Lot 93. Historia lotu, na którego pokładzie doszło do buntu przeciw terrorystom

Data: 2021-09-15 18:40:27 Autor: Paulina Wyrębowska
udostępnij Tweet

Jak w obliczu tragedii, którą cały świat żył dzięki mediom, pokazać historię lotu United93 – jedynego, na którego pokładzie doszło do buntu przeciwko terrorystom? Jak zrobić to bez zbędnego patosu, bez popadania w uproszczenia, bez nadawania pasażerom etykietek bohaterów, przy jednoczesnym ukazywaniu postaci terrorysty – zła wcielonego? Nie da się? Paul Greengrass pokazał, że nic bardziej mylnego.

Lot 93 – opis filmu

Najnowszy film Paula Greengrassa jest kolejną po Krwawej Niedzieli próbą pokazania zwyczajnego człowieka, który musi się zmierzyć z tragedią. I choć prawdą jest, że historię lotu United 93 poznaliśmy 11 września, a nie w dniu wejścia filmu do kin, to reżyser opowiada ją niemniej przejmująco, niż amerykańscy korespondenci w dniu tragedii.

Czytaj także: Lot 93 – zapis dramatycznych wydarzeń w jednym z porwanych samolotów z 11 września

Greengrass postawił na realizm. Film otwierają ujęcia budzącego się Nowego Jorku, arabskich zamachowców dokładnie depilujących swoje ciała (by wejść do królestwa Allaha, trzeba być czystym) oraz ludzi (stewardessy, pilotów i zwykłych pasażerów) spieszących się na lot 93. Jak to w życiu – ktoś się spóźnił, ktoś jeszcze na lotnisku wydawał ostatnie polecenia podwładnym, wreszcie ktoś zwyczajnie rozmawiał z rodziną.

Lot 93 – recenzja filmu

To, co działo się na pokładzie samolotu później, przeszło najśmielsze oczekiwania pasażerów. Tak samo portret tych 90 min lotu (długość filmu i lotu jest dokładnie taka sama) ukazany przez angielskiego reżysera przeszedł oczekiwania widzów. Używam słowa „portret” nieprzypadkowo, bo film jest zbudowany z subtelnych ujęć, surowych wręcz, które złączone w całość dają niesamowity i zaskakujący efekt.

Czytaj także: Tajemnica Brokeback Mountain. Historia miłosna dwóch zakochanych kowbojów

W Locie 93 nie zobaczymy rozlegle zakreślonych sylwetek głównych bohaterów, choć bohaterem (zbiorowym) tego filmu jest człowiek. Zarówno ten w samolocie, jak i ten z ziemi, kontrolujący loty. Bo film można podzielić na dwie części, a może bardziej na dwa plany. Jedna część rozgrywa się oczywiście w samolocie, a druga w siedzibach wojska, kontroli lotów i w głowach ludzi odpowiadających za ruch lotniczy w USA. Greengrass pokazuje cały wachlarz reakcji – od zdziwienia, że jakikolwiek samolot mógł być porwany, poprzez bałagan i przypadkowe gubienie innych samolotów, aż do zamarcia wszystkich, którzy zobaczyli, jak dwa samoloty uderzają w wieże WTC.

Lot 93 – czy warto obejrzeć?

O pasażerach lotu United93 wiemy niewiele. Poznajemy zaledwie parę imion i szczątkowe informacje na temat rodzin, czy pracy. Greengrass sportretował reakcje po porwaniu na podstawie setek rozmów przeprowadzonych z rodzinami. Może więc dlatego wszystko wydaje nam się bardzo prawdopodobne. Kamera prowadzona z ręki zagląda w oczy zwykłym ludziom, którzy żegnają się z rodzinami. I co ciekawe (i prawdziwe zarazem) nikt wtedy nie mówi o problemach. Każdy wymienia tylko dwa słowa: "Kocham cię".

Czytaj także: Miasto Gniewu – zdobywca trzech Oscarów!

Parę minut później pasażerowie decydują się na desperacki krok. Wszyscy stają się nieznanymi bohaterami. Każde ujęcie jest hołdem dla człowieka i jego wielkości. Bo  Lot 93 wywołuje przejęcie, ale również ukazuje subtelną siłę człowieka i jego piękno. Widz z całych sił trzyma kciuki za pasażerów United93 z cichą nadzieją, że się uda. Bo przecież musi, to tylko film. A może nie tylko?

1

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Film

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Virion. Legenda miecza. Krew
Andrzej Ziemiański ;
Virion. Legenda miecza. Krew
Kołatanie
Artur Żak
Kołatanie
W rytmie serca
Aleksandra Struska-Musiał ;
W rytmie serca
Mapa poziomów świadomości
David R. Hawkins ;
Mapa poziomów świadomości
Dom w Krokusowej Dolinie
Halina Kowalczuk ;
Dom w Krokusowej Dolinie
Ostatnia tajemnica
Anna Ziobro
Ostatnia tajemnica
Hania Baletnica na scenie
Jolanta Symonowicz, Lila Symonowicz
Hania Baletnica na scenie
Lew
Conn Iggulden
Lew
Jesteś jak kwiat
Beata Bartczak
Jesteś jak kwiat
Niegasnący żar
Hannah Fielding
Niegasnący żar
Pokaż wszystkie recenzje