Okładka książki - Nowa retoryka dziennikarska

Nowa retoryka dziennikarska

Wydawnictwo: universitas
Data wydania: 2002-05-01
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN: 83-7052-494-X
Liczba stron: 292
Dodał/a książkę: czytam

Ocena: 0 (0 głosów)

Retoryka już dwa i pół tysiąca lat temu, między innymi dzięki Arystotelesowi uzyskała taką dojrzałość, że przynajmniej niektóre jej ówczesne twierdzenia przytaczane są dziś bądź jako elementy wiedzy naukowej, bądź też jako oparte na niej zalecenia praktyczne.

Podobnie jak później propaganda i reklama zawsze miała opinię trochę dwuznaczną. Przyczynili się do tego jej współtwórcy Protagoras z Abdery, Gorgiasz z Leontinaj i inni sofiści głosząc względność prawdy. Z obserwacji procesów komunikacji medialnej i osobistych doświadczeń wielu znanych autorów w opinii prof. Walerego Pisarka wynika pięć smutnych prawd o komunikowaniu publicznym. Przypominają one refleksję, przypisywaną umierającemu Heglowi: "Nikt mnie nie zrozumiał prócz jednego ucznia, a i ten zrozumiał mnie źle".

Ludzie, którzy zabierają dziś głos publicznie, mogą się skarżyć:

1. Nikt nas nie zauważa
2. Nikt nas nie słucha i nie czyta
3. Nikt nas nie rozumie
4. Nikt nam nie chce przyznać racji
5. Nikt nas nie pamięta

Retoryka dziennikarska jako sztuka skutecznego komunikowania publicznego szuka sposobów zaradzenia tym porażkom. Ma dostarczać wskazówek co należy czynić, żeby być zrozumianym, żeby słuchacze przyznali nam rację i długo nas pamiętali. Książka w pierwszej części daje przegląd środków językowych stojących do dyspozycji piszącego, tłumaczy mechanizm funkcjonowania języka oraz wyjaśnia niezbędną terminologię lingwistyczną. Część druga radzi jak owych narzędzi opisanych w części pierwszej używać, by wypowiedź skutecznie oddziaływała.

Kup książkę Nowa retoryka dziennikarska

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Polecana recenzja

Avatar użytkownika - Szczepanik
Szczepanik
Przeczytane:,
Z roku na rok rośnie rzesza ludzi zainteresowanych zawodem dziennikarza. Mieszkamy w kraju demokratycznym, opartym na wszelkiego rodzaju wolnościach, dlatego też sił swych w dziennikarstwie próbować może każdy. Sukces w zawodzie osiągną jednak nieliczni – jednym zabraknie pasji, innym talentu, jeszcze innym rzemiosła. Dwa pierwsze czynniki albo ma się w sobie, albo nie. Ich nauczyć się nie da – w przeciwieństwie do trzeciego. I właśnie tego, jak pisać, aby zainteresować odbiorcę dobrym tekstem uczy Walery Pisarek w książce „Nowa retoryka dziennikarska”. Podręcznik podzielony został na dwie części: „Narzędzia” i „Działanie”. Pierwsza część obejmuje w sposób ogólny najważniejsze zagadnienia polskiej gramatyki. Znajomość gramatyki i świadomość błędów językowych są niezbędne do napisania czegokolwiek, szczególnie zaś do precyzyjnego skonstruowania tekstu publicystycznego. Autor bardzo przystępnie przypomina części mowy, budowę zdań, jak i to, na czym polega słowotwórstwo, jak poprawnie powinno się tworzyć związki frazeologiczne, itp. Dzięki licznym przykładom, które obrazują omawiane problemy, czytelnik łatwiej przyswaja sens przekazywanych mu słów. Mimo to rozdział „Narzędzia” wydaje się w niektórych miejscach nudny, „suchy”. Wiadomo – teoria nie jest tak fascynująca jak praktyka, szczególnie ...
(czytaj dalej)

Opinie o książce - Nowa retoryka dziennikarska

Inne książki autora
Wstęp do nauki o komunikowaniu
Walery Pisarek0
Okładka ksiązki - Wstęp do nauki o komunikowaniu

Przychodząc na świat, człowiek przynosi otrzymaną od organizmów rodzicielskich informację genetyczną tak samo jak muszka owocówka; ponadto korzysta z umiejętności...

Wstęp do nauki o komunikowaniu
Walery Pisarek0
Okładka ksiązki - Wstęp do nauki o komunikowaniu

Przychodząc na świat, człowiek przynosi otrzymaną od organizmów rodzicielskich informację genetyczną tak samo jak muszka owocówka ponadto korzysta z umiejętności...

Recenzje miesiąca
Dobry pies
Rafał Witek
Okładka książki - Dobry pies
Na gigancie
Peter May
Okładka książki - Na gigancie
Lata powyżej zera
Anna Cieplak
Okładka książki - Lata powyżej zera
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy