Z³ota dama

Wydawnictwo: W.A.B.
Data wydania: 2016-06-15
Kategoria:
ISBN: 9788328021266
Liczba stron: 448

Ocena: 4.25 (4 g³osów)
Inne wydania:

Za każdym arcydziełem kryje się wielka tajemnica

Prawie dziesięć lat trwała zacięta batalia sądowa o odzyskanie zagrabionego przez nazistów arcydzieła Klimta - Złotej damy - okrzykniętego ,,austriacką Mona Lisą". O'Connor z wielką wnikliwością opisuje niesłychane losy obrazu, a także same kulisy powstawania portretu Adeli Bloch-Bauer.

Na podstawie powieści powstał głośny film z Helen Mirren i Rayanem Reynoldsem w rolach głównych.

Kup ksi±¿kê Z³ota dama

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
REKLAMA

Zobacz tak¿e

Opinie o ksi±¿ce - Z³ota dama

Jednym z moich ulubionych malarzy jest Gustaw Klimt i ogólnie secesja w sztuce. Dlatego nie mog³am oprzeæ siê ksi±¿ce Anne-Marie O'Connor "Z³ota dama. Gustaw Klimt i tajemnica wiedeñskiej Mona Lisy". Nie jest to powie¶æ a napisana w reporterskim stylu prawdziwa historia "Portretu Adeli Bloch-Bauer" (1907), który zosta³ skradziony przez nazistów a nastêpnie przyw³aszczony przez Austriê. Krewni rodziny Bloch-Bauer, którzy po wojnie osiedlili siê w USA postanowili odzyskaæ obraz, rozpoczynaj±c g³o¶n± s±dow± bataliê z rz±dem austriackim.

Adela Bloch-Bauer pojawi³a siê na obrazie Klimta poniewa¿ by³a jego muz±, mecenask± sztuki, przyjació³k±. Ale nazi¶ci usunêli jej to¿samo¶æ. Dla nich sta³a siê po prostu "Z³ot± dam±".

Anne-Marie O'Connor - dziennikarka Washington Post przedstawia nie tylko historiê powstania obrazu ale te¿ okoliczno¶ci i wydarzenia, w których ten obraz odegra³ wa¿n± rolê, od utracenia go ... po szczê¶liwe odzyskanie przez nale¿ytych spadkobierców. Nie zabrak³o te¿ opisów twórczo¶ci Gustawa Klimta oraz szczegó³owych losów rodziny Bloch-Bauer. Ta ksi±¿ka ma w sobie wszystko, co uwielbiam. Na przyk³adzie losów "Z³otej damy" wy³ania siê problematyka grabie¿y dzie³ sztuki podczas wojny i jak skomplikowane s± próby odzyskania takich dzie³.

Jestem zachwycona tre¶ci± tej ksi±¿ki, jak i samym wydaniem. Poz³acana, twarda oprawa skrywa fascynuj±c± historiê ze sztuk± w tle. Piêkna ok³adka ze zbli¿eniem na Z³ot± Adelê jest naprawdê doskona³a. Wewn±trz ksi±¿ki znajdziemy mnóstwo czarno-bia³ych fotografii, które oddaj± klimat minionej epoki. Je¶li ksi±¿ka mo¿e byæ dostojna i pe³na blasku to w³a¶nie taka jest "Z³ota dama" Anne-Marie O'Connor. Serdecznie polecam 💖.

