Historia mi³osna, która wstrz±snê³a imperium jedwabiu.
Surowe zasady, hierarchia spo³eczna, klasowo¶æ i jedwab rz±dz± w XIX-wiecznym Turku, gdzie szwaczka Charlotta szuka swojego pana Darcy'ego. Gdy baron Ridderlöw zatrudnia j± w posiad³o¶ci jako pokojówkê siostry, odmienia nie tylko jej ¿ycie.
W rêce Charlotty trafia dopiero co opublikowana ,,Duma i uprzedzenie" Jane Austen, przez co zaczyna ona inaczej postrzegaæ role kobiet w spo³eczeñstwie. Gdy zgorzknia³y baron Ridderlöw okazuje jej zainteresowanie, postanawia sprawdziæ w praktyce zawarte w ksi±¿ce idee mi³o¶ci, ma³¿eñstwa i wczesnego feminizmu.
Czy zwyk³a pokojówka mo¿e siêgn±æ po wszystko:
ekscytuj±ce ¿ycie i mê¿czyznê marzeñ?
Wydawnictwo: ¦wiat Ksi±¿ki
Data wydania: 2024-01-24
Kategoria: Literatura piêkna
ISBN:
Liczba stron: 432
Tytu³ orygina³u: Charlotta (Silk Sisters)
Emmy wdrapa³a siê na grzbiet budowli i przystanê³a. Po³yskuj±ce niebieskie morze rozci±ga³o siê, jak okiem siêgn±æ. ¯ó³te naw³ocie i koniczyna l¶ni³y w wieczornym s³oñcu, ³agodny wiatr w zielonej ro¶linno¶ci i ko³ysa³ ga³êziami kar³owatych krzewów.
"Po³±czenia dwóch pasuj±cych do siebie charakterem osób, za czym optowa³a angielska pisarka, chocia¿ uwa¿a³a tak¿e, ¿e zbie¿no¶æ ¶rodowisk jest w pewnym stopniu konieczna."
Kilka ostatnich dni spêdzi³am z "Charlott±", powie¶ci±, której akcja osadzona jest w XIX-wiecznej Szwecji i Finlandii. Przyznam, ¿e lektura tej ksia¿ki stanowi³a dla mnie bardzo ciekawe do¶wiadczenie. Do tej pory mia³am okazjê zapoznaæ siê z realiami tej epoki na polskich ziemiach, st±d te¿ z ciekawo¶ci± dokona³am porównania miêdzy wskazanymi krajami. Jest to o tyle ³atwe, ¿e autorka bardzo du¿± wagê przyk³ada do szczegó³ów dotycz±cych ¿ycia w tamtym okresie. Jak czytamy na skrzyde³ku powie¶ci, Sara Medberg jest historykiem, który z prawdziw± pieczo³owito¶ci± odmalowuje przed czytelnikiem XIX-wieczne realia. Dziêki czêstym opisom poznajemy szczegó³y dotycz±ce ówczesnej mody oraz informacje na temat obowi±zuj±cej etykiety dworskiej.
Muszê przyznaæ, ¿e trochê dziwi mnie tytu³ i opis tej ksi±¿ki, gdy¿ po zapoznaniu siê z tre¶ci± stwierdzam, ¿e historia opowiedziana na jej kartach odnosi siê nie tylko do tytu³owej bohaterki, ale przedstawia nam równie¿ losy innej kobiety, Emmy. Autorka dosyæ szczegó³owo opisuje jej sytuacjê, mam wra¿enie, ¿e obie kobiety s± równorzêdnymi postaciami w tej powie¶ci. Co ciekawe, panie zupe³nie siê nie znaj±, dopiero w pewnym momencie ich losy niespodziewanie krzy¿uj± siê ze sob±. Ka¿da z nich d¼wiga inne brzemiê, które sprawia, ¿e kobiety nie mog± byæ w pe³ni sob±. Warto jednak zauwa¿yæ, ¿e obie bohaterki s± nad wyraz zaradne, a ich kreacje zdaj± siê wyrastaæ poza ramy ówczesnej epoki.
Widaæ tu du¿± inspiracjê "Dum± i uprzedzeniem" i nie chodzi mi tu wcale o zbie¿no¶æ fabularn±, raczej o wykreowanie, podobnie jak u Jane Austen, silnych postaci kobiecych. Autorka zdaje siê byæ pod du¿ym wra¿eniem tej publikacji. Jej liczne fragmenty znajdujemy w "Charlottcie" raz po raz, a bohaterki powie¶ci czêstokroæ wracaj± w rozmowach do przedstawionych tam wydarzeñ. Obie kobiety marz± o mi³o¶ci na wzór tej, jaka mia³a miejsce na kartach "Dumy i uprzedzenia".
Czy Charlottcie i Emmie uda siê odnale¼æ swojego Pana Darcy'ego?
W ksi±¿ce mamy równie¿ do czynienia z w±tkiem kryminalnym. Z pocz±tku zapowiada³ siê on ca³kiem obiecuj±co, jednak w ostateczno¶ci jego rozwi±zanie trochê mnie rozczarowa³o. Ale mo¿e piszê tak patrz±c przez pryzmat wspó³czesnych powie¶ci? Bior±c pod uwagê to, ¿e "Charlotta" stylizowana jest na tak± historiê dla panien z dobrego domu, to jej zakoñczenie jest jak najbardziej na miejscu. Pobudza wyobra¼niê czytelnika, jednak nie prezentuje zbyt drastycznych scen, nieprzeznaczonych dla wra¿liwego odbiorcy. Zarówno Charlotta, jak i Emmy, choæ silne i niezale¿ne, potrafi³y zemdleæ z byle powodu. My¶lê, ¿e takie by³y XIX-wieczne kobiety, dlatego te¿ pisane dla nich powie¶ci pozbawione by³y niezdrowej sensacji.
Podsumowuj±c, ksi±¿ka zrobi³a na mnie naprawdê pozytywne wra¿enie. Uwiod³a ok³adk±, która przywodzi na my¶l letnie upa³y i spaceruj±ce brukowanymi uliczkami damy skryte pod rozpostartymi, chroni±cymi przed s³oñcem parasolkami. Je¶li chodzi o tre¶æ, równie¿ wzbudza zainteresowanie. Czytaj±c tê powie¶æ przenios³am siê w czasie, w ogóle nie ruszaj±c siê z fotela. To by³o mi³e do¶wiadczenie, które serdecznie Wam polecam.
Moja ocena 8/10.
Historyczny romans to nie jest to po, co siêgam czêsto. Z regu³y czytam miêdzy jakimi¶ innymi ksi±¿kami, dla odpoczynku. Tak by³o i tym razem.
Przenios³am siê w mro¼ny klimat skandynawski mglistej wyspy. I poczu³am siê jakbym trzyma³a w rêkach któr±¶ z powie¶ci Jane Austen, choæ Sarze Medberg jeszcze trochê brakuje do jej poziomu. Jest to jednak jedna z tych ksi±¿ek, przy których mi³o spêdza siê czas, czyta dosyæ szybko o przyznajê, ¿e odpoczywa po bardziej wymagaj±cych skupienia lekturach.
Zawsze znajd± siê osoby, które chc± zmieniæ swój status spo³eczny. To ca³kiem normalne i naturalne. Mamy okazje obserwowaæ to zjawisko u dwóch kobiet Charlotty i Emmy, które nie urodzi³y siê zamo¿ne, tylko po to, ¿eby takowym s³u¿yæ. Zaczytuj± siê w nowo wydanej powie¶ci „Duma i uprzedzenie” i pragn± zmian. Czy im siê to uda? Czy nie za szybko w tym mro¼nym klimacie na feminizm?
Sara Medberg bardzo ³adnie i obrazowo potrafi³a przedstawiæ ka¿dy niemal detal. Nie ma siê wiêc problemu, prawie z fizycznym przeniesieniem do XIX-wiecznego Turku. My¶lê, ¿e ja jednak wolê nasz ¶wiat, nasze czasy, nowoczesno¶æ, a o innych czasach to tylko czytaæ, albo ogl±daæ filmy. Z reszt± uwielbiam te klimaty. Piêkne s± te stroje (tyle, ¿e niepraktyczne), te maniery, to nicnierobienie. Ale to dobre na moment, na chwilkê. Na d³u¿sz± metê mo¿na by by³o zwariowaæ. Bo ile mo¿na oddawaæ siê tzw. prowadzeniu domu, gdzie wydaje siê tylko polecenia, bo inni za Ciebie wszystko robi±? Ile mo¿na tylko siedzieæ, le¿eæ i pachnieæ? No i mê¿czy¼ni niby tacy kulturalni, a jak traktuj± kobiety?
Podoba³a mi siê ta ksi±¿ka, choæ nie jest to literatura, któr± czytam na co dzieñ. Wolê mocniejsze ksi±¿ki. Jednak czasem od mroku te¿ trzeba odpocz±æ. Czasami dobrze wyj¶æ ze strefy swojego komfortu i poznaæ nowego autora, bo mo¿e siê okazaæ, ¿e to bêdzie to czego nam potrzeba w tym momencie. I chyba w³a¶nie tak by³o w przypadku „Charlotty”. Sama Charlotta okaza³a siê bardzo interesuj±c± postaci±. Tak±, z któr± chcia³abym siê spotkaæ, porozmawiaæ, po¶miaæ siê, a byæ mo¿e tak¿e zaprzyja¼niæ.
Nie ma sensu siê d³u¿ej rozwodziæ. Je¶li macie chwilkê, no dobrze troszkê wiêcej ni¿ chwilkê, to po¶wiêæcie ja dla siebie i odpocznijcie w towarzystwie Charlotty. A jak ju¿ sprawdzicie, co u niej s³ychaæ, to pozdrówcie ja ode mnie.
Charlotta nie maj±c wyj¶cia, musi radziæ sobie sama. Kiedy zmarli jej rodzice, jej nowy opiekun sprzeda³ wszystko i znikn±³. M³oda kobieta wynajê³a pokój i próbowa³a siê jako¶ utrzymaæ, co dla kobiety w XIX wieku nie jest takie proste. Na dodatek niebawem w³a¶ciciele pokoju równie¿ znikaj±, pozostawiaj±c po sobie d³ugi, które ona musi sp³acaæ. Pewnego dnia, kiedy nie ma za co zap³aciæ wierzycielowi, w jej obronie staje pewien mê¿czyzna. Baron Ridderlow nie tylko j± ratuje, ale równie¿ proponuje pracê. Ma zostaæ garderobiank± jego m³odszej siostry. Charlotta nie wacha siê ani chwili, to dla niej szansa na godne zarobki i nie martwienie siê o jutro. Nawet opowie¶ci o miejscu, gdzie stoi jego posiad³o¶æ, jej nie zniechêcaj±. Czy to bêdzie dobra decyzja? Czy da sobie radê? Jaka oka¿e siê dziewczyna, dla której ma pracowaæ? Jaki oka¿e siê Baron? Co jeszcze spotka Charlottê?
Odbywa siê bal maskowy w pa³acu, kiedy Emma zakrada siê, aby ukra¶æ pewn± szkatu³kê. Jest ona du¿o warta, jednak nie o to chodzi kobiecie, dla niej ma zupe³nie inne znaczenie. Kto¶ j± przy³apuje, jednak ona nie daje siê z³apaæ i znika na sali balowej. Jednak dalsze zdarzenia wcale jej nie pomagaj±, ksi±¿ê koronny zostaje postrzelony, robi siê zamieszanie, a ona zostaje przy³apana w do¶æ dwuznacznej sytuacji. Jakiej? Co stanie siê z ksiêciem koronnym? Czy Emma wydostanie siê z pa³acu? Jak potocz± siê jej dalsze losy? Co po³±czy obie bohaterki?
Ksi±¿ka przenios³a mnie w odleg³e czasy do XIX wieku, gdzie panuj± surowe zasady, hierarchia spo³eczna, klasowo¶æ. Nie by³o tam ³atwo kobiet±, które by³y zdane tylko na siebie, a wrêcz przeciwnie, by³o im bardzo trudno. Mnie historia siê podoba³a, wci±gnê³a mnie, z du¿ym zaciekawieniem, a tak¿e z towarzysz±cymi mi ró¿nymi emocjami j± przeczyta³am.
Akcja momentami szybsza, momentami wolniejsza, co ma swoje zalety. Znalaz³am w niej zwroty, które mnie umia³y zaskoczyæ. Ksi±¿kê czyta³o siê szybko, a fakt, ¿e robimy to z perspektywy ró¿nych bohaterów, dla mnie by³ zalet±.
Bohaterowie ciekawi, dobrze wykreowani. Mamy ich wiêcej, a wiêc musicie ich odkryæ sami, no nie licz±c tego, co ju¿ wspomnia³am o dwóch bohaterkach w zarysie historii.
„Charlotta (Imperium jedwabiu)” to ksi±¿ka, która mnie siê spodoba³a i polecam ka¿demu, kto ma ochotê przenie¶æ siê do XIX wieku.
Recenzja pojawi³a siê równie¿ na moim blogu - Mama, ¿ona - KOBIETA
"Imperium Jedwabiu: Charlotta" to powie¶æ, która przyci±gnê³a mnie od samego tytu³u. Skojarzenie s³ów "imperium" i "jedwab" niesie za sob± obietnicê historii pe³nej bogactwa, potêgi i luksusu, co dodatkowo wzbudzi³o moje zainteresowanie jako mi³o¶nika powie¶ci historyczno-obyczajowych. Przy takiej literaturze zwyczajnie odpoczywam, dlatego po ciê¿kim dniu z przyjemno¶ci± siêgam po lekturê, która ma dobroczynny, relaksuj±cy wp³yw.
W ksi±¿ce poznajemy dwie g³ówne bohaterki, Charlottê i Emmê, które znalaz³y siê w podobnych sytuacjach ¿yciowych, zostaj±c same na ¶wiecie i musz±c walczyæ o swoje miejsce w spo³eczeñstwie. Ich losy splataj± siê w fascynuj±cej opowie¶ci o mi³o¶ci, intrygach dworskich i walce o przetrwanie.
Mimo ¿e ksi±¿ka obiecuje po³±czenie klimatu "Dumy i Uprzedzenia" z "Bridgertonami", to niestety nie spe³nia tych oczekiwañ w pe³ni. Pod wzglêdem historycznego t³a, opisu obyczajów i stylu ¿ycia wy¿szych sfer XIX wieku autorzy stworzyli atmosferê zbli¿on± do tych znanych z wy¿ej wymienionych tytu³ów. Jednak¿e, je¶li chodzi o konstrukcjê fabu³y i jej spójno¶æ, ksi±¿ka nie dorównuje klasykom gatunku.
Wiele braków i nie¶cis³o¶ci w fabule, oraz mocno wybiórcze podej¶cie do konwenansów spo³ecznych tamtych czasów, sprawiaj±, ¿e nieco trudno jest uwierzyæ w autentyczno¶æ opisywanego ¶wiata. Szczególnie rzuca siê w oczy sprzeczno¶æ w traktowaniu reputacji bohaterki, która wydaje siê byæ nierealistyczna w kontek¶cie ówczesnych norm spo³ecznych.
Mimo tych mankamentów, "Imperium Jedwabiu: Charlotta" jest lekk±, zabawn± i relaksuj±c± lektur±, napisan± w dobrym, sk³adnym jêzyku. Autorka potrafi dobrze oddaæ atmosferê epoki i wci±gn±æ czytelnika w wir zdarzeñ. Pomimo moich zastrze¿eñ, jestem zainteresowana kontynuacj± serii i chêtnie siêgnê po kolejny tom, aby poznaæ dalsze losy bohaterów.
Podsumowuj±c, choæ "Imperium Jedwabiu: Charlotta" nie spe³nia wszystkich obietnic, nadal jest to warto¶ciowa lektura dla fanów gatunku, którzy poszukuj± lekkiej, przyjemnej rozrywki.
Ocena: 6/10.
Dziêkujê Wydawnictwu ¦wiat Ksi±¿ki oraz Klubowi Recenzenta serwisu nakanapie.pl za udostêpnienie egzemplarza do recenzji.
Lubicie przenosiæ siê do innych czasów podczas czytania ksi±¿ek?! A je¶li tak, to gdzie najchêtniej siê wybieracie?
Sama uwielbiam! A najchêtniej przenoszê siê do czasów, które ju¿ przeminê³y. Dlatego z wielk± przyjemno¶ci± siêgnê³am po pierwszy tom nowej serii Imperium jedwabiu, napisanej przez Sarê Medberg „Charlotta”.
Autorka zabiera nas do XIX wieku, gdzie m³oda szwaczka Charlotta znajduje siê na ¿yciowym zakrêcie. Zostaje bez ¶rodków do ¿ycia, a pomocn± d³oñ wyci±ga do niej baron Ridderlow, który zatrudnia j± do pomocy, jako garderobian± jego m³odszej siostry. Kobieta z ni¿szych sfer ma szanse na zdobycie uczucie mê¿czyzny, który znajduje siê na piedestale spo³ecznym!?
My¶lê, ¿e ten tytu³ przypadnie do gustu wszystkim, którzy, podobnie jak ja, lubi± siêgaæ po romanse z histori± w tle. Ksi±¿ka zosta³a napisana wy¶mienicie, dos³ownie mamy wra¿enie jakby¶my byli z bohaterami w ich ¶wiecie. Bohaterowie zostali doskonale wykreowani przez autorkê, s± wyrazi¶ci i nie da siê ich nie polubiæ.
Ja czytaj±c tê ksi±¿kê, bawi³am siê wy¶mienicie! Akcja toczy siê intensywnie, nie brakuje w niej dobrego humoru i emocji. Dla mnie ta ksi±¿ka ma wszystko, co powinna mieæ dobra ksi±¿ka! Bardzo polecam!
Sagi rodzinne by³y ulubion± lektur± mojej mamy. To jeden z powodów, dla którego siêgnê³am po ksi±¿kê "Charlotta. Imperium jedwabiu", gdy¿ i ja postanowi³am spróbowaæ "zaczytaæ siê" w jakiej¶ rodzinnej opowie¶ci. Spodoba³a mi siê równie¿ ok³adka, wielokrotnie ju¿ wspomina³am, ¿e jestem ok³adkow± srok± i czêsto wybieram dla siebie lektury pod wp³ywem ³adnego wygl±du ksi±¿ki. Tym razem nie zawiod³am siê na swoich przeczuciach, historia mnie zaintrygowa³a i ju¿ czekam na jej kontynuacjê.
Poznajemy losy tytu³owej Charlotty, m³odej szwaczki szukaj±cej dla siebie lepszej posady oraz mi³o¶ci..., zafascynowana jest ksi±¿k± „Duma i uprzedzenie” Jane Austen, lektura ta bêdzie mia³a znaczny wp³yw na jej postrzeganie roli kobiety. Gdy przypadkiem baron Ridderlöw ratuje j± z opresji a na dodatek proponuje pracê w swojej posiad³o¶ci, Charlotta jest niemal zachwycona. Bêdzie garderobiana m³odszej siostry barona, ma wielk± nadziejê, ¿e poradzi sobie, nie boi siê przecie¿ ¿adnej pracy.
"Je¶li chodzi o warunki mieszkaniowe, Charlotta najwidoczniej wpad³a z deszczu pod rynnê. W ka¿dym razie w grê wchodzi³a lokalna rynna, pociesza³a sam± siebie."
W drugim w±tku ¶ledzimy losy Emmy, która w czasie pa³acowego balu kradnie z sypialni królowej szkatu³kê z klejnotami. Nieznajomy mê¿czyzna nakry³ j± na tym i próbuje odebraæ jej szkatu³kê, lecz dziewczynie udaje siê umkn±æ w¶ród pa³acowych go¶ci. Gdy za chwilê kto¶ strzela do ksiêcia koronnego, robi siê wielkie zamieszanie. Kto strzela³ do ksiêcia? Czy Emmy ma z tym co¶ wspólnego?
"Nie chcia³a nawet my¶leæ, co by siê sta³o, gdyby znaleziono przy niej nale¿±c± do królowej szkatu³ki z klejnotami, i to wtedy, gdy ksi±¿ê koronny zosta³ postrzelony."
Pod wp³ywem tych wydarzeñ ¿ycie obu kobiet zmienia siê ca³kowicie, chocia¿ nie do koñca tak, jak sobie wcze¶niej wyobra¿a³y. W tamtych czasach panowa³y do¶æ surowe zasady, oczywi¶cie bardziej surowe by³y dla kobiet, których rola by³a zbyt marginalizowana. Wielki wp³yw na ¿ycie (nie tylko kobiet), mia³a równie¿ hierarchia spo³eczna. Si³a kobiecej determinacji, jak równie¿ chêæ uwolnienia siê od zale¿no¶ci mê¿czyzn nie by³a mile widziana w ¶rodowisku. Powie¶æ „Duma i uprzedzenie” inspirowa³a kobiety, które marzy³y o tym, ¿eby zmieniæ swoje ¿ycie, co w tamtych trudnych czasach nie by³o zbyt ³atwe.
Jak potoczy siê ¿ycie Emmy a jak Charlotty? Czy odnajd± siê w okoliczno¶ciach, jakie stworzy im los? Co je ³±czy? Czy siê znaj±? Czy siê spotkaj±?
W tej ksi±¿ce znajdziemy praktycznie wszystko: mi³o¶æ i przyja¼ñ, przygody i tajemnice, dzia³anie i walkê o siebie, powracaj±ce wci±¿ demony z przesz³o¶ci, ale tak¿e wielk± nadziejê na lepsz± przysz³o¶æ. Mo¿na nawet powiedzieæ, ¿e jakby na podstawie przemian zachodz±cych w ksi±¿ce Jane Austen, Sara Medberg nakre¶li³a historiê Charlotty. Taki sprytny zabieg jakby ksi±¿ki w ksi±¿ce ju¿ spotka³am jaki¶ czas temu. To bardzo ciekawe do¶wiadczenie.
Przyznam, ¿e poznawanie historii kobiet w klimacie XIX wieku, to ciekawe do¶wiadczenie literackie. Chocia¿ ja bardzo lubiê dawne zamki i dwory i podobaj± mi siê stroje, które ówcze¶nie nosi³y kobiety, to nie wiem, czy da³abym radê ¿yæ w tamtych czasach. My¶lê, ¿e nie, moja natura buntowniczki z pewno¶ci± by siê odezwa³a...
Zachêcam do lektury.
---
Ksi±¿ka z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl.
,,Cz³owiek zmuszony okoliczno¶ciami
dopuszcza siê niepo¿±danych czynów."
Opowie¶ci mi³osne umieszczone na historycznym tle, jakie do tej pory mia³am okazjê przeczytaæ, z regu³y dzia³y siê we Francji, Anglii lub w Polsce, ale nie przypominam sobie ¿adnego romansu, którego akcja dzieje siê na terenach skandynawskich, a w takie rejony ¶wiata zabiera nas powie¶æ pt.: ,,Charlotta"
Blurb wskazuje, ¿e g³ówn± bohaterk± jest tytu³owa Charlotte, ale otwieraj±c ksi±¿kê na pierwszym rozdziale poznajemy pannê Emmy Crepe, która jest koronczark± obs³uguj±c± damy królewskiego szwedzkiego dworu. Jej losy, przygody, sekrety i zachowanie obserwujemy wraz z motywem Charlotte. A w³a¶ciwie tych motywów jest cztery, gdy¿ dotyczy to tak¿e kapitana Alexandra Nordfelda i barona Daniela Ridderlöwa. Pocz±tkowo biegn± one obok siebie, ale jak mo¿na by³o siê spodziewaæ, pojawia siê moment, gdy zaczynaj± siê zazêbiaæ i ³±czyæ w ró¿nych kontekstach oraz czasie. Nie mniej nawet, gdy pod±¿amy za którym¶ z bohaterów, pojawiaj± siê akcenty zwi±zane z pozosta³ymi wiod±cymi postaciami. Ka¿dy z bohaterów ma swoje tajemnice i powody, by prowadziæ takie ¿ycie, a nie inne. Najwiêcej do ukrycia ma Emma, która wskutek dramatycznych prze¿yæ kilka lat temu znalaz³a siê w trudnej sytuacji, ale dziêki swojej odwadze i umiejêtno¶ciom osi±gnê³a stabiln± pozycjê w arystokratycznym ¶wiecie, mimo ¿e by³a tylko koronczark±. Charlotta mia³a mniej szczê¶cia, gdy¿ jej sytuacja materialna jest katastrofalna, gdy j± poznajemy, ale dziêki zbiegom okoliczno¶ci, trafia na Mglist± Wyspê do posiad³o¶ci barona Daniela Ridderlöwa. Jest on ponurym, surowym mê¿czyzn±, który ma za sob± traumatyczne prze¿ycia, które do dzi¶ drêcz± jego sumienie.
Pani Sara Medberg jest historykiem i badaczk± wychowania panien w XIX wieku, wiêc doskonale orientuje siê w temacie. Wraz z opowie¶ci± o perypetiach bohaterów, przekazuje nam liczne wiadomo¶ci, ciekawostki i fakty o zwyczajach, obyczajach, normach spo³ecznych, ale te¿ realiach ówczesnego ¿ycia na dworach, pa³acach, ale te¿ w ni¿szych sferach. Na pierwszy plan wysuwa siê pozycja kobiety w pocz±tkach XIX wieku, a konkretnie w 1816 roku, gdy zaczyna siê opowie¶æ. Mo¿emy zobaczyæ jak kiedy¶ by³a postrzegana jej rola, co wzbudza³o zgorszenie w¶ród spo³eczno¶ci, jak by³y traktowane mê¿atki, panny ró¿nych stanów, co jej by³o wolno robiæ, a czego nie wypada³o, a jakie by³o podej¶cie do kobiet zhañbionych, maj±cych nie¶lubne dzieci i wiele innych ciekawostek na ten temat. Czytaj±c tego rodzaju epizody mo¿na byæ zdziwionym takim podej¶ciem, dzisiaj nie do wyobra¿enia, ale warto wiedzieæ, ¿e tak by³o jeszcze nie tak dawno.
,,Charlotta" to rewelacyjnie napisany romans historyczny, który przybli¿a nam realia ¿ycia w Szwecji i Danii na pocz±tku XIX wieku. Warto¶ci± dodan± s± tu z pewno¶ci± bohaterowi, ale te¿ okoliczno¶ci w jakich tocz± siê ich losy. Mamy mo¿liwo¶æ przebywaæ zarówno na pa³acowych salonach, jak i szlacheckich dworach a¿ w najni¿szych krêgach spo³ecznych zarówno miejskich, jak i wiejskich.
Na ok³adce jest nazwa serii, ale brakuje informacji, ¿e jest to jej pierwszy tom. Apelujê w tym momencie do wszystkich wydawnictw, by bra³y pod uwagê tê kwestiê, gdy¿ dla czytelników to ogromnie wa¿na sprawa. Mnie to zawsze irytuje.
Zrobi³am oczywi¶cie moje ma³e ¶ledztwo i chocia¿ jest to trochê skomplikowane, to uda³o mi siê ustaliæ, ¿e ,,Charlotta" ukaza³a siê wersji szwedzkiej najpierw jako ,,Pokojówka" (,,Kamarivirgin") w 2020 roku , po nim w 2021 roku ukaza³a siê kolejna czê¶æ pt.: ,,Ksi±¿ê Charmer" (,,Hurmuriherttua") teraz jako ,,Arabella" z 2022 roku. (¬RÓD£O) Natomiast na amazon.se (TUTAJ) ,,Charlotta" to tom drugi, a ,,Arabella" tom pierwszy. Mo¿na siê wiêc w tym pogubiæ. Na szczê¶cie mo¿na je czytaæ niezale¿nie, wiêc nie mamy poczucia chaosu, o czym przekonuje polska wersja serii, któr± zaczyna ,,Charlotta", a seria nosi tytu³ serii ,,Jedwabny szlak". Historia w niej zawarta, jest poprowadzona od pocz±tku do koñca. Ka¿da z tomów opowiada o innej bohaterce, a zawsze towarzyszy im jaka¶ ksi±¿ka Jane Austin, któr± pisarka Sara Medberg uwielbia. W przygotowaniu s± jeszcze trzy kolejne tomy, czyli ca³a seria bêdzie mia³a sze¶æ tomów. Mam nadziejê, ¿e wydawnictwo ¦wiat Ksi±¿ki nie ka¿e nam zbyt d³ugo czekaæ na kontynuacjê.
Ksi±¿kê otrzyma³am z Klubu Recenzenta serwisu nakapanie.pl
"Samotna kobieta z trudno¶ci± zarabia³a na utrzymanie. Poniewa¿ panny i mê¿atki nie mia³y pe³ni praw".
Przenosimy siê w czasie do XIX wiecznego Turku, gdzie rz±dz± surowe zasady, hierarchia spo³eczna, klasowo¶æ, a ¿ycie toczy siê wokó³ jedwabiu. Charlotta jest do¶wiadczon± przez los m³od± kobiet±. ¯yje bardzo skromnie, jest szwaczk±. Na skutek pewnych okoliczno¶ci poznaje barona Ridderlöw, który proponuje jej posadê. Ta z rado¶ci± i obawami j± przyjmuje. Ma byæ garderobian± jego siostry, osóbki o temperamentnym charakterze. Ta praca zmienia w jej ¿yciu wszystko. W rêce Charlotty trafia ksi±¿ka "Duma i uprzedzenia" Jane Austen, kobieta zaczyna inaczej postrzegaæ sytuacjê kobiet. Miêdzy Charlotte a baronem zaczynaj± wirowaæ coraz silniejsze emocje... I Emma dziewczyna, która podczas balu w pa³acu kradnie szkatu³ê. Zostaje na tym przy³apana przez nieznajomego mê¿czyznê, jednak udaje jej siê uciec.
Ponadczasowa opowie¶æ. Dzieje siê, oj dzieje!
Jak potocz± siê losy obydwu kobiet? Wielow±tkowa akcja powie¶ci toczy siê swoim rytmem, intryguje, fabu³a ciekawie poprowadzona, dopracowana w ka¿dym szczególe, niesie emocje i ukazuje sytuacjê, jaka panowa³a w XIX wiecznym spo³eczeñstwie. Autorka pisze bardzo lekko, barwnie plastycznie, naturalnie, ze spor± dawk± dobrego humoru. Zajmuj±co wykreowani bohaterowie, to oni s± niepodwa¿alnym atutem powie¶ci. Do Charlotta od razu poczu³am ogromn± sympatiê, tej kobiety nie da siê nie lubiæ.
Czytanie od pocz±tku do koñca by³o ogromn± przyjemno¶ci±. XIX wieczne spo³eczeñstwo, w którym króluj± konwenanse, nakazy, zakazy, etykieta i hierarchia. Kobiety postrzegane przez pryzmat mê¿czyzny, od niego ca³kowicie zale¿ne, w ówczesnych czasach mia³y byæ tylko i wy³±cznie ozdob± domu. Ogromna si³a kobiet, wola walki o siebie i o swoje prawa. Na du¿y plus zas³uguj± barwne, naturalne, piêkne opisy ówczesnego ¶wiata, przyrody, zwyczajów, dworów. Intryguj±cy ¶wiat, tajemnice, niedopowiedzenia, przygoda, mi³o¶æ.
Klimatyczna, poruszaj±ca wyobra¼nie i serce urzekaj±ca opowie¶æ. O mi³o¶ci, o odwadze, o walce, o poszukiwaniu w³asnej drogi. Serdecznie polecam.
,,Charlotta" to pierwszy tom dobrze zapowiadaj±cej siê serii ,,Imperium Jedwabiu". Jest to powie¶æ kostiumowa, osadzona w czasach, kiedy kobiety jeszcze nie za bardzo mia³y cokolwiek do powiedzenia. Ksi±¿ka napisana jest piêknym, barwnym jêzykiem. Znajduje siê tutaj wiele opisów przyrody, zwyczajów i roli kobiety w spo³eczeñstwie. Powie¶ci tej jednak nie czyta siê zbyt szybko. Ale nie dlatego, ¿e te opisy s± nudne. Ja przynajmniej czyta³am wolniej by poczuæ klimat XIX wiecznego ¶wiata. Wed³ug mnie wymaga ta ksi±¿ka wiêkszego skupienia równie¿ ze wzglêdu mnogo¶ci bohaterów, którzy przy bli¿szym poznaniu potrafi± dostarczyæ wielu emocji.
Szwaczka Charlotta zatrudnia siê jako pokojówka w posiad³o¶ci barona Ridderlow. Praca ta jak siê pó¼niej okazuje odmienia nie tylko jej ¿ycie. W jej rêce wpada ,,Duma i uprzedzenie", która sprawia, ¿e Charlotta poznaje inn± rolê kobiet w spo³eczeñstwie. Widzi zupe³nie inny obraz mi³o¶ci i ma³¿eñstwa.
Drug± ciekaw± postaci± w tej ksi±¿ce jest Emmy, która podczas balu w pa³acu Drottnington kradnie szkatu³kê. Co w niej by³o? W tym samym czasie zostaje ranny ksi±¿ê. Kto do niego strzela³? Jej historia pe³na jest przygód.
,,Charlotta" to ksi±¿ka, która porywa od pierwszych stron do ¶wiata balów i ¶wiata, w którym kobiety musia³y walczyæ o siebie. Jest ona pe³na mi³o¶ci, ale nie tylko. Znajdziemy tutaj równie¿ w±tki przygodowe, tajemnice i walkê o lepsze jutro dla kobiet. Ja ju¿ nie mogê doczekaæ siê kolejnej czê¶ci.
Ksi±¿kê otrzyma³am z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl
Uwielbiam romanse historyczne, czy te¿ powie¶ci historyczne. Wiêc ,,Charlotta" by³a moim oczywistym wyborem.
Lekka, przyjemnie napisana historia z wiarogodnymi postaciami. Hej, baron Ridderlöw, podobnie jak Alexander byli ¶wietnie nakre¶lonymi postaciami. Czy Emma. ¦mia³o mo¿na stwierdziæ, ¿e nawet (niestety) lepsza ni¿ tytu³owa bohaterka.
Bardzo lubiê historiê al'a Kopciuszek, zw³aszcza umiejscowion± nie w wspó³czesnym ¶wiecie. Charlotta, och Charlotta. Przez wiêkszo¶æ lektury my¶lami by³am mocno zainteresowana losami Emmy. To ona moim zdaniem w du¿ej mierze poci±gnê³a fabu³ê. Pierwsze rozdzia³y by³y ¶wietnym wprowadzeniem. Du¿y plus, bo ksi±¿ka od razu wzbudzi³a zainteresowanie. Za¶ perypetie Charlotty wci±gnê³y mnie raz bardziej raz mniej. Brakowa³o mi pewnego pazura w jej postaci. Baron Ridderlöw - bardzo mi siê podoba³. Ten typ postaci, który uwielbiam. Jednak pewna propozycja jak± z³o¿y³ Charlottcie mocno mnie zirytowa³a, przez co koniec koñców straci³ kilka punktów.
Feministyczny wyd¼wiêk? Meh, bez przesady.
Powi±zana i czêsto wspominana Jane Austen i jej ,,Duma i uprzedzenie" nie zosta³o niestety przeze mnie dobrze przyjête . Po pierwsze zbyt du¿o powtórzeñ, ¿e bohaterka czyta t± ksi±¿kê. Zbêdne. Nic zupe³nie nie wnios³o. Jak dla mnie nie ma tu nic wspólnego z t± lektur±. Rozumiem, ¿e autorka jest fank± Austen, ale niepotrzebne by³y te wtr±cenia.
Zawiod³am siê, bo zupe³nie nie odczu³am, ¿e akcja dzieje siê Szwecji i Finlandii. Kompletnie nie. Dla mnie to by³a znowu Anglia. Plusikiem by³y nazwy poszczególnych posiad³o¶ci. Lubiê takie smaczki.
Styl Sary Medberg jest bardzo przyjemny, p³ynny, nie mêczy³am siê czytaniem. Jednak nie ma tu niczego czego wcze¶niej bym nie spotka³a w podobnych lekturach. Na pocz±tku a¿ do po³owy ksi±¿ki odbiera³am to jako powie¶æ historyczna, a nie romans. Ten dopiero wszed³ na scenê pó¼no. A szkoda, bo nastawia³am siê na klasyczny romans historyczny. "Charlotta. Imperium jedwabiu" nie jest ksi±¿k± wybitn±, ale bardzo ¶redni±. W tym wypadku nie jest to ¿adne negatywne okre¶lenie.
Ksi±¿ka mimo wszystko jest godna polecenia.
Kiedy panny wesz³y do pokoju k±pielowego, zapomnia³y na razie o wszystkich tajemnicach. Mroczne, szare, jesienne ¶wiat³o przenika³o przez cienkie firanki zas³aniaj±ce okna.
Wiêcej