To nie jest amerykański film

Wydawnictwo: DRAGON
Data wydania: 2019-02-27
Kategoria: Kryminał, sensacja, thriller
ISBN: 9788378878780
Liczba stron: 320

Ocena: 5.5 (4 głosów)

Matka Oliwii została porwana przez nieznanych sprawców. Kiedy wydaje się już, że nie ma szans odnaleźć jej żywej, niespodziewanie wraca do domu. Odmawia współpracy z policją, a o koszmarze, jaki przeszła, świadczą tylko potworne obrażenia na jej ciele. Oliwia jako psychoterapeutka próbuje nakłonić matkę do złożenia zeznań. Nie wie, że sama także jest w śmiertelnym niebezpieczeństwie.

Brutalny gwałt, rodzinne tajemnice i niewyjaśniona zbrodnia z przeszłości. Najnowsza powieść Nadii Szagdaj to mocny thriller trzymający w napięciu do ostatniej strony. Nie odgadniesz, jak kończy się ta historia...

Tagi: Klasyka kryminału

Kup książkę To nie jest amerykański film

Zobacz także

Opinie o książce - To nie jest amerykański film

O Nadii Szagdaj słyszałam za sprawą jej serii o Klarze Schulz. Plany by ją przeczytać były, są i będę. Tyle że teraz zdecydowanie bardziej mnie do tych pozycji ciągnie. Zasiadając do pozycji pt. "To nie jest amerykański film" byłam ciekawa, na co stać Nadię. W połowie byłam pewna, że wszystko już ułożyłam i wiem o co chodzi. No niestety autorka zatrzęsła całym moim światem i to wcale nie delikatnie. To nie było tąpnięcie na śląsku. To było jak trzęsienie ziemi z 1960 roku w Chile! Szacunek i czapki z głów. 

Teresa jest matką dwójki dorosłych już dzieci oraz żoną Juliana. Wydaje się, że państwo Pol prowadzi w miarę normalne życie, choć więzi rodzinne są u nich raczej nikłe. Niestety pewnego dnia dochodzi do tragedii i Teresa zostaje porwana. Mimo zaangażowania całej rodziny i policji nie udaje jej się odszukać. Żądania okupu nie pomagają, gdyż porywacze nagle milkną. Kobieta znajduje się sama. Jej stan jest koszmarny - pobita, zgwałcona i zamknięta w sobie. Oliwia jej córka, próbuje nakłonić matkę by porozmawiała z policją i powiedziała co ją spotkało. Niestety nic to nie daje. Mało tego dziewczyna nie zdaje sobie sprawy, że teraz to jej zagraża niebezpieczeństwo i to nie byle jakie. Ktoś usilnie próbuje nie tylko zastraszyć, ale i grozić kobietom w rodzinie Polów. Przez to na jaw wychodzą rodzinne tajemnice i to nie byle jakie. 

Co i kto ma coś do ukrycia? Czy odkrycie rodzinnych sekretów to dobry pomysł? Do czego skłonni są ludzie by dopiąć swego? Czy pieniądze to motyw, któremu ciężko się oprzeć?

Gdy zaczynamy czytać tę książkę jedyna myśl, jaka nam przychodzi to: kolejny momentami mocny kryminał. I owszem tak jest, ale tylko do czasu. Dość nagle cała książka staje się jedną wielką zabójczą grą, gdzie nikt nie jest tym za kogo się podaje. Gdy już jest się pewnym (tak jak ja), że poukładało się wszystko po kolei, wie się kto i co zrobił Nadia Szagdaj wylewa nam kubeł zimnej wody na głowę. Już w pierwszym rozdziale podaje nam informacje, które są zdecydowanie niepewne, potem jest już tylko "gorzej". Dawno (jeśli w ogóle) nie dałam się tak wyprowadzić w pole. Czuję jednak mały niedosyt i liczę, że autorka napisze ciąg dalszy, bo zakończenie jest niepewne i jakby niedokończone. Albo zostawiła je dla wyobraźni czytelnika, albo otworzyła sobie drzwi do kontynuacji. Wolałabym opcję numer dwa, ale jeśli nie to chętnie poczytam inne jej pozycje, bo warsztat ma świetny. Szagdaj to autorka, która ma pomysł i umie go wykorzystać nie psując praktycznie niczego. Polecam, bo dawno nie czytałam czegoś tak genialnego.

Link do opinii

Książka Nadii Szagdaj mnie bardzo pozytywnie zaskoczyła. Już na samym początku dostajemy rozdział, który intryguje, informacje, o których mówią bohaterowie, są niejasne, co wzmacnia tylko naszą ciekawość. A gdy wszystkie tajemnice przestaną być niejasne i zagadkowe – autorka na dokładkę serwuje takie zakończenie, że od razu w naszej głowie pojawia się chaos.

Oliwia pracuje jako psycholog. Jej matka zostaje porwana przez nieznanych sprawców. Policja rozpoczyna śledztwo i gdy wydaje się, że nie ma szans na odnalezienie matki żywej, ta niespodziewanie wraca do domu. Nie chce jednak współpracować z policją, uparcie milczy o porwaniu. O przeżytym koszmarze świadczą także potworne obrażenia na ciele. Oliwia próbuje nakłonić matkę do współpracy z policją. Kobieta jeszcze nie wie, że przez to znajdzie się sama w śmiertelnym niebezpieczeństwie.

W książce „To nie jest amerykański film” dzieje się (i to sporo) już na samym początku książki. Z każdym rozdziałem będziemy zastanawiać się nad dziwnymi relacjami panującymi w domu bohaterki. Dlaczego matka jest tak oziębła i nie chce złożyć zeznań? Dziwne wydało mi się też to, że Oliwia wraz z bratem zwracają się do rodziców po imieniu. Stosunki w tej rodzinie są dysfunkcyjne i to nie tylko na linii rodzic – dziecko, ale także między samymi małżonkami. To, w jaki sposób Oliwia była traktowana przez matkę, skłoniło ją do tego, by pracować w zawodzie psychologa.

W książce dostaniemy opis porwania, brutalnego gwałtu a tło stanowić będą rodzinne tajemnice. Będzie mrocznie i ostro. Niewyjaśniona zbrodnia, do której doszło w przeszłości, nie pozwoli nam na porzucenie książki. Oliwia sama na własną rękę prowadzi śledztwo. Policja niestety zawiodła i kobieta chce rozwikłać zagadkę, dlaczego to właśnie ją porwano i kto za tym stoi. Postępowanie kobiety mnie momentami bardzo irytowało, sama nie wiem dlaczego. Oliwia w tych poszukiwaniach odpowiedzi nie będzie całkiem sama, bo w jej życiu pojawią się dwaj równie tajemniczy mężczyzny. Czy adwokat Tomek na pewno przypadkowo znalazł ją po porwaniu? A jaki cel w rozwiązaniu zagadki ma policyjny informator Adam? Czy panowie na pewno są tymi osobami, za które się podają?

Miałam kilka pomysłów na to, jak zakończy się książka. W końcu nie pierwszy raz czytałam thriller psychologiczny. Jednak to, w jaki sposób się zakończył „To nie jest amerykański film” przekonał mnie, że jednak nic nie wiem. Zakończenie jest szokujące i zaskakujące! I jeśli były w książce jakieś niedociągnięcia (np. wg mnie irytująca Oliwia) to finał rekompensuje wszystko! Takich książek nam potrzeba! Sami się przekonajcie, czy byłby tu materiał na amerykański film.

Link do opinii

Otworzyłam. Wkręciłam się. Przeczytałam. A napisanie opinii to istne pole minowe. Im mniej się wie, tym lepiej. I chociaż nie tak powinna wyglądać recenzja, to zapewniam, że po przeczytaniu przyznacie mi rację.

Od pierwszych stron znajdujemy się w samym centrum akcji. Nie tracimy czasu na wstępy i wprowadzenia.
Oliwia, psycholog, próbuje nakłonić swoją matkę na rozmowę z policją. Kobieta została uprowadzona i brutalnie zgwałcona, jednak odmawia kontaktu z funkcjonariuszami. Oliwia nie może zrozumieć jej postępowania, boi się, że zagrożone będę kolejne osoby. Nie wie, że to ona jest w wielkim niebezpieczeństwie.

Tyle mogę powiedzieć bez spojlerowania. Bo potem już się dzieje. Książka jest porównywana do "Dziewczyny z pociągu", jednak ja jej nie czytałam, więc ciężko mi stwierdzić; dlatego jak dla mnie, autorka stworzyła coś nowego, nieprzewidywalnego, niepokojacego, niby opartego na schemacie i takiej pewności, która potem odwróci się przeciwko czytelnikowi, zostawiając go z totalnym chaosem. Bo taka właśnie jest ta książka. Psychologiczna, brutalna, wzbudzajaca skrajne emocje. Bo może pieniądze, zazdrość, tajemnica rodzinna, która nie miała ujrzeć światła, schowana w sejfie, to tylko wierzchołek góry? I po mimo kilku mankamentów, jakim dla mnie była irytujaca bohaterka (może miała taka być?) i trochę potaktowane po macoszemu końcowe wyjaśnienie sprawy, powieść zapewnia świetną rozrywkę.

Link do opinii
Inne książki autora
Kroniki Klary Schulz. Sprawa pechowca
Nadia Szagdaj0
Okładka ksiązki - Kroniki Klary Schulz. Sprawa pechowca

Breslau, rok 1910. Podczas spektaklu w operze ginie znany baryton. Choć jego śmierć na początku wydaje się nieszczęśliwym wypadkiem, szybko okazuje się...

Love...a bez niej tylko mrok
Nadia Szagdaj0
Okładka ksiązki - Love...a bez niej tylko mrok

Młoda dziennikarka i autorka widmo, Ina Fischer wraca do swego mieszkania we Wrocławiu z krótkich londyńskich wakacji. Po bolesnym zderzeniu z rzeczywistością...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Kult
Łukasz Orbitowski;
Kult
Save you
Mona Kasten
Save you
Siostry, psy i wariaci
Maite Carranza, Julia Prats
Siostry, psy i wariaci
Sedno życia
Katarzyna Kielecka
Sedno życia
Shadow Raptors. Kurs na kolizję
Sławomir Nieściur;
Shadow Raptors. Kurs na kolizję
Magia Serbithów
Małgorzata Lisińska
Magia Serbithów
Pochyłe niebo. Ćma
Ewa Cielesz
Pochyłe niebo. Ćma
Pokaż wszystkie recenzje