Nie każdy może zostać naukowcem. Recenzja gry Legendarni wynalazcy

Autor: Agnieszka Bracławska
Okładka publicystyki dla Nie każdy może zostać naukowcem. Recenzja gry Legendarni wynalazcy z kategorii Brak kategorii

Mimo lat spędzonych w szkolnej ławce nie każdy może zostać słynnym naukowcem, o którym będą uczyć się przyszłe pokolenia. Chyba że sięgnie po „Legendarnych wynalazców".

"Legendarni wynalazcy"

Projektant: Frédéric Henry

Ilustracje: Gael Lannurien

Wydawnictwo Rebel.pl

Liczba graczy: 2-5

Wiek: od 10 lat

Czas rozgrywki: 40 minut

Zestaw do gry

Po podniesieniu wieczka ujrzymy 20 kafli wynalazców, 33 żetony początkowej wiedzy, 36 kart wynalazków, 52 żetony nagród (punkty zwycięstwa, rozwoju, wzmocnienia, dodatkowej wiedzy i klasyfikacji), 75 drewnianych kostek, plastikową figurkę Leonarda da Vinci, torebkę, 2 książeczki (instrukcja i opis wszystkich sławnych wynalazców) oraz notesik do punktacji. W kwestii wykonania nie można tej grze niczego zarzucić. Można natomiast pochwalić - za to, że kafle zostały wykonane z bardzo, ale to bardzo grubej tektury, a w nich są specjalne miejsca na żetony wiedzy (dziedziny: fizyka, chemia, mechanika i matematyka). Po umieszczeniu żetonów początkowej wiedzy w tych polach można zaobserwować, że są one idealnie dopasowane, a do tego nie wypadają, kiedy wynalazcę odwrócimy. Karty są standardowe i raczej cienkie, ale nie przeszkadza to podczas rozgrywki.

 1

E = mc2

Przygotowanie do rozgrywki zajmuje dosłownie chwilę. Wybieramy kafle w ulubionym kolorze (po 4), układamy je przed sobą razem z kostkami. Żetony umieszczamy w pustych miejscach na kaflach, gdzie widnieje nasza początkowa wiedza. Karty dzielimy na 3 stosy – od epoki I do III. Karty z I epoki odwracamy, ale musi ich być o 3 więcej niż liczba uczestników zabawy. Żetony nagród wrzucamy do woreczka, losujemy z niego po 2 żetony i kładziemy je awersami na każdą z kart. Losujemy gracza rozpoczynającego i możemy przystąpić do zwiększenia wiedzy i umiejętności.

2

Rozgrywkę zaczynamy od wyboru jednej akcji:

1. Wysłanie wynalazcy do badań – gracz decyduje, który wynalazek chciałby ukończyć i którego ze swoich wynalazców zagonić do pracy. Trzeba pamiętać o tym, aby poszerzać swoją wiedzę (żetony nagród od spodu posiadają cyfrę, którą można dołożyć do wynalazcy), gdyż bez tego w kolejnych epokach mogą ominąć nas ciekawe wynalazki – na przykład upragniony łuk. Po wybraniu tej opcji wynalazca zostaje obrócony i nie bierze udziału w kolejnej turze. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że kostki można kłaść tylko na jeden wynalazek w trakcie tury.
2. Zapewnienie wynalazcom odpoczynku – ta opcja służy tylko do tego, aby wszystkich wynalazców odwrócić do pozycji pionowej, przywracając ich z powrotem do pracy. Jeśli żaden kafel nie jest obrócony poziomo, to ta akcja nie może być wykonana.

Punkty zwycięstwa zdobywa się na kilka różnych sposobów: poprzez zbieranie kart wynalazków i żetonów punktów zwycięstwa. Kolejną metodą jest rozwijanie swoich wynalazców. W każdej chwili gracze mogą zwiększyć poziom swojej wiedzy dzięki żetonom rozwoju, które można zgarnąć przy karcie wynalazku. Ostatnim sposobem uzyskania kolejnych punktów jest tworzenie sekwencji wynalazków. Każda karta wynalazków w swojej prawej części posiada niebieski kwadracik z liczbą oznaczającą klasyfikację, a żeby sekwencja była zaliczona ,cały ciąg kart musi zaczynać się od 0. Punkty naliczane są przy najwyższej sekwencji, na przykład karty zostały ułożone od 0 do 5, więc ten uczestnik do swojego konta dodaje 5 punktów. Do tego otrzymujemy również punkty zwycięstwa, które znajdziemy obok małych kwadracików na kartach wynalazków. Prawda, że proste?

A co zrobić w przypadku, gdy dwóch albo trzech graczy ma swoje kostki na jednym wynalazku? Sprawa jest dosyć prosta: uczestnicy dzielą się nagrodami. Pierwszy wybiera ten, kto miał ułożonych najwięcej znaczników.

Przechodzimy do kolejnej epoki (kolejnego stosu kart), kiedy z poprzedniej zostanie rozegrana przedostatnia karta. Ostatnią kartę razem z żetonami odrzucamy na bok - nie będą już brać udziału w zabawie. Gra kończy się, gdy rozegrana zostanie przedostatnia karta z trzeciej epoki. Następnie następuje podliczenie punktów i wyłonienie zwycięzcy.

3

„Legendarni wynalazcy" charakteryzują się sporą grywalnością, a to dzięki kartom wynalazków i doborowi wynalazców na starcie zabawy. To przede wszystkim dzięki kartom przebieg kolejnych rozgrywek będzie się różnił - dzięki temu też do zabawy chce się wracać. W trakcie rozgrywki najlepiej obmyślać z wyprzedzeniem, które wynalazki zechcemy zgarnąć dla siebie. Ważne są również żetony z wiedzą, którą trzeba nieustannie zwiększać. Skalowanie wypada bardzo dobrze. Gra jest przyjemna tak w przypadku dwóch, jak i pięciu osób. Wiadomo, że im większe grono graczy, tym mniejsza jest szansa zebrania przedmiotów za małą opłatę, a także żetonów na nich leżących. Losowości w przypadku tej gry uświadczymy za to całkiem sporo. Karty wynalazków są tasowane, więc nie można być pewnym, na które z danej epoki trafimy podczas rozgrywki. Żetony z woreczka bierzemy w ciemno, co także zwiększa losowość.

Negatywna interakcja nie jest zbyt wyczuwalna. Owszem, inni gracze mogą tak zaplanować ruchy, że najwyżej punktowane, a także najbardziej przydatne żetony czy wynalazki sprzątną nam sprzed nosa, ale to właściwie tyle. Innym uczestnikom możemy zaszkodzić jedynie tak, że któryś z nich dostanie jeden żeton zamiast dwóch.

Niedopracowana jest za to instrukcja dołączona do zestawów. Trudno było odgadnąć chociażby rolę czy znaczenie niektórych żetonów. Po kilku partiach jednak zabawa okazuje się naprawdę przyjemna i budzi już sporo pozytywnych emocji.

"Legendarni wynalazcy" to prosta gra z banalnymi zasadami. Rozgrywka jest krótka, nie brakuje za to kombinowania i strategii - swoje ruchy trzeba bowiem planować tak, aby zdobyć jak najwięcej punktów zwycięstwa. Zaletą gry jest również to, że nie trzeba wiele miejsca, aby rozegrać partię. To zabawa w sam raz dla młodszych, jak i dla starszych graczy. Warto polecić ją miłośnikom lżejszych tytułów i całym rodzinom.

-> Grę Legendarni wynalazcy kupicie w dobrej cenie w księgarni Empik.com

1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Warto przeczytać

Reklamy