Susan Hill to angielska powieściopisarka, a także autorka zbiorów opowiadań, książek dla dzieci i sztuk teatralnych. Jest także uznanym krytykiem literackim. Pierwszą powieść wydała już w trakcie studiów. W latach 1963 – 68 pracowała jako dziennikarka. Została także członkiem Royal Society of Literature. Jest zdobywczynią wielu prestiżowych nagród min. Whitbread Book Awards.
W 1997 r. założyła własne wydawnictwo Long Barn Books.
Susan Hill jest niekwestionowaną damą angielskiej powieści grozy. Jej utwory wywołują dreszcz lęku, a przynamniej uczucie tak dużego niepokoju i strachu, że czasem trudno po ich lekturze jest spokojnie zasnąć, albo człowieka w nocy dręczą najróżniejsze koszmary. Często wynikające z tego, co zapisało się podczas lektury w ludzkiej podświadomości. Połączone z doświadczeniami pojedynczego człowieka, jego przeżyciami i obawami. Często nie mającymi większego sensu.
Nie inaczej jest ze zbiorem opowiadań „Zagrabione życie i inne opowieści niesamowite”.
Głównym tematem tego zbioru jest śmierć. I to w przeróżnej postaci. Susan zabiera nas w czasy tak odległe, w których młode pokolenie mogłoby się nie odnaleźć. Bez metra, samolotów, internetu, czy telefonów komórkowych, za to z tajemnicami ukrytymi w opowieściach snutych przy solidnej dawce brandy w zimne, listopadowe wieczory, kiedy za oknem wiatr, mróz i deszcz, a nierzadko i śnieg. Opowieści te albo są przekazywane sobie z ust do ust, albo opowiadane przez kogoś, kto doświadczył ich na własnej skórze. Susan stosuje bardzo często niedopowiedzenia albo zamiast podać nam na tacy rozwiązanie zagadki, często snuje rozważania w głowie głównego bohatera, zastanawiając się przy tym, jak to mogło być. Jej opowieści są pisane w staroangielskim stylu, przywodzącym na myśl bardzo odległe i stare czasy. Niepokój i
Zbiór „Zagrabione życie…” zawiera aż siedem opowiadań. Jedne z nich są krótsze, inne dłuższe. Każde, w taki, czy inny sposób, odnosi się do śmierci, jej wpływie na pojedynczego człowieka albo większą grupę ludzi.
W tytułowym opowiadaniu „Zagrabione życie” mamy do czynienia z nieodpowiedzialnymi naukowcami, badaczami, którzy praktycznie bez żadnego przygotowania i nie szanując etyki zawodowej, zabrali się za przeprowadzanie eksperymentów na ludziach i próbach przekazywania eliksiru życia z jednego ciała do drugiego. Cała historia kończy się wyjątkowo nieszczęśliwie.
W drugim z kolei opowiadaniu pt. „Lalka” mamy do czynienia z kimś o bardzo podobnym charakterze, jaki miała główna bohaterka „Tajemniczego ogrodu”. Tyle, że zachowanie Mary w efekcie doprowadziło do pozytywnych zmian w życiu innych ludzi, zaś zachowanie Leonory oraz jej nieustanne wybryki sprowadziły na członków rodzinny wiele tragedii.
W „Mężczyźnie z obrazu” możemy się przekonać, jak silna i nieustępliwa jest moc kobiety wzgardzonej przez mężczyznę. Jej zemsta może dosięgnąć członków rodziny żyjących na przestrzeni wielu lat, a ich związki mogą być zakończone zapętlająca się ciągle tragedią, z niepokojącym obrazem w tle.
W czwartym tekście dowiadujemy się, że „Torba podróżna”, jak każdy martwy przedmiot, może posłużyć do wymierzenia kary. Okazuje się, że czasem kara obraca się przeciwko jej autorowi i jego samego dosięga zemsta podobna do kary, którą wcześniej sam wymierzył. A narzędzie zbrodni wcale nie musi być żywe.
W „Dwudziestym pierwszym” poznajemy nowy wymiar posiadania niewidzialnego przyjaciela. Główny bohater tak się do niego z czasem przyzwyczaił, że w późniejszych etapach swojego życia widział go dosłownie wszędzie. Nawet wtedy, gdy go tak naprawdę nie było. Zmienił się, umilkł, wypatrując ciągle coś, czego nie ma.
W szóstym z kolei opowiadaniu, tajemniczo zatytułowanym „Alice Baker” autorka udowadnia nam, że każda zbrodnia zostanie odkryta, nieważne, ile musi upłynąć lat i jak inwestorzy są mocno w stanie to ukryć, realizując własne inwestycje. Prawda upomni się o swoje, choćby nie wiadomo jak głęboko została zakopana, a duchy tych, którzy zostali zamordowani, upomną się o swoje, nawiedzając żywych.
Ostatnie opowiadanie pt. „Frontowy pokój” wyraźnie pokazuje, jak wielki wpływ ma religia na życie pobożnych ludzi i w konsekwencji do ilu potrafi doprowadzić nieszczęść. W tle przewijają się nieporadni księża i prawdziwe opętanie. Zło, które rozplenia się po rodzinie i krzywdzi poszczególnych jej członków.
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Data wydania: 2022-05-04
Kategoria: Horror
ISBN:
Liczba stron: 464
Tytuł oryginału: Dolly, Printer's Devil Court, The Man in the Picture, The Travelling Bag, Boy Twenty-One, Alice Baker, The Front Room
Dodał/a opinię:
Susan Hill urodziła się w Scarborough w roku 1942. Jest autorką kilkunastu powieści, wysoko ocenianych przez krytykę nie tylko w Anglii, ale i w wielu...
Powieść "Jestem królem zamku" ukazuje świat dwóch kilkunastoletnich chłopców oddzielonych niewidzialną barierą od świata dorosłych oraz pełne dramatycznego...