Link do opinii
"Dama w Z³ocie" czyli portret Adeli Bloch-Bauer namalowany przez najbardziej znanego austriackiego malarza Gustava Klimata ma ciekaw± historiê. To w³a¶nie on znany jest jako najdro¿ej dotychczas sprzedany obraz na ¶wiecie. W³a¶nie o tym dziele sztuki, o modelce, malarzu i ich czasach chce uzupe³niæ wiedzê czytelnik bior±cy do r±k ksi±¿kê "Z³ota dama" napisan± przez Anne-Marie O'Connor. Niestety nie jest to dane, poniewa¿ z oko³o czterystu stron, zaledwie 100 jest po¶wiêconych temu tematowi. Kolejnych 200 opowiada o wojennych losach ¿ydowskich wiedeñskich rodzin, w tym o spadkobiercach mê¿a Adeli. Ostatnie 100 stron to opis prawniczej walki o odzyskanie piêciu obrazów od austriackiego rz±du przez owych spadkobierców. Autorka odbiega od g³ównego tematu tak czêsto, wplataj±c historie osób zupe³nie nie zwi±zanych ani z obrazem, ani z autorem, ani z modelk±, a nawet ze spadkobiercami, ¿e nat³ok informacji sprawia wra¿enie, i¿ opisano po prostu wszystko, do czego dotar³a pisarka, bez jakiegokolwiek filtru nadaj±cego sens opowiadanej historii. Moim zdaniem ksi±¿ka powinna mieæ tytu³ "Historia wy¿szej klasy wiedeñskich ¯ydów w pierwszej po³owie XX wieku", gdy¿ jest tak pro judaistyczna, ¿e nawet krótki rozdzia³ dotycz±cy Marka Twaina nie mówi o jego pisarskiej twórczo¶ci, a jedynie o nastawieniu pisarza do spo³eczno¶ci ¿ydowskiej. To ksi±¿ka nacechowana ideologicznie, ale ta ideologia to niestety nie sztuka. Tym bardziej odwo³ywanie siê do Holokaustu w celu odzyskania dzie³ nie jest s³uszny bior±c pod uwagê to, co z obrazami zrobi³a grupa spadobierców mieszkaj±cych obecnie w Stanach Zjednoczonych. Ich motywem nie by³ rodzinny sentyment ani sztuka. A przecie¿ sama Adela (której ma³¿eñstwo by³o bezdzietne), umieraj±c w wieku 31 lat, napisa³a w swoim testamencie: "Poprosi³am mojego mê¿a, by po jego ¶mierci moje dwa portrety i cztery pejza¿e namalowane przez Gustava Klimta trafi³y do Galerii Austriackiej w Wiedniu". Rodzi siê pytanie, co jest istotniejsze: prawne pó¼niejsze zapisy czy dziedzictwo kulturowe danego kraju. Ogromn± wad± ksi±¿ki jest brak pomys³u na narracjê. Czasami jest to reporterski zapis, momentami fabularyzowana faktografia, któr± zaburzaj± jednak subiektywne opinie autorki. Oj, jak ¼le czyta siê pani± O'Connor! Nie polecam.
Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - majkanew
majkanew
Przeczytane:2016-07-18, Ocena: 5, Przeczyta³am, 26 ksi±¿ek - 2016,

Coraz czê¶ciej wydawane s± ksi±¿ki ¶ci¶le zwi±zane ze ¶wiatem sztuki. Oprócz biografii, dzienników czy listów artystów oraz prac charakteryzuj±cych ich twórczo¶æ, popularne sta³y siê pozycje skupione na konkretnym dziele. By³y m.in. „Dziewczyna z per³±”, „Mona Lisa”, „Pocz±tek ¶wiata” – przysz³a wreszcie kolej na „Z³ot± damê”
O najpopularniejszym (obok „Poca³unku”) dziele Gustawa Klimta kr±¿± ju¿ legendy. Anne Marie O'Connor wziê³a na warsztat historiê tego p³ótna i w bardzo rzetelnej pracy szczegó³owo opisuje wszystko, co ma – choæby po¶redni – zwi±zek z portretem Adeli Bloch-Bauer. 
Autorka wybra³a porz±dek chronologiczny, pod³ug którego przedstawia szereg minihistorii. Przenosi czytelnika do Wiednia w przededniu nadej¶cia nowego wieku (1898 r.), by rozpocz±æ opowie¶æ od samego pocz±tku. Przygotowuje tak¿e solidne fundamenty pod w±tek g³ówny – buduje t³o historyczne, opisuje ówczesn± Austriê, w której wa¿n± rolê zaczyna odrywaæ nowoczesna medycyna, arty¶ci s± coraz bardziej powa¿ani, ludzie przejawiaj± zami³owanie do s³odko¶ci. Wszelkie zdarzenia zawsze ukazuje w szerokim kontek¶cie historycznym, spo³ecznym, obyczajowym. Obszernie omawia kwestiê ¿ydowsk± (na pocz±tku XX wieku, w trakcie II wojny ¶wiatowej i pó¼niej). Streszcza rozwój artystycznej kariery Klimta, charakteryzuje jego styl bycia, upodobania, inspiracje. Powraca do dzieciñstwa i wszechobecnej nêdzy w ¿yciu m³odego Gustawa, ujawnia rodzinne dramaty i wa¿ne wybory dorastaj±cego mê¿czyzny. Nie umyka jej ¿aden fakt z biografii malarza (i innych osób tak¿e). Znamienne jest dla niej wychwytywanie detali z przesz³o¶ci bohaterów i ustalanie, jaki wp³yw mia³y na ich doros³e ¿ycie (i drogê artystyczn±). Wspomnê tu choæby o motywie z³ota w ¿yciu i twórczo¶ci Klimta. 
O'Connor przedstawia spotkanie mistrza i modelki, szczegó³owo relacjonuje ich wzajemny zwi±zek – k³ad±c nacisk na za¿y³o¶æ, przede wszystkim na polu artystyczno-intelektualnym. Nie interesuj± jej domys³y, tote¿ to, co faktycznie wydarzy³o siê miêdzy bohaterami w sferze intymnej, pozostawia bez komentarza. Zwracaj±c tylko uwagê na niemo¿no¶æ dotarcia do wiedzy na ten temat, oddaje g³os bliskim z otoczenia Klimta i Adeli i przywo³uje ich przypuszczenia. 
Osobny rozdzia³ po¶wiêci³a kwestii zwi±zanej z niespe³nionymi ambicjami artystycznymi Hitlera, jego drog± na szczyt w³adzy i genezie nienawi¶ci wobec ¯ydów. W kolejnych opisuje dzia³ania nazistów w okresie miêdzywojennym oraz w latach czterdziestych, m.in. konfiskaty dzie³ sztuki, rabunki domów ¿ydowskich bogaczy oraz próbê wymazania jakichkolwiek powi±zañ ¯ydów ze sztuk± czy ich zas³ug w tej dziedzinie. Taki los spotka³ ca³± kolekcjê obrazów Klimta. Wizerunek Adeli by³ jednym z najbardziej po¿±danych w ¶wiecie malarstwa, lecz jej pochodzenie stanowi³o powa¿n± skazê dzie³a (zdaniem nazistów). Tote¿ skre¶lono jej nazwisko z rejestru i „Portret Adeli Bloch-Bauer” sta³ siê po prostu „Z³ot± dam±”. 
Nastêpne czê¶ci ksi±¿ki to losy krewnej Adeli, Marii Altmann. Burzliwe dzieje jej rodziny, aresztowanie mê¿a, losy dóbr familijnych itp. tworz± opowie¶æ bêd±c± symbolicznym odzwierciedleniem historii wielu tysiêcy ¿ydowskich domów. W 1998 r. Maria (wówczas osiemdziesiêcioletnia), przeczytawszy artyku³, w którym dziennikarz mówi³ wprost o zbrodniach nazistów i dokonywanych przez nich rabunkach, postanowi³a upomnieæ siê o zwrot kolekcji nale¿±cej do jej mê¿a. Spory trwa³y latami, ostry bój w s±dzie ci±gn±³ siê przez dekadê. Wtedy te¿ Adela Bloch-Bauer dosta³a „drugie ¿ycie”, jej nazwisko zosta³o przywrócone ¶wiatu sztuki, przesz³o¶æ obrazu wysz³a na jaw, a samo p³ótno zyska³o rangê symbolu narodowej historii. 
Wielk± zalet± tej pozycji jest swobodny, a przy tym niebanalny styl autorki. O’Connor przedstawia dzieje obrazu nie pomijaj±c ¿adnego szczegó³u. Jest bardzo konsekwentn± badaczk±: analizuje wszystkie tropy, dog³êbnie sprawdza poszlaki i co wa¿ne – nie pozostawia ¿adnego w±tku bez zakoñczenia. Wiele tu ciekawych dygresji, które wspólnie z g³ównymi tematami tworz± interesuj±c± historiê nie tylko konkretnego p³ótna, postaci Klimta czy losów dzie³ sztuki w trakcie wojennej zawieruchy (a tak¿e po niej), ale i samej Austrii na przestrzeni kilkudziesiêciu lat. 
O nieustannym zainteresowaniu wielkimi dzie³ami i ich burzliwymi – szczególnie podczas II wojny ¶wiatowej – losami ¶wiadcz± nie tylko publikacje, ale i ich ekranizacje. Film „Z³ota dama” mia³ premierê w 2015, wyre¿yserowa³ go Simon Curtis, w g³ównych rolach obsadzaj±c Helen Mirren i Ryana Reynoldsa. 

Link do opinii
Avatar u¿ytkownika - Zdzislaw4
Zdzislaw4
Przeczytane:2023-05-21, Przeczyta³em,
Avatar u¿ytkownika - Faustyna
Faustyna
Przeczytane:2018-02-24, Ocena: 5, Przeczyta³am, 52 ksi±¿ki 2018, biografie, dzienniki,
Cytaty z ksi±¿ki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej ksi±¿ki.


Recenzje miesi±ca
Holly
Stephen King
Holly
Dom na granicy
Anna Wojtkowska-Witala ;
Dom na granicy
Najwa¿niejsze to prze¿yæ
A³bena Grabowska
Najwa¿niejsze to prze¿yæ
Uznanie
W. & W. Gregory
Uznanie
Tango z ro¿nem
Iwona Banach
Tango z ro¿nem
Ostatni trop Kopernika
Marcin Przewo¼niak
Ostatni trop Kopernika
Podróbka
Kirstin Chen
Podróbka
Poka¿ wszystkie recenzje
Reklamy