Wydawnictwo: Sine Qua Non
Data wydania: 2014-06-18
Kategoria: Obyczajowe
ISBN:
Liczba stron: 392
Si³a mi³o¶ci, cena nienawi¶ci i droga do odkupienia. M³ody Palestyñczyk – Ahmad – ¿yje ze ¶wiadomo¶ci±, ¿e nie jest w stanie wygraæ z logik± okrutnej wojny. Dorasta w ¶rodowisku przesi±kniêtym strachem przed utrat± domu, pracy albo ¿ycia. Najgorsza jest jednak obawa o bliskich. Nie wiadomo, co przyniesie jutro. W dwunaste urodziny Ahmad staje twarz± w twarz z najgorszymi widmami. Siostra traci ¿ycie, ojciec z jego winy trafia do wiêzienia, izraelskie wojsko konfiskuje dom, a ukochany brat pa³a ¿±dz± zemsty, która mo¿e go doprowadziæ tylko do zguby. Ahmad musi siê zaopiekowaæ skrzywdzon± rodzin± i odnale¼æ lepsz± przysz³o¶æ dla siebie. Obdarowany cudownym umys³em, zdolnym prze³amaæ wszelkie matematyczne granice, chce daæ nadziejê sobie, swoim bliskim i udrêczonej ojczy¼nie. Napisana z rozmachem opowie¶æ o rodzinie, mi³o¶ci i przyja¼ni, której t³em jest konflikt, od pó³ wieku wyniszczaj±cy krainê drzew migda³owych. Znakomita powie¶æ! Ksi±¿ka przet³umaczona na kilkana¶cie jêzyków. Setki tysiêcy poruszonych czytelników na ca³ym ¶wiecie!
Ahmad, m³odziutki Palestyñczyk, jest matematycznym geniuszem. Niestety, naukê w szkole przerywa bardzo szybko, gdy ¯ydzi aresztuj± jego ojca i skazuj± na czterna¶cie lat wiêzienia. W ogóle ¯ydzi s± przyczyn± wszelkiego z³a, jakie dotyka rodzinê Ahmada: ¶mierci jego dwóch sióstr Amal i Sary, konfiskaty maj±tku, zniszczenia kolejnego domu. Ch³opiec wraz z m³odszym bratem Abbasem musz± ciê¿ko pracowaæ na budowie, aby zapewniæ matce i m³odszemu rodzeñstwu przetrwanie w tych ciê¿kich czasach. Niestety, Abbas zostaje zrzucony z rusztowania przez wrednego Irakijczyka i zostaje kalek±, w dodatku pa³aj±cym ¿±dz± zemsty. Przestaje utrzymywaæ jakiekolwiek kontakty z bratem, gdy ten zostaje studentem izraelskiego uniwersytetu i zaprzyja¼nia siê z ¿ydowskimi studentami i profesorem. ¯eni siê nawet z ¯ydówk± Nor±, ale to ma³¿eñstwo nie przez wszystkich jest akceptowane i nie trwa d³ugo. Nora ginie zgnieciona przez buldo¿er, którym izraelscy ¿o³nierze niszcz± kolejny dom jego rodziny, nie zwa¿aj±c na osoby, które chc± go broniæ.
Jest to wspania³a opowie¶æ o nienawi¶ci i przebaczeniu, o ludziach, którzy mimo wojny pragn± normalnie ¿yæ, uczyæ siê i pracowaæ i nie chc± byæ w swoim w³asnym kraju tymi gorszymi, którym nic nie wolno. Od tej ksi±¿ki nie mog³am siê oderwaæ i oceniam j± bardzo wysoko.
