Kim jest pisarz we współczesnym świecie? Twórcą, artystą, autorytetem? A może marką, którą należy świadomie kreować i zarządzać nią jak produktem? Wojciech Gustowski podejmuje pionierską próbę naukowego zdefiniowania fenomenu marki pisarza poprzez ukazanie jej kluczowej roli w mechanizmach rządzących współczesnym rynkiem książki.
Autor wnikliwie analizuje, w jaki sposób tradycyjna relacja pisarz – książka – czytelnik przekształca się w marketingową relację producent – produkt – konsument. Objaśnia, w jaki sposób współczesne media umożliwiają powieściopisarzom planowanie, kształtowanie i komunikowanie marki, co skutkować ma zwiększeniem sprzedaży.

Publikacja Marka pisarza. Definiowanie, marketing, komunikacja nie jest poradnikiem, ale monografią naukową, która koncentruje się na tym, jak współczesny twórca literatury komercyjnej funkcjonuje w warunkach silnej konkurencji i konieczności autopromocji. Książka jest adresowana do badaczy i praktyków rynku wydawniczego, studentów kierunków związanych z branżą literacką, a także samych powieściopisarzy. Stanowi cenny wkład w naukową refleksję nad mechanizmami rządzącymi współczesnym rynkiem książki i pozwala zrozumieć, jak zmienia się status pisarza w XXI wieku. Do lektury zaprasza Wydawnictwo Zaczytani. W ubiegłym tygodniu na naszych łamach mogliście przeczytać premierowy fragment książki Marka pisarza. Dziś czas na kolejną odsłonę tej publikacji:
Komunikowanie marki pisarza w roli producenta jako element przewagi konkurencyjnej
Na konkurencyjnym polskim rynku wydawniczym pisarze jako producenci swoich wytworów w postaci powieści oraz ich wydawcy wspólnie dążą do osiągania lepszych wyników sprzedażowych niż inni pisarze i oficyny. Realizacja tego celu łączy się z koniecznością zdobycia przewagi konkurencyjnej, rozumianej jako „walka producentów o klienta na rynku, która stanowi główną siłę napędową gospodarki i mechanizm regulujący rynkowe zachowania podmiotów”. Marian Gorynia wskazuje, że porównania konkurencyjności powinny dotyczyć obiektów z tego samego poziomu analizy. Zgodnie z jego stanowiskiem, choć uzasadnione jest porównywanie konkurencyjności między grupami państw, nie jest adekwatne przykładowo porównywanie konkurencyjności gospodarki krajowej z konkurencyjnością konkretnej firmy lub pracownika. Przyjmując tę perspektywę, w której konkurencyjność każdego obiektu można analizować poprzez trzy komponenty: konkurencyjność potencjalną (ex ante), strategię konkurowania i konkurencyjność zrealizowaną (ex post), można stwierdzić, że różnice w zakresie każdego z tych komponentów mogą być określane jako przewaga konkurencyjna (różnica in plus) lub jako luka konkurencyjna (różnica in minus). Oznacza to, że przewagę konkurencyjną można rozumieć w ujęciu szerszym niż tylko w odniesieniu do konkurencyjności przedsiębiorstw.
W przypadku powieściopisarzy przewaga konkurencyjna rozumiana jest jako zespół przewag danego pisarza nad innymi autorami. Najbardziej pożądanymi czynnikami budującymi tę przewagę są takie, które trudno skopiować, a wśród nich najważniejszym jest marka. Ta z kolei, aby spełnić swoją funkcję promocyjną, musi być odpowiednio komunikowana, w myśl zasady przytaczanej przez niektórych badaczy, że „komunikacja to marketing, a marketing to komunikacja”.
W naszym serwisie przeczytacie już kolejny fragment książki Marka pisarza. Publikację kupicie w popularnych księgarniach internetowych:
Tagi: fragment,
