Recenzja książki: Na oślep

Recenzuje: mrowka

„Mimo wszystko nie można zatkać ust pacjentowi” – stwierdza triumfalnie narrator i jednocześnie główny bohater najnowszej powieści Claudio Magrisa „Na oślep”. Opowiadający zmienia tożsamość – raz nazywa się Salvatore Cipicco, z jego opowieści i oskarżeń dowiadujemy się, że reprezentuje włoskich komunistów, że był więziony w Dachau, a potem w łagrze (Sali Otok). Innym razem twierdzi, że jest Jorgenem Jorgensenem – duńskim marynarzem z XIX wieku, korsarzem, którego los rzuca do Islandii i czyni tamtejszym królem, by potem zrobić zeń tasmańskiego galernika.

 

Tak naprawdę nie wiadomo do końca, kto i kiedy dokładnie opowiada. Nie wiadomo, gdzie toczy się akcja. Nie ma jednej osi fabularnej, przyczynowo-skutkowego ciągu wydarzeń. Historię przedstawia Cipicci, monolog głównego bohatera jest jednocześnie jednostronną rozmową z lekarzem psychiatrą. Autor wywodu znajduje się w klinice świadomy swojego aktualnego miejsca pobytu odpowiada na ukryte przed czytelnikiem pytania lekarza. Całe „Na oślep” jest zatem spowiedzią jednostki, spowiedzią o tyle nietypową, że łączącą w jedną całość nie tylko rozmaite biografie, ale także wplatającą w przeżycia jednego człowieka niechlubną i ponurą historię XX wieku.

 

I właśnie jako rozliczenie z tą historią, rozrachunek z wiekiem – już – ubiegłym można odczytywać powieść Magrisa. Gdyby kierować się ku takiej interpretacji, książka stałaby się rejestrem okrucieństw i niesprawiedliwości społecznych, opisem wojen, przewrotów i rewolucji, jednak – co zaskakujące i co tworzy nowe spojrzenie na przeszłość – nie traktowanych w wymiarze globalnym, a przedstawianych przez ukazanie wpływu ważnych dla świata wydarzeń na psychikę mało istotnego, jednego tylko człowieka. Dzieje uchwycone zostały w sposób subiektywny. Pisze zresztą o tym Joanna Ugniewska, tłumaczka - „Na oślep” nie stanowi rekonstrukcji przeszłości ani nawet próby tej rekonstrukcji. W powieści usiłuje się odnaleźć rzeczywistą historię – w oparciu o przeżycia, traumy i doświadczenia bohatera.

 

Opieranie się na złudnej pamięci być może chorego psychicznie człowieka musi, rzecz jasna, prowadzić do refleksji na temat prawdy i poszukiwania. Niewiele z historii powszechnej ocaleje – stąd też mnóstwo w powieści kłamstw, przeinaczeń, złudnych rekonstrukcji i przekształceń historii. Okazuje się, że nie jest istotny prawdziwy przebieg wydarzeń, a tylko to, co z teraźniejszością, która w przyszłości stanie się przeszłością, zachowamy. A rekonstruowanie minionych dziejów za pomocą złudnej pamięci jednego tylko świadka z pewnością nie przyniesie obiektywnego obrazu rzeczywistości. „Na oślep” jest więc również rozprawianiem się z mitami.

 

Wielopłaszczyznowość, sieć powiązań, wątków i relacji utrudnia lekturę, ale też pozwala uzmysłowić sobie puls i powtarzalność historii. Czytelnik bez przerwy przenoszony jest w czasie i przestrzeni – Australia i Europa, wiek XIX i XX, mit o Argonautach, wątki greckich i rzymskich wierzeń, cierpienie człowieka – ale też i całej przyrody, motywy religijne, akcenty związane z biografiami i autobiografiami. Mnóstwo w tej powieści dygresji, ekspresyjnego wyrażania opinii. Narracja prowadzona jest „na oślep” – żeby zwodzić czytającego, okłamywać i zasiewać coraz to nowe wątpliwości.

Kup książkę Na oślep

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Na oślep
Książka
Na oślep
Claudio Magris
Inne książki autora
Postępowanie umorzone
Claudio Magris0
Okładka ksiązki - Postępowanie umorzone

Kolekcjoner pasjonat poświęca całe życie na zbieraniu militariów, chcąc utworzyć Muzeum Wojny. Wierzy, że można umieścić śmiercionośne maszyny i zło...

Mikrokosmosy
Claudio Magris0
Okładka ksiązki - Mikrokosmosy

Mikrokosmosy to podróż - nostalgiczna wędrówka po zakamarkach własnej pamięci w poszukiwaniu metamorfozy: utrwalone gesty, przedmioty, chwile, dawno spotykani...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy