W poszukiwaniu inspiracji: zawód copywritera

Data: 2020-10-09 18:09:08 Autor: Piotr Piekarski

Brak rutyny, konieczność ciągłej kreatywności, wygoda pracy wolnego strzelca. To tylko niektóre zalety, jakie wiążą się z codziennością autora tekstów, czyli copywritera. Podpowiadamy, w jaki sposób spróbować swoich sił w tym bardzo ciekawym zawodzie.

Obrazek w treści

Zawód copywritera: od czego zacząć?

Pierwszy krok to stworzenie bazy klientów, którzy będą regularnie dostarczać zlecenia. Aby pozyskać duże projekty, w branży nie jest ważne wykształcenie, lecz solidnie przygotowane portfolio. Można na przykład wykonać pierwsze zlecenie za darmo, pro publico bono, dla organizacji pozarządowej lub innej tego typu instytucji.

Następnie warto zarejestrować się na jednym z dostępnych portali dla wolnych strzelców, takich jak useme, Textbroker lub freelancer.com. Wystarczy wpisać swoje dane i założyć profil. Aby otrzymać pozytywne opinie klientów, które potem pozwolą na dobór lepszych ofert, można na początku zaakceptować kilka zleceń na tak zwane teksty preclowe, czyli najprostsze teksty, które są poprawne językowo i gramatycznie, ale nie mają wartości merytorycznej.

Warto również od razu pobrać odpowiednie programy, ułatwiające pracę copywritera. Keyword Planner pomaga dobrać odpowiednie frazy do tekstu oraz pokazuje miesięczne zestawienie słów kluczowych pod względem ilości wyszukiwań w wyszukiwarce. Rozszerzenie VPN do przeglądarki pozwala na wirtualną zmianę adresu IP, przez co udostępnia zagraniczne strony objęte cenzurą krajową oraz chroni komputer przed potencjalnym atakiem hakerów. Natomiast świetną aplikacją, która pokazuje jakie teksty są w danym momencie modne w Internecie jest Google Trends.

Zawód copywritera: gdzie szukać inspiracji?

Największą trudnością w zawodzie copywritera jest brak stabilizacji. Autor tekstów musi ciągle poszukiwać nowych zleceń i klientów, samodzielnie dopinać szczegóły każdego kontraktu. Co więcej, ilość godzin nie przekłada się na wysokość zarobków i nie jest możliwe wykonanie zbyt wielu zadań jednocześnie.

Copywriterzy poszukują inspiracji na najróżniejsze sposoby. Czasem jest to inny copywriter, bloger lub pisarz – można poczytać teksty innej osoby przed rozpoczęciem własnego zadania. Najtrudniej jest bowiem zmotywować się i zacząć pracę nad danym artykułem. Kluczową rolę odgrywa środowisko pracy. Rzadko zdarza się, żeby autor tekstów był zatrudniony na pełen etat w biurze, choć oczywiście zdarzają się takie przypadki. Najczęściej copywriter działa jako freelancer, musi zatem zadbać samodzielnie o komfortowe warunki.

Praca nad artykułem zależy od rodzaju tekstu i oczywiście tematu. Precle wymagają kilku chwil zastanowienia i podstawowej umiejętności pisania, nastomiast  bardziej ambitne teksty specjalistyczne oznacają konieczność przeprowadzenia wcześniej badań. Im więcej informacji na dany temat, tym łatwiej będzie napisać tekst. Najważniejsze w pracy copywritera jest jednak zachowanie świeżego umysłu. Regularne przerwy, konieczność oderwania się od biurka, zajęcie umysłu innym tematem. Bez dystansu nie uda się zachować kreatywności i poszukiwać nowych inspiracji.

Zawód copywirtera z całą pewnością nie jest zajęciem dla każdego. Wymaga samodyscypliny, wiedzy z zakresu socjologii, marketingu, znajomości najnowszych trendów. Początki bywają trudne, ciężko pozyskać pierwszych klientów, a konkurencja jest bardzo duża. Warto jednak spróbować swoich sił, na przykład na początku przyjmując kilka zleceń w tygodniu i nie rezygnując z pełnoetatowego zatrudnienia – a dopiero z czasem podjąć decyzję.

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.