Efekt koñcowy.
Wpatruj±c siê w jakiekolwiek dzie³o widzimy wy³±cznie go, a nie góry pracy, czasu i oddania pod powierzchni±. Tak ³atwo ulec iluzji rezultatu i zapomnieæ, ¿e wytwór sztuki wymaga dni, miesiêcy, a nawet lat. Nie inaczej jest w malarstwie ikonowym, o którym niedawno tu pisa³am. Dlatego dzi¶ od drugiej strony. Nie tej, która mieni siê z³otem i zamkniêt± ca³o¶ci±, ale tej, która jest toku. Stanowi ¿mudny proces, który prowadzi do ostatniego ruchu pêdzlem. Zaczynamy.
||Podrêczniki metodyczne Iriny Gorbunovej-Lomax: "Elementy pejza¿u w malarstwie ikonowym", przek³ad: s. Jeremia Stañska, "Draperie w malarstwie ikonowym", Joanna Piaskowska, "Cia³o cz³owieka w malarstwie ikonowym", przek³ad: Joanna Piaskowska, Wydawnictwo Jedno¶æ||
Przyroda okalaj±ca przestrzeñ ca³±.
Szaty, które podlegaj± zmienno¶ci struktury czy u³o¿enia. Wreszcie cz³owiek ze swoj± miêkk± cielesno¶ci±. To wszystko elementy, które w malarstwie, w tym ikonowym, wymagaj± precyzji plastyki, umiejêtno¶ci, a tego nie osi±gnie siê bez æwiczeñ i po¶wiêcenia. Bo milowy krok, z tych drobnych siê sk³ada.
Pisanie ikon prze¿ywa dzi¶ swoje przebudzenie. Tak¿e to dostrzegacie? W moim otoczeniu wiele jest osób, którym blisko do tego ¶wiata prostoty i tajemnicy zarazem. Jednak tak jak w ka¿dej sferze i tu nie mo¿na siê zatrzymaæ, by siê wci±¿ rozwijaæ. Warto czerpaæ ze spu¶cizny jak± niesie nam historia, tradycja i duch w nich zawarty, bo to zawsze owocuje.
Zatem przedstawiam Wam ksi±¿ki - swoisty kurs, który odbyæ mo¿na w zaciszu w³asnego domu. Wstêpujemy do szko³y pisania ikon, a nasz± przewodniczk± jest sama Irina Gorbunova-Lomax, wybitna artystka, wyk³adowczyni, do¶wiadczona malarka ikon, której dzie³a mo¿na znale¼æ na ca³ym ¶wiecie. Celem niniejszych warsztatów jest przygotowanie rêki i oka do g³êbszej percepcji, bieg³e pos³ugiwanie siê narzêdziami, unikanie oczywistych b³êdów, doskonalenie my¶lenia przestrzennego, wreszcie wypracowanie poczucia rytmu i proporcji. Jest wiêc do czego d±¿yæ, ale warto stawiaæ sobie wysokie wymagania.
Lektury sk³adaj± siê z czê¶ci teoretycznej, praktycznej i zakoñczenia. Wytrwale wêdrujemy przez trzy czê¶ci, które krok po kroku ods³aniaj± przed nami tajniki tworzenia ikon. Pejza¿ to bogactwo natury - góry, woda, roslinno¶æ, architektura, który jako osobny gatunek malarstwa pojawi³ siê kilka wieków temu. Skrywa w sobie fascynacjê nad cudem stworzenia. Artystyczny wyraz detali nabiera w nim znaczenia szczególnego. Bo tak, najmniejsze ¼dzb³o trawy, czy drganie tafli wody wiele mówi. Draperie to fa³dy materia³u, harmonijki, wachlarze w ró¿norodno¶ci form. A to grzybki, baranie rogi, parabole, rêkawy, wêz³y, chusty. Wielo¶æ mo¿liwo¶ci. Wreszcie z³o¿ony kszta³ przestrzenny, jakim jest ludzkie cia³o. Oto rêce, nogi, broda, w³osy, skrzyd³a, g³owy, w tym i ¶wiêtych, z ca³± ich ekspresj± i zró¿nicowaniem. Zbieramy wszystkie ¶wiat³a, cienie, barwy, ruszaj±c w to ikoniczne pielgrzymowanie.
Poznajemy ró¿nice miêdzy szko³± akademick± i ¶redniowieczn±. Tradycja uto¿samiania religinego malarstwa chrze¶cijañskiego ze stylistyk± ¶redniownieczn± jest du¿ym uproszczeniem, co zostaje tu jasno wy³o¿one. Z ka¿d± stronic± lepiej rozumiemy mistrzów i dotykamy historycznych wzorców. Z drugiej strony odkrywamy ewolucjê i pojawiaj±c± siê stopniow± z³o¿ono¶æ kompozycji ikonicznych dzie³.
Bez w±tpienia to kompendium wiedzy dla tych, którzy chc± zg³êbiæ najwiêksze tajniki, wnikn±æ w bogactwo wiedzy na temat ich malowania i sztuki prawos³awnej w wielu jej wymiarach. Co mnie ujêlo, to nacisk autorki na my¶l krytyczn±, która jest impulsem do twórczego, choæ nie dowolnego, dzia³ania.
Jêzyk jest przejrzysty, rzeczowy i fachowy. Siêgamy do profesjonalnej terminologii, choæ lektury nie s± ni± prze³adowane. Tekst czyni± bardziej atrakcyjn± liczne konteksty, pog³êbione analizy i odniesienia.
Na szczególn± uwagê zas³uguje tu warstwa graficzna, która sw± estetyk± i dba³o¶ci± o detal, wzbudza mój podziw, towarzysz±cy mi ostatnio przy wszystkich lekturach Wydawnictwa Jedno¶æ. Twarda oprawa ze z³otymi literami dodaje kunsztu i sprawia, ¿e s± to eleganckie, a przy tym warto¶ciowe pomys³y na prezent.
Zaintrygowa³a mnie historia powstania tych publikacji. Zosta³y napisane w jêzyku rosyjskim, bazuj±c na do¶wiadczeniach autorki z francuskojêzycznymi uczniami w Belgii. Ikony mog± wiêc ³±czyæ - pokolenia, narody, po prostu cz³owieka z cz³owiekiem. Jednak przede wszystkim cz³owieka z Bogiem.
Jeszcze przed lektur± i wykonywaniem szeregu zadañ praktycznych, warto zadaæ sobie pytania. Czy podejmuj±c siê pracy twórczej chcesz staæ siê kopist± czy zyskaæ ¶wiadomo¶æ korzeni? Zostaæ artyst± czy rzemie¶lnikiem? Bo malarz wprawdzie wybiera gatunek, a stylu na pocz±tku siê uczy, by potem ca³e ¿ycie go doskonaliæ, jednak wp³yw wra¿liwo¶ci duszy jest tu nieoceniony.
Bo Ikona to wrota do tajemnicy, która koi. To Obcowanie z Teologi±, tak dono¶nie, a jednocze¶nie subtelnie, mówi±c± przez sztukê. Ws³uchajmy siê.
Us³yszmy.
www.zyj-bardziej.pl
Wydawnictwo: Jedno¶æ
Data wydania: 2022-10-28
Kategoria: Architektura, kultura, sztuka
ISBN:
Liczba stron: 184
Tytu³ orygina³u: Te³o czie³owieka w ikonopisi
Doda³/a opiniê:
Zyjbardziej
Zapraszamy do szko³y malowania ikon pod kierunkiem Iriny Gorbunovej-Lomax. Autorka jako ikonograf i wyk³adowca proponuje kurs pejza¿u, którego celem jest...
Zapraszamy do szko³y malowania ikon pod kierunkiem Iriny Gorbunovej-Lomax. Autorka jako ikonograf i wyk³adowca proponuje kurs nauki rysunku, malarstwa...