Efekt synergii. Fragment książki „Marka pisarza" Wojciecha Gustowskiego

Data: 2025-12-05 09:48:25 | Ten artykuł przeczytasz w 4 min. Autor: Piotr Piekarski
udostępnij Tweet

KOPIA -

Kim jest pisarz we współczesnym świecie? Twórcą, artystą, autorytetem? A może marką, którą należy świadomie kreować i zarządzać nią jak produktem? Wojciech Gustowski podejmuje pionierską próbę naukowego zdefiniowania fenomenu marki pisarza poprzez ukazanie jej kluczowej roli w mechanizmach rządzących współczesnym rynkiem książki.

Autor wnikliwie analizuje, w jaki sposób tradycyjna relacja pisarz – książka – czytelnik przekształca się w marketingową relację producent – produkt – konsument. Objaśnia, w jaki sposób współczesne media umożliwiają powieściopisarzom planowanie, kształtowanie i komunikowanie marki, co skutkować ma zwiększeniem sprzedaży.

„Marka pisarza" Wojciecha Gustowskiego - grafika promująca książkę

Publikacja Marka pisarza. Definiowanie, marketing, komunikacja nie jest poradnikiem, ale monografią naukową, która koncentruje się na tym, jak współczesny twórca literatury komercyjnej funkcjonuje w warunkach silnej konkurencji i konieczności autopromocji. Książka jest adresowana do badaczy i praktyków rynku wydawniczego, studentów kierunków związanych z branżą literacką, a także samych powieściopisarzy. Stanowi cenny wkład w naukową refleksję nad mechanizmami rządzącymi współczesnym rynkiem książki i pozwala zrozumieć, jak zmienia się status pisarza w XXI wieku. Do lektury zaprasza Wydawnictwo Zaczytani.

To pierwsze na naszym rynku tak wnikliwe, szerokie i analityczne spojrzenie na to, kim współcześnie musi stać się osoba, która pisze i wydaje książki - pisze nasza recenzentka, Danuta Awolusi, w recenzji książki Marka pisarza.

W ubiegłym tygodniu na naszych łamach mogliście przeczytać premierowy fragment książki Marka pisarza. Dziś czas na kolejną odsłonę tej publikacji:

Według badań przeprowadzonych przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej już prawie 20 lat temu sprzedaż produktów znanych marek w Polsce rosła około trzy razy szybciej niż sprzedaż produktów niemarkowych. Dzisiaj również, zdaniem Łukasza Gajewskiego, mimo wzrostu cen konsumenci wciąż wybierają markowe produkty, które doceniają pod względem jakości oraz wartości. Efekt tego zdecydowanie widać na rynku książki – statystyczna sprzedaż powieści debiutanckich, a zatem sygnowanych marką nikomu nieznanego autora, jest średnio cztery razy niższa niż sprzedaż pisarza z rozpoznawalnym nazwiskiem.

Współcześnie obserwuje się narastającą tendencję do nabywania dzieł literackich, zarówno autorów popularnych, jak i mniej znanych, poprzez sklepy internetowe. Potencjalni nabywcy korzystają z wirtualnych księgarń i często dokonują wyboru zakupowego pod wpływem bezpośrednich komunikatów od pisarzy lub na skutek zaangażowania w przemyślane strategie komunikacyjno-­marketingowe, znane jako lejki komunikacyjne. W takiej sytuacji autorzy posiadający ugruntowaną markę i pozytywny wizerunek zdają się mieć znaczącą przewagę, ponieważ ich wcześniejsza komunikacja skutecznie modeluje percepcję i oczekiwania potencjalnych czytelników.

W dalszym ciągu nie należą również do rzadkości spontaniczne zakupy w księgarniach stacjonarnych, gdzie klienci dokonujący wyboru książki podejmują decyzję w ciągu kilku, kilkunastu sekund, skupiając się głównie na produktach w zasięgu wzroku. W tym krótkim czasie zwracają uwagę na podstawowe atrybuty marki pisarza: imię i nazwisko/pseudonim, tytuł książki, atrakcyjność okładki, opis reklamowy (tzw. blurb) oraz ewentualnie markę wydawnictwa, które opublikowało daną pozycję.

Skojarzenia z marką pisarza, marką produktu oraz ewentualnie marką wydawniczą tworzą w umyśle nabywcy efekt synergii przywoływanych komunikatów i powodują, że czytelnik decyduje się zakupić tę konkretną pozycję książkową, a nie produkt konkurencji. Silna marka i jej komunikowanie stanowi więc podstawowy czynnik determinujący możliwość osiągania przewagi konkurencyjnej, co jest kluczowe dla powieściopisarzy na konkurencyjnym polskim rynku wydawniczym.

Książkę Marka pisarza kupicie w popularnych księgarniach internetowych:

Tagi: fragment,

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Książka
Marka pisarza. Definiowanie, marketing, komunikacja
Wojciech Gustowski 0
Okładka książki - Marka pisarza. Definiowanie, marketing, komunikacja

Kim jest pisarz we współczesnym świecie? Twórcą, artystą, autorytetem? A może marką, którą należy świadomie kreować i zarządzać nią jak produktem? Wojciech...

Wydawnictwo
Recenzje miesiąca Pokaż wszystkie recenzje