Recenzja książki: Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii. Rozmowy z aktorami ze Starego Teatru

Recenzuje: Danuta Awolusi

Książka Eweliny Konopczyńskiej-Toty to nie tylko zbiór wywiadów z aktorami jednego z najważniejszych teatrów w Polsce, ale także opowieść o tym, jak zmienia się rozumienie zawodu aktora, czym jest dziś praca w instytucji kultury i jak wygląda teatr widziany od kulis. Rozmowy z Aktorami ze Starego Teatru powinny znaleźć się w rękach każdego, kto chce poznać bliżej ten niezwykły zawód.

recenzja Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii. Rozmowy z aktorami ze Starego Teatru

Autorka rozmawia z artystami Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Wśród jej rozmówców są m.in. Dorota Segda, Juliusz Chrząstowski, Ewa Kaim, Krzysztof Zawadzki, Magda Grąziowska czy Stanisław Linowski. Łączy ich scena, ale dzielą doświadczenia i generacje. Jedni rozmówcy pamiętają czasy, gdy teatr był miejscem manifestu i społecznego dialogu. Inni wchodzili na scenę już w epoce mediów cyfrowych, w świecie, w którym aktor coraz częściej musi być obecny także poza sceną.

Ewelina Konopczyńska-Tota prowadzi rozmowy zgodnie z pewną koncepcją. Zaczyna od dzieciństwa i wspomnień z domu rodzinnego, potem pyta o szkoły teatralne, pierwsze role, nauczycieli, przyjaźnie i rozczarowania. Dzięki temu łatwo dostrzec, jak różnymi drogami dochodzi się do aktorstwa. Mimo grania na jednej scenie, każdy z bohaterów ma własny język, rytm i wrażliwość.

W książce pojawiają się nie tylko wspomnienia, ale też pytania o to, jak zapamiętuje się teksty, jak radzić sobie z tremą, jak odpoczywać między rolami. To codzienność aktorów, której widz zwykle nie ma szansy dostrzec. Nie brakuje również rozmów bardzo osobistych, wręcz intymnych. Marta Ojrzyńska mówi o trudnych momentach stagnacji i poczuciu odrzucenia. Szymon Czacki przyznaje, że aktorstwo wymaga konfrontacji z samym sobą i że bez samoakceptacji nie da się grać prawdziwie. Aleksandra Nowosadko zwraca uwagę na błędne wyobrażenia o zawodzie. W ten sposób poznajemy wielowarstwowy obraz środowiska, w którym za każdą rolą stoi nie tylko talent, ale też wrażliwość na ocenę, porażkę i sukces.

Autorka pozwala aktorom mówić własnym głosem. Widać, że zna teatr od środka i rozumie jego rytm. Te rozmowy są szczere, a nie akademickie. Ewelina Konopczyńska-Tota nie komentuje, nie dopowiada, tylko tworzy przestrzeń, w której artyści mogą opowiadać o swoim świecie, o reżyserach, spektaklach, wyzwaniach. Pojawia się też temat wolności artystycznej i odpowiedzialności za słowo.

Nie mogło zabraknąć historii Starego Teatru: repertuaru, styl pracy, zmieniających się pokoleń. Zestawienie wypowiedzi starszych i młodszych aktorów składa się na swego rodzaju świadectwo, pełne wspomnień, ale też wiedzy. Czytając, można się uśmiechnąć, wzruszyć, ale przede wszystkim – zaciekawić.

Rozmowy z Aktorami ze Starego Teatru to książka, którą można określić mianem biografii zbiorowej. Z poszczególnych historii wyłania się portret środowiska pełnego pasji, ale też zwątpień i przemęczenia. To portret artystów, którzy mówią o swoim zawodzie z czułością, czasem – z ironią, często – z pokorą. Jeżeli kochacie teatr i sztukę filmową, to pozycja obowiązkowa.

Tagi: wywiady publicystyka Literatura faktu

Kup książkę Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii. Rozmowy z aktorami ze Starego Teatru

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii. Rozmowy z aktorami ze Starego Teatru
Recenzje miesiąca Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy