Recenzja książki: Czas i opowieść. Tom 3. Czas opowiadany

Recenzuje: ankhxxl

„Czas opowiedziany” – trzecia i najobszerniejsza pod względem merytorycznym część  trylogii Paula Ricoeura „Czas i opowieść” ewokuje trzy progi metodologiczne.  Po pierwsze przynosi rozwinięcie podejmowanej wcześniej problematyki, po drugie  podsumowuje ją, po trzecie zaś zawiera w sobie istotną korektę rozpatrzonych w poprzedzających ją tomach tez.


 Przykładem takiego postępowania weryfikacyjnego jest odświeżenie przytoczonych w „Intrydze i  historycznej opowieści” perspektywy Augustowskiej i Arystotelesowskiej. Wskazana w dziełach obu myślicieli odpowiedniość czasu i opowieści, kontynuowana w konstatacjach Ricoeura (zbudowana na fundamentach dyskursu między teorią czasowości twórcy „De immortalitate animae” a koncepcją intrygi u spadkobiercy Platona) zmodyfikowana przez niego w trakcie filozoficznych eksploracji, zmienia swą pierwotna postać. Dzieje się tak za sprawą wprowadzenia na ów grunt polemiczny stanowisk wyrastających z rdzenia fenomenologicznego (od Augustyna począwszy, przez Kanta, Husserla, na Heideggerze skończywszy), które pozwoliły na zbadanie całego zespołu zagadnień związanych z aporiami czasu, m.in. najważniejszej z nich, dotyczącej nieprzedstawialności czasu. W tej kwestii wciąż bowiem istnieje elementarny problem, którego podstawą jest dramat niewyrażalności, powierzchownie maskowany przez nomenklaturę metaforyczną, mityczną. Wyrażają to słowa samego Ricoeura, składające się w pytanie: czy możliwe jest znalezienie narracyjnego odpowiednika „dla tej dziwnej sytuacji czasowej, sprawiającej, że mówimy o wszystkich rzeczach – w tym również o nas samych – iż istnieją one „w” czasie; jednak nie w sensie, jakie nadaje owemu „w” rozumienie „potoczne” (…), lecz w sensie, w jakim mity opowiadają, iż czas ogarnia nas w swoim bezmiarze?” (s. 350).


Ścieżka analityczna, którą kroczy autor „Filozofii osoby” pozwoliła mu dotrzeć i wyodrębnić zarazem  alternatywne pojęcie tzw. „trzeciego czasu”, którego ramy definicyjne tworzy przecięcie trajektorii wyznaczanych przez omawiane aporie. Jego konstrukt oparty zatem na kontaminacji historii i opowieści fikcyjnej, zbadanej  na wielu poziomach, figuruje dla francuskiego uczonego jako jeden z kluczowych elementów współtworzących mozaikę pojęcia tożsamości narracyjnej. Kategoria ta stanowiąca zwieńczenie Ricoeurowskiego dyskursu filozoficznego, jest korelatem tożsamości typu idem (pojmowanej jako bycie tym samym) i ipse (tożsamości rozumianej jako bycie sobą), którego trwanie w czasie umożliwiają dwa wzorce: charakter i dotrzymywanie słowa (tu autor zwraca się ku Lévinasowi, który cały swój „system” myślowy zbudował na pojęciu obietnicy).


Przeanalizowana problematyka związana ze sprzecznościami czasu, a także ważny z tegoż punktu widzenia kontekst mimesis III, opartego na refiguracji opowieści fikcyjnej (konfrontacji świata tekstu ze światem czytelnika) stały się ostatnimi elementami dookreślającymi podłoże koncepcji, którą w XX wiecznej myśli filozoficznej zaszczepiła hermenetyka, reprezentowana m.in. przez Ricoeura. Pojęcie tożsamości narracyjnej figuruje tu bowiem jako eksplikacja poststrukturalnego rozumienia samoświadomości człowieka, a także jako pewien współczynnik orientacji jego jestestwa. To zaś, dzięki autorowi „Egzystencji i hermeneutyki”, pojmujemy w sposób wyjątkowy, jako swego rodzaju opowiadanie, czyniące z człowieka nie tylko narratora ale i bohatera, uczestnika wielkiej opowieści świata.
    
Anna Kołodziejska

Kup książkę Czas i opowieść. Tom 3. Czas opowiadany

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Czas i opowieść. Tom 3. Czas opowiadany
Autor
Inne książki autora
Pamięć historia zapomnienie wyd.2007
Paul Ricoeur0
Okładka ksiązki - Pamięć historia zapomnienie wyd.2007

Książka niniejsza to summa hermeneutyczna Paula Ricoeura. Scalając w jednym dziele swoje dotychczasowe rozważania nad rozumieniem i egzystencją człowieka...

yć aż do śmierci oraz fragmenty
Paul Ricoeur0
Okładka ksiązki - yć aż do śmierci oraz fragmenty

W pięknym rozmyślaniu filozof zmaga się z nadzieją przetrwania po śmierci, odnajdując w sobie brak umysłowej i duchowej zgody na naiwną wizję tamtego świata...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Znajdziesz mnie wśród chmur
Ilona Ciepał-Jaranowska
Znajdziesz mnie wśród chmur
Trzy krowy w niebieskich kajakach
Andrzej Marek Grabowski ;
Trzy krowy w niebieskich kajakach
Pies na medal
Barbara Gawryluk
Pies na medal
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy