Recenzja książki: Kolor słońca

Recenzuje: mrowka

Andrea Camilleri z okazji wielkiej wystawy w Dusseldorf Museum Kunst Palast został poproszony o napisanie opowiadania o Caravaggiu. Opowiadanie to rozrosło się w niewielką książkę – mikropowieść – osnutą wokół tematu mało znanego, mianowicie – pobytu artysty na Malcie i Sycylii. Camilleri, sprawdzający swój pisarski warsztat przede wszystkim w kryminałach, od czasu do czasu sięga również po powieść historyczną, podbarwioną sensacyjnymi intrygami. Do takich utworów należy właśnie „Kolor słońca” – krótka, choć intensywna, mocno nasycona emocjami opowieść o kompozycji szkatułkowej.

 

Camilleri, by zachęcić czytelników do zagłębiania się w studia nad życiem i twórczością renesansowego artysty, ramą swojej historii czyni zupełnie współczesne wydarzenia: podczas pobytu w Syrakuzach tajemnicza postać prosi znanego pisarza o spotkanie. Konieczność dotrzymania sekretu sprawia, że wstęp książki nabiera posmaku kryminału i zachęca do dalszej lektury. Tę zdominował natomiast wyciąg z rzekomego dziennika Caravaggia (w rzeczywistości twórcy ledwie piśmiennego). Dziennik, stylizowany na język sprzed wieków, składa się z poszarpanych i krótkich notatek, w których biograficzne i quasi-biograficzne relacje przeplatają się z uwagami dotyczącymi sztuki.

 

Pokusił się Camilleri o zbudowanie całego kodu zawartego w obrazach Caravaggia – w mniejszym stopniu, niż zrobił to w swoim czasie Dan Brown – zresztą tu nie chodziło o uaktualnienie wątku kryminalnego, a raczej o domysły na temat warsztatu malarza. Dwie kwestie wysuwają się w „dzienniku” Caravaggia na pierwszy plan. Jedną jest postępujące szaleństwo – autor stał się więźniem własnej przeszłości, jako morderca nigdy już nie będzie w pełni wolny. Powracające w snach koszmarne obrazy także nie przynoszą upragnionego spokoju. Drugim motywem są konkretne dzieła i historia ich tworzenia: ponieważ do książeczki dołączone zostały reprodukcje kilku obrazów, a podpisy pod nimi stanowią cytaty z dziennika, czytelnicy od razu mają szansę sprawdzić trafność zapisków – i prześledzić tok myślenia Camilleriego. To najlepsza z możliwych ilustracji fabuły: ubarwia historię i pozwala szybko zorientować się w tematach przedstawianych przez Camilleriego. Przeważnie zapiski mają mocno okrojoną formę – poszczególne zagadnienia zajmują nie więcej niż jeden akapit. To sprawia, że powieść czyta się błyskawicznie i z ciekawością. Kolejne fragmenty dziennika wymagają objaśnień – i te bierze na siebie pisarz, któremu pozwolono skopiować część notatek: dodaje on ramę diariuszowi, co ma ułatwiać lekturę i pozwalać na rozkoszowanie się stylem – imitowaną (ale bez przesady) XVII-wieczną włoszczyzną.

 

Camilleri zmienia język, lecz nie chce utrudniać odbioru. Dziennik Caravaggia dynamizuje również przez wplatanie weń mnóstwa informacji kryminalno-sensacyjnych. Na niewielkiej przestrzeni Andrea Camilleri zamieszcza dwie odrębne kryminalne fabuły, zadziwiająco ze sobą połączone – mimo dzielących je kilku wieków i odmiennych obyczajów. Odkrywanie powiązań należeć będzie już do czytelników. Lektura „Koloru słońca” nie zabiera dużo czasu, za to jest fascynująca. Stanowi dowód na to, że w biografiach znanych artystów jest jeszcze mnóstwo twórczego potencjału. Kto umiejętnie – jak Camilleri – go wykorzysta, ma szansę na stworzenie ciekawej opowieści.

 

Izabela Mikrut

Kup książkę Kolor słońca

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Kolor słońca
Książka
Kolor słońca
Andrea Camilleri
Inne książki autora
Z chłopa król
Andrea Camilleri0
Okładka ksiązki - Z chłopa król

Malowniczy powieściowy portret osiemnastowiecznego społeczeństwa sycylijskiego, w którym krzyżują się wpływy hiszpańskie, wielkich rodów...

Królowa Pomorza
Andrea Camilleri0
Okładka ksiązki - Królowa Pomorza

Co się wydarzy w małym sycylijskim miasteczku, gdy dwóch sprzedawców lodów, o równie bujnej fantazji, co niewzruszonym uporze jest rywalami zarówno w...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Jesteś jak kwiat
Beata Bartczak
Jesteś jak kwiat
Kolekcjoner
Daniel Silva
Kolekcjoner
Miłość szyta na miarę
Paulina Wiśniewska
Miłość szyta na miarę
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Forget Me Not
Julie Soto
Forget Me Not
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Róża Napoleona
Jacobine van den Hoek
Róża Napoleona
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy