Książka autorstwa H. A. Giroux i L. Witkowskiego jest okazją niebanalnego „spotkania” z myślą otwierającą horyzont spojrzenia na edukację i społeczeństwo w nieprzypadkowym, wzajemnym uwarunkowaniu. Lektura dzieła stwarza możliwość wykorzystania krytycznego dyskursu amerykańskiej pedagogiki radykalnej dla myślenia o edukacji w Polsce, ze świadomością ograniczeń, sprzyjającą argumentacji na rzecz zmiany polityki społecznego działania. Autorzy ukazując perspektywy edukacji w oparciu o konstruktywny krytycyzm, unieważniający zniewolenie ukrytymi praktykami, stawiają wyzwanie podmiotom odpowiedzialnym za tworzenie formuły edukacyjnej (stanowiącej ogniwo sfery publicznej), z „radykalną nadzieją” na właściwe rozumienie prawdziwego rozwoju podmiotowości obywatelskiej, głębi kulturowej oraz otwarcia międzykulturowego na dialog. Opór przeciwko społecznemu zniewoleniu, afirmacji iluzji i pozoru rządzących społeczeństwem, skazujących człowieka na nicość, „zagłuszając głos prawdy” – jak dowodzą Autorzy pozycji – generuje akty zmiany społecznej poprzez dynamizowanie rozwoju autonomii zgodnego z zasadami etyki działania. Pozycja H. A. Giroux i L. Witkowskiego uczulając czytelnika na czujność intelektualną, powinność opartą o zasady uniwersum oraz refleksyjność (w przeciwieństwie do bezkrytycznego uzurpatorstwa) stanowi ważną ofertę skierowaną do wszystkich osób reprezentujących pedagogiczne środowisko akademickie, z nadzieją na podjęcie inicjatywy naprawy stanu edukacji oraz do pozostałych odbiorców, którym nieobca jest troska o kondycję obecnego człowieka i jakość jego funkcjonowania w społeczeństwie jako zróżnicowanej wspólnocie.
Informacje dodatkowe o Edukacja i sfera publiczna:
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2010-12-06
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
978-83-7587-536-2
Liczba stron: 526
Dodał/a opinię:
jorzel
Sprawdzam ceny dla ciebie ...