Recenzja książki: Zaburzenie

Recenzuje: ankhxxl

Moje pierwsze zetknięcie się prozą Thomasa Bernharda miało miejsce w czasie, gdy poszukiwałam w literaturze, nie tylko polskiej, motywu ojca zdeprawowanego, złego demiurga (częstokroć nieobecnego) pastwiącego się nad swym pierworodnym. I właśnie u tego pisarza odnalazłam prawdziwą kopalnię motywiki, któraby wokół tego oscylowała. W pochodzącej z wczesnych lat kariery artystycznej pisarza powieści „Zaburzenie”, o dziwo postać „pater familias” różni się od innych jego wizerunków, charakterystycznych dla tej twórczości. Zamiast przykrego wspomnienia ojca, który porzucił rodzinę i szacuje wartość swego dziecka marnymi alimentami, znanego nam z „Chłodu” czy też „Sutereny”, obraz rodziciela w omawianej powieści zostaje stonowany.

 

Głównym bohaterem jest młody człowiek, student uczelni górniczo-hutniczej, który towarzyszy swemu ojcu – lekarzowi w jego wyprawach do pacjentów okolicznych miejscowości. Eskapady te urastają do rangi symbolicznej peregrynacji przez gąszcz ludzkich nieprawości, demoralizacji, patologii, okrucieństw i umysłowych odchyleń. Ojciec pokazuje synowi obrazy cierpienia, rodzące skarlenie osobowościowe osamotnienie człowieka, szaleństwo. W galerii przeglądających się w krzywym zwierciadle swej duszy napotykamy, m.in. mordercę Grӧßla (co prawda przywoływanego jedynie w wypowiedziach innych bohaterów), umierającą staruszkę Ebenhӧh, przemysłowca z Hauenstein, całkowicie odizolowanego od świata, żyjącego na pustkowiu, w leśniczówce, w związku kazirodczym ze swoją siostrą, schorowane małżeństwo młynarzy i ich synów przeprowadzających rzeż ptaków na podwórzu, obłąkanego księcia Saurau, którego monolog wypełnia drugą część powieści.

 

Piękno i wielkość prozy autora „Korekty” leży również po stronie jej formy. Typową dla Bernharda narrację, rzadko występującą zaś u innych twórców, cechuje całkowite wyzbycie się mowy niezależnej. W powieści nie pojawia się ani jeden dialog występujący autonomicznie, poza linearnym zapisem sformułowań pochodzących z ust narratora. Utrzymana w ten sposób narracyjna ciągłość niejako osacza wypowiedzi bohaterów, wywołując wrażenie wtórności zapisu. Fabularne hic et nunc wtłoczone w taki a nie inny konstrukt wypowiedzeniowy traci na bezpośredniości, dając złudzenie nie relacji, lecz odzyskiwania danych z pamięci, po czasie.

 

Forma i rodzaj wynaturzeń opisanych w powieści zdaje się charakteryzować relacje interpersonalne, jakie zrodził wiek XX i XXI. U Bernharda wszystko, począwszy od najmniejszej komórki społecznej, jest skażone, zainfekowane złem. Theodor Adorno konstatował niegdyś, że po doświadczeniach obozów koncentracyjnych, nie ma w świecie miejsca na sztukę, poezję w jej dawnym kształcie. U autora „Mrozu” jest podobnie. Obsesyjnie powracający motyw rozpadu jest bolesną świadomością tego, co współczesność utraciła - integrującą moralność. Mroczny świat twórcy „Chodzenia” zrodzony został z wszystkiego, co w człowieku najgorsze. Nie sposób przejść obok niego obojętnie, gdyż niebezpiecznie, wręcz depresyjnie pochłania, serwując odbiorcy niepowtarzalne studium psychologiczne człowieka ponowoczesności.

Kup książkę Zaburzenie

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Zaburzenie
Książka
Zaburzenie
Thomas Bernhard
Inne książki autora
Mróz
Thomas Bernhard0
Okładka ksiązki - Mróz

Jest bowiem Bernhard pisarzem unikającym wypróbowanych mechanizmów rynku literackiego. Widać to nawet po jego samotniczym trybie życia: w roku 1965 zakupił...

Moje nagrody
Thomas Bernhard0
Okładka ksiązki - Moje nagrody

Już od debiutanckiej powieści "Mróz" krytyka nie szczędziła Thomasowi Bernhardowi (1931-1989) tak nagan, jak i pochwał, a jurorzy literackich nagród upierali...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
The Paper Dolls
Natalia Grzegrzółka
The Paper Dolls
Słowa wdzięczności
Anna H. Niemczynow
Słowa wdzięczności
Izabela i sześć zaginionych koron
Krzysztof P. Czyżewski
Izabela i sześć zaginionych koron
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy