Wydawnictwo: PIW
Data wydania: 2007-02-07
Kategoria: Literatura piękna
ISBN:
Liczba stron: 200
Tytuł oryginału: La peste
Język oryginału: Francuski
Tłumaczenie: Joanna Guze
Nowe wydanie jednej z najbardziej popularnych powieści tego autora i cenionej lektury dla uczniów szkół średnich. Jest ona napisana w formie kroniki mającej ukazywać epidemię dżumy w Oranie w 194... roku. Za pomocą tej metafory autor oddaje tragedię ludzi, którzy poddani są jakiejkolwiek formie uwięzienia, przez co jej treść zyskuje uniwersalny charakter.
Klasyka literatury, powieść wiecznie aktualna. Mimo, że tytułowa "dżuma" zwykle odbierana jest alegorycznie, dosłowne rozumienie dżumy jako choroby szczególnie aktualne w obecnych czasach.
Szczerze, to nie dostrzegam fenomenu tej książki. Historia choroby rozwijającej się w zamkniętym mieście nie jest prawie w ogóle porywająca, ani jakoś wybitnie (wybacz reszto świata, mam inne zdanie) adekwatna do naszej obecnej sytuacji. Camus stara się pisać przejrzyście, ale wychodzi z tego tyle, że czytelnik (czytaj: ja) przez pół powieści myli Ramberta z Tarrou. Nie idzie się przywiązać do bohaterów, nie idzie się wczuć w ich historię... Takie to nijako-bezosobowe i nie do czytania. Nie polecam, nawet w obecnej sytuacji na świecie.
Powieść wydana po śmierci autora. Znaleziono 144 strony rękopisu niedokończonej powieści, która w zamierzeniu miała być trylogią autobiograficzną....
`Mother died today. Or maybe yesterday, I don`t know`. Meursault will not lie. Unmoved by his mother`s death, he refuses to satisfy the feelings of others...
Kiedy niewinność ma wyłupione oczy, chrześcijanin musi stracić wiarę albo zgodzić się na to, że sam będzie miał wyłupione oczy.
Jednakże nie jest intencją narratora przydawać tym formacjom sanitarnym więcej znaczenia, niż miały w istocie. Co prawda, wielu naszych współobywateli uległoby dziś pokusie, by wyolbrzymiać ich rolę. Ale narrator jest racze skłonny wierzyć, że przypisując zbyt wielkie znaczenie pięknym czynom, składa się pośrednio hołd złu. Pozwala się bowiem wówczas przypuszczać, że piękne czyny mają tak wysoka cenę dlatego, że są rzadkie, gdy niegodziwość i obojętność bywają znacznie częściej motorami działań ludzkich. Jest to pogląd, którego ni
Przeczytane:2016-09-19, Ocena: 5, Przeczytałam, 52 książki 2016,