Jak uczyć, żeby nauczyć – kompendium wiedzy dla nauczycieli

Ocena: 5 (1 głosów)
opis

"Jak uczyć, żeby nauczyć - kompendium wiedzy o zadaniach." Mirosławy Cybuli jest podzielone na cztery rozdziały:
- Jak dochodzimy do rozumienia treści zadań,
- Komunikacja w procesie wykonywania zadań,
- Kompetencje konstruktorów i wykonawców zadań,
- Zadania jako narzędzia służące inicjowaniu ludzkich działań.
 
Generalnie książka stanowi podsumowanie wiedzy dotyczącej zadań, ale znajdujemy w niej wyjaśnienia pojęć takich jak np.: polisemy, morfemy, leksemy, logogramy, amfibiologia, amfibolia, ekwiwokacja,  neosemantyzacja oraz ich znaczenie w poprawnym konstruowaniu i rozumieniu treści zadań. Nawiązuje do wielu autorytetów z poszczególnych dziedzin (m.in.: Niemierko, Piaget, Buzan), a także do filozofów. Dowiadujemy z niej, co wpływa na rozumienie zadania, jakie są podstawowe rodzaje operacji w pamięci, na czym polega metoda kartezjańska, jakie są zadania neurolingwistyki i wielu innych niezwykle istotnych rzeczy.


Autorka zwraca uwagę na rozbieżność ocen wystawianych przez różnych nauczycieli za takie same prace, co tyczy się również oceniania egzaminów zewnętrznych, do których są powoływane specjalne komisje. Ciekawe jest to, iż "stwierdzono niejednokrotnie, że nawet oceny tego samego nauczyciela podlegają zmianom w czasie". 
Bibliografia zawiera ponad dwieście pozycji, co daje nam solidną bazę do zgłębiania interesujących zagadnień.
 
Publikacja stanowi naprawdę bogate źródło informacji, jednak po przeczytaniu we wstępie, że "Książka napisana jest w języku nauczyciela praktyka, a nie nauczyciela naukowca, co powinno ułatwić korzystanie z niej" jestem trochę rozczarowana, ponieważ oczekiwałam zdecydowanie więcej informacji praktycznych i przykładów ich zastosowania w pracy. Zdaję sobie sprawę, czym jest kompendium wiedzy, ale całkiem możliwe, że na moje oczekiwania miała wpływ notka o autorce, w której to przeczytałam, iż dr Mirosława Cybula interesuje się podłożem biologicznym procesów poznawczych oraz motywacyjnych, a ponadto pracuje z dziećmi zgodnie z założeniami Marii Montessori.

Komu polecam?
Przyszłym nauczycielom, którzy dopiero będą poznawać różne "mechanizmy" nauczania oraz osobom z większym doświadczeniem, które chciałyby odświeżyć lub zaktualizować swoją wiedzę.
Komu nie polecam?
Nauczycielom z mniejszym doświadczeniem, którzy z pewnością wszystko to (a przynajmniej sporą większość) mieli w ramach przygotowania pedagogicznego i oczekiwaliby bardziej praktycznych wskazówek.

Informacje dodatkowe o Jak uczyć, żeby nauczyć – kompendium wiedzy dla nauczycieli:

Wydawnictwo: Novae Res
Data wydania: 2021-01-05
Kategoria: Literatura faktu, reportaż
ISBN: 9788382190151
Liczba stron: 388
Język oryginału: polski
Dodał/a opinię: paulinarobak

Tagi: Montessori Maria Montessori Nauczanie nauka Pedagogika zadania

więcej
Zobacz opinie o książce Jak uczyć, żeby nauczyć – kompendium wiedzy dla nauczycieli

Kup książkę Jak uczyć, żeby nauczyć – kompendium wiedzy dla nauczycieli

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Recenzje miesiąca
Upiór w moherze
Iwona Banach
Upiór w moherze
Jemiolec
Kajetan Szokalski
Jemiolec
Pożegnanie z ojczyzną
Renata Czarnecka ;
Pożegnanie z ojczyzną
Sprawa lorda Rosewortha
Małgorzata Starosta
Sprawa lorda Rosewortha
Szepty ciemności
Andrzej Pupin
Szepty ciemności
Gdzie słychać szepty
Kate Pearsall
Gdzie słychać szepty
Góralskie czary. Leksykon magii Podtatrza i Beskidów Zachodnich
Katarzyna Ceklarz; Urszula Janicka-Krzywda
Góralskie czary. Leksykon magii Podtatrza i Beskidów Zachodnich
Zróbmy sobie szkołę
Mikołaj Marcela
Zróbmy sobie szkołę
Opowieści o kolorach
Nadine Debertolis
Opowieści o kolorach
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy