, tylko język w niej ładniejszy i mniej błędów stylistycznych. To piękna powieść, choć o nieładnych sprawach. Mnie trochę wzruszyła, trochę zezłościła. Wzbudziła dużo emocji. Polecam, zwłaszcza wielbicielom klasyki.

Link do opinii
Avatar użytkownika - jeke5
jeke5
Przeczytane:2016-04-26, Przeczytałam,

Dawno temu przeczytałam ,,Czerwone i czarne" Stendhala i byłam pod dużym wrażeniem tej powieści. W trakcie mojej rozmowy z wujkiem o książkach padł kolejny tytuł powieści autora, który warto poznać - ,,Pustelnia parmeńska" z 1839 roku. Jak tylko nadarzyła się okazja sięgnęłam po nią.
Główny bohater powieści Fabrycy del Dongo pochodzący z bogatej, arystokratycznej  mediolańskiej rodziny ucieka z domu i przyłącza się do armii Napoleona. Jego ojciec jest z tego powodu bardzo niezadowolony. Matka też nie czuje heroizmu syna do walki, ale gdy jej perswazje nie odnoszą skutku daje synowi pieniądze na drogę, a w ubranie wszywa małe diamenciki. Fabrycy po drodze zostaje ograbiony do ostatniego szeląga i na ponad miesiąc trafia do aresztu, gdyż żołnierze uważają go za szpiega. Po opuszczeniu więzienia bierze udział w walkach pod Waterloo, ale po bitwie całkowicie zraża się do wojaczki. Po zawieruchach wojennych przyjeżdża do kochanej Giny Sanseverina mieszkającej w Parmie i po rozmowach z nią decyduje się wybrać karierę duchowną. Wstępuje do akademii kościelnej, ale nadal spotyka się z aktorką Mariettą. Romans kończy się tragicznie, gdyż Fabrycy zabija admiratora aktorki i musi uciekać. Przez jakiś czas ukrywa się w Bolonii, nie trwa to jednak długo i zostaje aresztowany, a następnie osadzony w wieży Farnese. Dowódca pilnującej go straży ma piękną córką Klelię Conti, w której na zabój zakochuje się Fabrycy. Klelia ułatwia kochankowi ucieczkę z więzienia, ale dręczona wyrzutami sumienia, że zrobiła to wbrew ojcu, przysięga, że już nigdy więcej nie zobaczy Fabrycego. Wkrótce wychodzi za mąż za markiza Crescenzi, a Fabrycy po udanej rewizji procesu zostaje koadiutorem arcybiskupa Parmy. Miłość Klelii i Fabrycego nie wygasa po zaistnieniu nowych okoliczności i przynosi kolejne burzliwe wydarzenia.
 ,,Pustelnia parmeńska,, nie należy do książek, które czyta się bez wysiłku, można się pogubić w zawiłej fabule i intrygach, a tempo akcji jest nierówne, ale zawiera ona też niezwykle pięknie opisane uczucia kochanków i mistrzowsko nakreślone portrety psychologiczne bohaterów. Myśli i życie wewnętrzne licznych postaci autor zaprezentował poetyckim językiem, który oddaje ich stan emocjonalny w danej chwili. Fabrycy nie kochany przez ojca w dzieciństwie, w dorosłym życiu rzuca się w wir miłości do prawie każdej napotkanej na swojej drodze kobiety, by zrekompensować brak uczuć. Uwielbia swoją ciotkę, na wojnie zadaje się z markietankami, wikła się w romans z aktorką, hrabiną Sanseverina i wreszcie Klelią, która wydaje się być miłością jego życia. Oprócz wątków miłosnych autor rozbudował wątek polityczny, krytykował władzę absolutną i starał się pokazać nowy ład społeczny, jaki powstał po wojnach napoleońskich. Romantyzm i przygoda miesza się z racjonalizmem. Dodam, że przekładu powieści dokonał Boy-Żeleński, a Wydawnictwo MG zadbało o piękne wydanie książki.
,,Pustelnia parmeńska,, to jedna z najważniejszych powieści w literaturze światowej, którą powinien znać każdy wielbiciel klasyki. http://magiawkazdymdniu.blogspot.com/

Link do opinii
Avatar użytkownika - Roksana
Roksana
Przeczytane:2023-08-12, Ocena: 5, Przeczytałam, E-booki, 2023, Literatura piękna,
Avatar użytkownika - Terenia
Terenia
Przeczytane:2017-03-09, Przeczytałam,
Inne książki autora
Życie Henryka Brulard
Stendhal0
Okładka ksiązki - Życie Henryka Brulard

Powieść autobiograficzna Stendhala (Henri Beyle). Ciekawa, emanująca szczerością, uwielbieniem dla matki (z pochodzenia Włoszki), Napoleona i Italii. Dla...

Vanina Vanini
Stendhal0
Okładka ksiązki - Vanina Vanini

Zawiera opowiadania:- Vanina Vanini- Księżna Palliano- Viktoria Accoramboni...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Virion. Legenda miecza. Krew
Andrzej Ziemiański ;
Virion. Legenda miecza. Krew
Kołatanie
Artur Żak
Kołatanie
W rytmie serca
Aleksandra Struska-Musiał ;
W rytmie serca
Mapa poziomów świadomości
David R. Hawkins ;
Mapa poziomów świadomości
Ostatnia tajemnica
Anna Ziobro
Ostatnia tajemnica
Hania Baletnica na scenie
Jolanta Symonowicz, Lila Symonowicz
Hania Baletnica na scenie
Lew
Conn Iggulden
Lew
Jesteś jak kwiat
Beata Bartczak
Jesteś jak kwiat
Niegasnący żar
Hannah Fielding
Niegasnący żar
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy