„Ideologia gender” w podręczniku do historii i społeczeństwa. Kontrowersje

Data: 2022-06-06 11:29:15 | Ten artykuł przeczytasz w 6 min. Autor: Sławomir Krempa
udostępnij Tweet

Najpopularniejsze współczesne ideologie? Feminizm, „ideologia gender” oraz ateizm, lansowany przez Unię Europejską. Wydawnictwo Biały Kruk udostępniło właśnie pierwsze fragmenty podręcznika do nowego przedmiotu „historia i teraźniejszość”, który nauczany będzie w szkołach od września 2022 roku. Trwa proces dopuszczania książki do użytku, choć kilkanaście stron dostępnych w sieci już teraz budzi kontrowersje. 

Obrazek w treści „Ideologia gender” w podręczniku do historii i społeczeństwa. Kontrowersje [jpg]

Od września 2022 roku uczniowie szkół średnich nie będą się już uczyli wiedzy o społeczeństwie. Na poziomie podstawowym zastąpi ją nowy przedmiot „historia i teraźniejszość”. Eksperci zajmujący się edukacją od początku zwracali uwagę na fakt, że sama podstawa programowa nowego przedmiotu jest w sposób wyraźny tendencyjna, bo w sposób wyraźnie negatywny ocenia zjawiska szczególnie obecne w zachodniej Europie – wielokulturowość, poszerzanie praw człowieka. Wybrane fragmenty nowego podręcznika, zatytułowanego Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979 wydają się te zarzuty potwierdzać.

Historia i teraźniejszość - „ideologia gender" w nowym podręczniku

Wśród najbardziej popularnych obecnie ideologii politycznych należy scharakteryzować socjalizm, liberalizm, feminizm, ideologię gender, współczesną chadecję, czyli chrześcijańską demokrację, której nie należy jednak utożsamiać z chadecją sprzed 40 lat i więcej – pisze prof. Wojciech Roszkowski, by w kolejnym akapicie omówić komunizm i nazizm. Roszkowski wskazuje na fakt, że ideologie polityczne zawężają punkt widzenia osoby, która kieruje się wyłącznie nimi. Ideologie atakują także sferę duchową człowieka i mają służyć przekształcaniu społeczeństw dla potrzeb osiągnięcia i posiadania władzy

Kim jest autor nowego podręcznika do historii i teraźniejszości?

Podręczniki szkolne niejako z założenia powinny opisywać świat w sposób bezstronny, a autorski komentarz powinien być ograniczony w nich do minimum. Tymczasem prof. Roszkowski arbitralnie uznaje Polskę za największą ofiarę II wojny światowej i ocenia, że dopiero współcześnie w Polsce usiłuje się oszacować polskie straty powstałe w wyniku tego konfliktu, co spotyka się z gwałtownymi protestami polskojęzycznych mediów znajdujących się w rękach niemieckich właścicieli.

Czytaj także: Komiks o Holokauście usunięty z listy lektur przez szkołę

Autor książki Historia i teraźniejszość.1945-1979. Podręcznik dla liceów i techników, prof. Wojciech Roszkowski, to ceniony historyk, znany ze swoich konserwatywnych przekonań. Z jego podręczników uczono się już w latach dziewięćdziesiątych. Roszkowski w latach 2005-2009 zasiadał w europarlamencie, a został wybrany z listy Prawa i Sprawiedliwości. Prezydent Andrzej Duda odznaczył go Orderem Orła Białego. Wojciech Roszkowski jest autorem licznych publikacji dotyczących historii najnowszej. Opublikował także książkę Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej, w której zastanawia się nad tym, czy odrzucenie europejskiego dziedzictwa oznacza koniec kultury zachodniej.

Wydawcą podręcznika autorstwa Wojciecha Roszkowskiego jest Biały Kruk – jedna z największych oficyn specjalizujących się w książkach religijnych oraz historycznych. 

Nietypowa forma podręcznika do historii i teraźniejszości

Zwraca uwagę także forma książki Historia i teraźniejszość. 1945-1979. Podręcznik dla liceów i techników. W udostępnionych dotąd fragmentach próżno szukać tabelek, schematów i infografik, charakterystycznych dla współczesnych podręczników. Forma książki przypomina raczej esej o charakterze popularnonaukowym. Wydawca zaznacza, że autor publikacji postawił na narracyjność i jest to podręcznik, który z powodzeniem można przeczytać jak powieść historyczną.

Może zainteresować cię także...

Wydawnictwo Biały Kruk zapowiedziało, że w przygotowaniu jest kontynuacja podręcznika, kierowana do uczniów klas drugich liceów i techników. Obejmie ona swą tematyką lata 1980-2015. 

Historia i teraźniejszość - podręczniki, oceny, opinie, recenzje

Historia i teraźniejszość Wojciecha Roszkowskiego to nie jedyny podręcznik, w przypadku którego trwa procedura dopuszczenia do użytku szkolnego. Swoją propozycję przygotowały również Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Jak podaje WSiP, trwa proces aprobaty w MEiN w celu dopuszczenia książki do użytku w szkołach. 

Może zainteresować cię także...

Publikacja Wydawnictwa Biały Kruk przygotowana przez prof. Wojciecha Roszkowskiego doczekała się już pierwszej opinii Ministerstwa Edukacji. Ocena jest „warunkowa” – oznacza to, że wymagane jest wprowadzenie poprawek do podręcznika przed jego wykorzystaniem w szkołach. 

Trwają prace nad kolejnymi publikacjami innych autorów, nie wiadomo jednak, czy zostaną one przygotowane tak, by uczniowie mogli się z nich uczyć już we wrześniu 2022 roku. 

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Książka
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.
Wojciech Roszkowski1
Okładka książki - Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Podręcznik kierowany do uczniów klas pierwszych liceów ogólnokształcących oraz techników dla przedmiotu "Historia i Teraźniejszość". Podręcznik obejmuje...

dodaj do biblioteczki
Wydawnictwo
Reklamy
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje