Recenzja książki: Doświadczenie

Recenzuje: Izabela Mikrut

Gdyby trzymać się ściśle definicji Lejeune’a, wedle której autobiografia to retrospektywna opowieść prozą, gdzie rzeczywista osoba przedstawia swoje losy w jednostkowym aspekcie i ze szczególnym uwzględnieniem historii osobowości (P. Lejeune: Pakt autobiograficzny), trzeba by zweryfikować podejście do „Doświadczenia” Martina Amisa. „Doświadczenie” jest bowiem w równym stopniu od-twarzaniem (Paul de Man) autora, jak i psychologiczno-behawiorystycznym portretem ojca – Kingsleya Amisa. Dodatkowo jeszcze te historie dwóch wybitnych pisarzy brytyjskich, ojca i syna, wzbogacone są o wizerunki innych twórców literatury – Roberta Gravesa, Joyce’a, Nabokova. W opowieści o rodzinie Amisów jednak główną rolę odgrywa Kingsley.

Martin Amis w konstruowaniu „Doświadczenia” wykorzystał fragmenty utworów ojca i własnych książek. Sięgnął po swoje dawne listy – dowód młodzieńczego infantylizmu i ilustrację kształtowania się pisarskich tendencji. Z dorobku swojego i Kingsleya czerpie opisy rzeczywistych wydarzeń i wyjaśnia je – z jednej strony usuwając możliwość błędnych interpretacji i korygując krytyczne domysły, z drugiej – udowadniając, jak wiele prawdziwego życia może przeniknąć do powieści.

Pewne wydarzenia powracają w książce niczym natrętny refren. Tak, jak powracały w życiu Martina Amisa i Kingsleya. Można odnieść wrażenie, że egzystencja (i fatum) wpływają na powieść, ale jednocześnie – to literatura kształtuje istnienie. Do tekstu głównego „Doświadczenia” Martin Amis sporządził mnóstwo przypisów. Właściwie opowieść biegnie prawie dwutorowo – jedną część stanowi „właściwa” autobiografia, drugą – nie mniej ważną – dopowiedzenia i anegdoty z przypisów. Kilka płaszczyzn, dygresji prowadzonych równolegle – uświadamia, jak ciężko jest zapanować nad chaosem życia, jeśli chce się go umieścić w porządku literatury. Siłą rzeczy stworzył syn Kingsleya powieść o przemijaniu. Cząstka, która jest nierozdzielnym fragmentem każdej autobiografii, tutaj urasta do rangi tematu. Wrażenie potęguje fakt, że Martin Amis przedstawia siebie w dwóch życiowych kreacjach – jako syna i jako ojca. Ukazuje życie i odchodzenie Kingsleya i swoje metamorfozy – kiedy jest uzależniony od protoplasty i kiedy sam staje się jego opiekunem. Wstrząsające relacje z umierania Kingsleya, owo doświadczenie śmierci, stale obecne w książce (samobójstwa, morderstwa, wreszcie – przemijanie),składają się na dodatkowy, mniej autobiograficzny, a bardziej uniwersalny motyw.

Doświadczenie jest dla Martina Amisa centralnym zagadnieniem powieści. Pisze on, że „nic obecnie nie może równać się z doświadczeniem – tak bezdyskusyjnie autentycznym, tak liberalnie i demokratycznie przydzielonym. Doświadczenie to jedyne, co dzielimy po równo, i każdy to czuje”. Dlatego też autobiografia Amisa składa się właściwie z sekwencji doświadczeń. Najtragiczniejsze – śmierć – pojawia się już od pierwszych stron. Cała książka jest zresztą hołdem dla Kingsleya. Ale również inne doświadczenia i przeżycia kreują los rodziny Amisów. Równie silnymi wydarzeniami są doświadczenia przemocy (w tym – przemocy seksualnej), zdrady ojca, ale i miłości, przyjaźni i rodzinnego szczęścia. „Bezpośrednia linia do własnego doświadczenia wydaje się jedyną rzeczą, której można zaufać” – tłumaczy Amis tendencję do fabularyzowania rzeczywistości, przekuwania autentyzmu w fikcję literacką. Problem bólu zębów (i w efekcie – konieczności ich usunięcia) urasta w powieści wręcz do rangi nadrzędnego motywu. Cała zębowa epopeja, jaką tworzy Amis, jest również oparta na doświadczeniu.

Poza ciągłym zakotwiczaniem literatury w rzeczywistości, Martin Amis – pisarz i nieodrodny syn pisarza – próbuje przekazać potomnym uwagi o tworzeniu. Wskazówki, jak pisać, by proza miała swój niepowtarzalny rytm, jak wydobywać z języka piękno słów. Choć „Doświadczenie” prezentuje literaturę brytyjską, porady dla piszących są uniwersalne – i przydać się mogą każdemu. Do zestawu uwag zalicza się zarówno podpowiedzi techniczne – czysto warsztatowe (unikanie rymów wewnętrznych, powtórzeń) jak i ponadtekstowe. Amis próbuje sformułować definicję pisarstwa. Jednocześnie jego głos jest głosem w toczącej się od lat dyskusji – czy w literaturze zostaje miejsce na odzwierciedlanie rzeczywistości, czy można fakty i własne przeżycia przeszczepiać na grunt powieści. Autor „Doświadczenia” uważa, że tak. Ale jednocześnie zaznacza, że „pozostaje to wielką słabością literatury: jej naśladownictwo natury nie potrafi przygotować na wydarzenia główne. Bo wydarzeniom głównym sprosta tylko doświadczenie”. W bezustannym kształtowaniu się powieści i wzajemnym wpływie literatury i życia to osobisty udział w wydarzeniach zwycięża. Doświadczenie jest pierwotnym czynnikiem formującym powieści. Czy aby do końca?…

Martin Amis napisał książkę poruszającą. Zmuszającą do zastanowienia się nad istnieniem, nad sensem sztuki i nad przemijaniem. Wpisał się jednocześnie w nurt autobiograficzny, metaliteracki i powieściowy. Wielopłaszczyznowe możliwości odczytywania „Doświadczenia” przyczynią się być może do wznowienia literacko-egzystencjalnych dyskusji. Obowiązkowa pozycja dla wielbicieli literatury brytyjskiej.


Kup książkę Doświadczenie

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Doświadczenie
Autor
Książka
Doświadczenie
Martin Amis
Inne książki autora
Strefa interesów
Martin Amis0
Okładka ksiązki - Strefa interesów

Brawurowa powieść pióra mistrza literatury brytyjskiej! Golo Thomsen, oficer SS, zakochuje się w Hannah Doll, żonie komendanta obozu koncentracyjnego...

Lionel Asbo. Raport o stanie państwa
Martin Amis0
Okładka ksiązki - Lionel Asbo. Raport o stanie państwa

Mistrz ironicznej prozy powraca w najlepszej formie! Lionel Asbo, brutalny i ,,programowo głupi" kryminalista, jest osobliwie lojalny wobec swojego siostrzeńca...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy