Okładka książki - Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii. Rozmowy z aktorami ze Starego Teatru patronujemy

Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii. Rozmowy z aktorami ze Starego Teatru


Ocena: 6 (1 głosów)

Książka staje się nieoficjalną monografią dorobku krakowskiego teatru, rodzajem kroniki kolejnych sezonów, współczesną opowieścią o zawodzie aktorskim. Jest też analizą sztuki reżyserskiej, dokonaną przez tych, którzy współpracowali z Janem Klatą, Anną Augustynowicz, Moniką Strzępką, Anną Smolar – tu tylko  kilka często wymienianych nazwisk. Miejsca urodzenia i domy rodzinne są ważne, wywiadująca potrafi wywołać ich materialny i uczuciowy ślad, gdy zagaja: co pachniało, jakie były obyczaje, dokąd się chodziło? Dowiadujemy się, w jakim momencie następował rozbłysk pewności: chcę grać. Osoby pytane na potrzeby książki okazują się samoświadomymi interpretatorami literatury, sztuki, odniesień do tradycji i uwspółcześnień dramatów, a także bardzo interesującymi, integralnymi osobowościami (autor recenzji: Inga Iwasiów).

 

„To jest trudny zawód. Na różnym etapie te trudności są inne. Najtrudniejsze dla mnie były i chyba cały czas są momenty stagnacji, ponieważ jest to taki zawód, gdzie jest bardzo dużo pracy, realizuje się dużo fajnych projektów, a potem przez trzy miesiące człowiek nic nie robi. Trudny był też pewien rodzaj odrzucenia – komuś się nie spodobałam albo ktoś był niezadowolony z pracy ze mną. Przegrane castingi są cały czas trudne, bo gdy jesteś już blisko czegoś, już myślisz, że to masz, to nagle okazuje się, że jednak nie. To wpływa na poczucie własnej wartości”.

Autor: Marta Ojrzyńska

 

„Nawet jeśli grasz różne postaci, to jeżeli siebie choć trochę nie polubisz i nie poznasz, to zawsze to będzie sztuczne, udawane granie. Zrozumiałem, że nie ucieknę przed sobą w aktorstwo. Wręcz przeciwnie, musiałem się skonfrontować z tym, że muszę polubić siebie – takiego, jakim jestem”.

Autor: Szymon Czacki

 

„Myślę, że nie brakuje ludzi, którzy mają o tym zawodzie trochę złe wyobrażenie. Może myślą, że to jest tylko sława, że to jest tylko bycie uwielbianą osobą”.

Autor: Aleksandra Nowosadko

 

Instytucja kultury ma obowiązek mówić o wolności słowa i im bardziej ta wolność będzie ograniczana, tym większy obowiązek spoczywa na artystach, żeby walczyli o tę wolność

Autor: Krzysztof Zawadzki

 

„Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii i bardzo dużo rzeczy można wymyślić, ale bardzo dużo rzeczy też poczuć”.

„Jeżeli mówimy o takich rolach, które dają wspaniały materiał do zbudowania postaci to fascynujące jest właśnie to, tak może troszeczkę za Jarockim idę, że poszukuje się w gruncie rzeczy emocji. Nawet szukając formy, szuka się powodów dla których ta forma jest taka, a nie inna, czyli tego co jest tam gdzieś najgłębiej, jest praprzyczyną różnych zachowań i postępowania postaci i jak się precyzyjnie w czasie prób nakreśli tę drogę emocjonalną postaci, to można to potem odtwarzać”.

Autor: Dorota Segda

 

"Niestety jeśli ktoś nie jest wystarczająco mocny psychicznie i da się „stłamsić”, wtedy zaczynają się problemy - przestaje wierzyć w siebie, w swoje umiejętności i pracuje w atmosferze, która go zamyka a nie otwiera. To niestety do niczego dobrego nie prowadzi. No, cóż. Wspaniale się tworzy w fajnym otoczeniu - wśród ludzi, którzy sobie ufają, wierzą sobie, a nie niszczą się nawzajem. Cała trudność polega na znalezieniu odpowiedniej atmosfery do współpracy, żeby z tych aktorskichpączków mogły powstać piękne kwiaty, a nie pozostała niezaorana gleba".

Autor: Krzysztof Stawowy

Informacje dodatkowe o Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii. Rozmowy z aktorami ze Starego Teatru:

Wydawnictwo: Debiutant
Data wydania: 2025-09-22
Kategoria: Literatura faktu, reportaż
ISBN: 9788209838209
Liczba stron: 375

Tagi: wywiady publicystyka Literatura faktu

więcej

POLECANA RECENZJA

Kup książkę Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii. Rozmowy z aktorami ze Starego Teatru

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Opinie o książce - Aktorstwo to jest taki zawód, którego nie da się uprawiać bez ogromnej empatii. Rozmowy z aktorami ze Starego Teatru

Avatar użytkownika - Awolusi
Awolusi
Przeczytane:2025-10-22, Ocena: 6, Przeczytałam,
Książka Eweliny Konopczyńskiej-Toty to nie tylko zbiór wywiadów z aktorami jednego z najważniejszych teatrów w Polsce, ale także opowieść o tym, jak zmienia się rozumienie zawodu aktora, czym jest dziś praca w instytucji kultury i jak wygląda teatr widziany od kulis. Rozmowy z Aktorami ze Starego Teatru powinny znaleźć się w rękach każdego, kto chce poznać bliżej ten niezwykły zawód. Autorka rozmawia z artystami Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Wśród jej rozmówców są m.in. Dorota Segda, Juliusz Chrząstowski, Ewa Kaim, Krzysztof Zawadzki, Magda Grąziowska czy Stanisław Linowski. Łączy ich scena, ale dzielą doświadczenia i generacje. Jedni pamiętają czasy, gdy teatr był miejscem manifestu i społecznego dialogu. Inni wchodzili na scenę już w epoce mediów cyfrowych, w świecie, w którym aktor coraz częściej musi być obecny także poza sceną. Ewelina Konopczyńska-Tota prowadzi rozmowy zgodnie z pewną koncepcją. Zaczyna od dzieciństwa i wspomnień z domu rodzinnego, potem pyta o szkoły teatralne, pierwsze role, nauczycieli, przyjaźnie i rozczarowania. Dzięki temu łatwo dostrzec, jak różnymi drogami dochodzi się do aktorstwa. Mimo grania na jednej scenie, każdy z bohaterów ma własny język, rytm i wrażliwość. W książce pojawiają się nie tylko wspomnienia, ale też pytania o to, jak zapamiętuje się teksty, jak radzić sobie z tremą, jak odpoczywać między rolami. To codzienność aktorów, której widz zwykle nie
Recenzje miesiąca Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy