Znawczyni sztuki i autorka bestsellerowych biografii wraca do międzywojennego Paryża, by odkryć nieopowiedziane historie polskich artystek i artystów splecione z losami największych sław świata sztuki.
Na Montparnassie, w pracowniach budynku La Ruche i w kawiarni La Rotonde, spotyka się bohema z całego świata. Malarki, pisarze, projektantki i rzeźbiarze przybywają w XX wieku do Francji, by spełnić marzenie o wolności i tworzeniu sztuki na własnych zasadach. Sylwia Zientek, zafascynowana tym artystyczno-społecznym zjawiskiem, śledzi historie nie tylko Polaków, ale też Żydów z Europy Wschodniej, Włochów, Hiszpanów, a nawet Japonek i Amerykanek.
Specjaliści nazwali ich Szkołą Paryską (École de Paris), a zjawisko stało się jednym z najbardziej wpływowych nurtów w sztuce XX wieku. Na stronach książki z Polakami: Dorą Bianką, Henrykiem Haydenem, Mojżeszem Kislingiem, Sarą Lipską, Tadeuszem Makowskim, baronową Heleną d'Oettingen -- jak w tamtych czasach -- spotykają się: Marc Chagall, Amedeo Modigliani, Kiki de Montparnasse, Chaim Soutine, a także ci, którzy nie tworzyli obrazów: Guillaume Apollinaire, Helena Rubinstein, Gertrude Stein.
Sylwia Zientek opowiada o historii sztuki jeszcze szerzej niż w poprzednich książkach ,,Polki na Montparnassie" oraz ,,Tylko one. Polska sztuka bez mężczyzn". Miłośniczki i miłośnicy biografii zachwycą się barwnym, kosmopolitycznym światem, do którego zaprasza ich pisarka.
Po bestsellerowych Polkach na Montparnassie Sylwia Zientek wraca do Paryża początku XX wieku, żeby pokazać fenomen Szkoły Paryskiej. Tym razem bohaterem staje się całe środowisko, a w nim Żydzi i kobiety - osoby wykluczone, które swojej sztuki nie mogłyby uprawiać nigdzie indziej. Modigliani, Chagall, Kisling, Makowski i Zak, ale też znane z poprzednich książek autorki: Mela Muter czy Alicja Halicka, przewijają się w fascynującej opowieści pełnej anegdot i znaczących detali. Zientek znajduje odpowiedzi na ważne pytania, nie tylko o to, dlaczego nie było wielkich kubistek.
Basia CZYŻEWSKA dziennikarka magazynu ,,Vogue", twórczyni podcastu ,,Temat rzeka"
Wydawnictwo: Agora
Data wydania: 2025-06-04
Kategoria: Biografie, wspomnienia, listy
ISBN:
Liczba stron: 448
Fascynująca powieść drogi. Trzy przyjaciółki. Każda znalazła się właśnie na życiowym zakręcie. Zakończenie wieloletniej pracy w korporacji, rozpadające...
MIKROHISTORIE UKAZUJĄCE PEŁNIEJSZY OBRAZ POWSTANIA Rozmowa z Krystyną Zachwatowicz-Wajdą, która w 1944 roku była za mała, żeby dostać pistolet. ...
Ocena: 6, Przeczytałam, Posiadam,
O École de Paris (Szkole Paryskiej) nie pisze się często jako o grupie twórczej. Jej przedstawiciele funkcjonują zwykle osobno, w monografiach, oderwani od kontekstu, w jakim naprawdę tworzyli. Sylwia Zientek w swojej książce „Blask Montparnasse’u. Artystki i artyści Szkoły Paryskiej” z oferty Wydawnictwa Agora przywraca pamięć o tej niezwykłej wspólnocie, o ich sukcesach, porażkach i codziennym życiu w artystycznym sercu ówczesnej Europy.
Początek XX wieku to czas, gdy Paryż staje się artystyczną Mekką. To właśnie tam przybywali młodzi malarze, by doskonalić warsztat, szukać inspiracji i spróbować zaistnieć w wielkim świecie. Zientek z wyczuciem i empatią opisuje ich losy - często naznaczone biedą, głodem i upokorzeniem. Autorka ożywia te biografie, wydobywając z zapomnienia ludzi, którzy tworzyli pod presją losu, ale z niegasnącą wiarą w sens sztuki.
Wśród bohaterów książki odnajdziemy nazwiska znane jak: Marc Chagall, Tamara Łempicka czy Tadeusz Makowski, lecz prawdziwą siłą tej publikacji są portrety tych, o których dziś niemal nikt nie pamięta. Dzięki nim, „Blask Montparnasse’u” staje się nie tylko opowieścią o artystach, ale również gestem ocalenia pamięci o pokoleniu, które współtworzyło kulturalny pejzaż Europy I połowy XX wieku.
Autorka prowadzi czytelnika nie tylko przez biografie, ale i przez nieistniejące już miejsca: kawiarnie, pracownie, ulice i dzielnice, które przed stu laty tętniły życiem. Opisy dawnych paryskich zakątków, takich jak legendarna La Rotonde, sprawiają, że lektura staje się prawdziwą podróżą w czasie, nostalgiczną a jednocześnie fascynującą.
Liczne reprodukcje dzieł i archiwalne fotografie nadają tej narracji wyjątkowego charakteru i sprawiają, że przemawia ona nie tylko słowem, lecz także obrazem. To pozycja, po którą z przyjemnością sięgną zarówno miłośnicy malarstwa, jak i pasjonaci biografii czy historii kultury.
Polecam tę sentymentalną podróż do Paryża sprzed stulecia, świata artystycznych uniesień, marzeń i walki o przetrwanie. Lektura tej książki to prawdziwa uczta dla wrażliwych czytelników i wszystkich, którzy wierzą, że sztuka potrafi ocalić od zapomnienia.