Czemu tak trudno jest nam akceptowaæ drug± osobê? Czemu nadal ¿yjemy w spirali nienawi¶ci? Czemu os±dzamy cz³owieka, po jego narodowo¶ci? Choæ wspó³czesny ¶wiat szczyci siê swoj± nowoczesno¶ci±, otwarto¶ci±, nadal znajduj± siê w nim ludzie, którzy nie potrafi± okazaæ szacunku innemu cz³owiekowi. Ci±gle s³yszy siê o rasizmie, szowinizmie itd. Media bombarduj± nas informacjami o kolejnych krwawych walkach miêdzynarodowych. Ka¿dy muzu³manin os±dzany jest o terroryzm. Przecie¿ nie znamy ich. Nie wiemy, jakimi s± lud¼mi, ale tak ³atwo z³o¿yæ na kogo¶ winê i go wykluczyæ. Tylko dlatego, ¿e kto¶ inny macza³ palce w zabiciu setek ludzi, mamy dyskryminowaæ drugiego cz³owieka? Wiele osób ¿yje w przekonaniu, ¿e osoby czarnoskóre s± gorsze. Dlaczego? Przecie¿ s± takie same jak Ty. Niczym siê nie ró¿nimy. Ka¿dy z nas jest wyj±tkowy i w³a¶nie to jest takie piêkne. Nie rozumiem tylko, czemu wci±¿ ¿yjemy w spo³eczeñstwie pe³nym nienawi¶ci. W ksi±¿ce, z któr± do was przychodzê, kto¶ powiedzia³, ¿e ludzko¶æ boi siê nieznanego, czujemy strach zwi±zany z inno¶ci± innej osoby. Nie potrafimy zobaczyæ piêkna, które w niej jest. B±d¼my szczerzy, to w³a¶nie ten strach wywo³uje wszelkie wojny. Strach przed drugim cz³owiekiem, jego potêg±. Nikt nie jest idealny, ale proszê, nie pozwólmy, by to zamknê³o nasze umys³y i serca na drugiego cz³owieka. Wyjd¼my ponadto. Z³±czmy si³y, by w koñcu ukróciæ tê spiralê nienawi¶ci, odrzuæmy z³o i stañmy siê kim lepszym. Narodem, który nikogo nie bêdzie dyskryminowa³. Spo³eczeñstwem, które wzniesie siê do góry i zostawi za sob± wszystko, co z³e. S³yszeli¶cie kiedy¶ o ,,Drzewie migda³owym" Michelle Cohen Corasanti? Piêknej ksi±¿ce opowiadaj±cej o nienawi¶ci wobec drugiego cz³owieka, a zarazem mi³o¶ci, która mo¿e j± pokonaæ? Nadal nie potrafiê przestaæ o niej my¶leæ. Nie mogê zapomnieæ o ludzkim okrucieñstwie, ale równie¿ o nauce, która wzbija siê ponadto. Zapraszam do zapoznania siê z recenzj±!
,,Zanim ocenisz cz³owieka, spróbuj sobie wyobraziæ, jak sam by¶ siê czu³, gdyby to samo przytrafi³o siê tobie."
M³ody Palestyñczyk – Ahmad – ¿yje ze ¶wiadomo¶ci±, ¿e nie jest w stanie wygraæ z logik± okrutnej wojny. Dorasta w ¶rodowisku przesi±kniêtym strachem przed utrat± domu, pracy albo ¿ycia. Najgorsza jest jednak obawa o bliskich. Nie wiadomo, co przyniesie jutro.
W dwunaste urodziny Ahmad staje twarz± w twarz z najgorszymi widmami. Siostra traci ¿ycie, ojciec z jego winy trafia do wiêzienia, izraelskie wojsko konfiskuje dom, a ukochany brat pa³a ¿±dz± zemsty, która mo¿e go doprowadziæ tylko do zguby. Ahmad musi siê zaopiekowaæ skrzywdzon± rodzin± i odnale¼æ lepsz± przysz³o¶æ dla siebie. Obdarowany cudownym umys³em, zdolnym prze³amaæ wszelkie matematyczne granice, chce daæ nadziejê sobie, swoim bliskim i udrêczonej ojczy¼nie.
,,-Nie odwracaj siê od swoich talentów. Niech to bêdzie ¶wiat³o, które prowadzi ciê przez ¿ycie. Kiedy pojawi± siê przeszkody, kieruj siê tym ¶wiat³em. - Chwyci³ mnie za brodê, ¿eby spojrzeæ mi w twarz. - Jeste¶ przeznaczony do wielkich rzeczy."
Ahmad urodzi³ siê w czasach, kiedy wojna Palestyny z Izraelem o ziemiê powoli nabiera obrotów. Wraz z rodzin± mieszka w domu, przy którym ro¶nie sad pomarañczy. Choæ trwa godzina policyjna, Ahmad nie czuje jeszcze okrucieñstwa wojny. Zmienia siê, to kiedy jego ma³a siostrzyczka wbiega na pole pe³ne min, a jego ojciec za spraw± rebelianta, któremu ch³opiec pomóg³, trafia do wiêzienia. Rodzina traci dom i zostaje wysiedlona. Czasy zabraniaj± matce pracowaæ, wiêc ten obowi±zek spada na m³odego Palestyñczyka. Robi wszystko, co mo¿e by utrzymaæ rodzinê w ca³o¶ci. Choæ ch³opiec ma niesamowity umys³, rezygnuje z nauki. Musi pracowaæ, jego rodzina ¿yje w ma³ym namiocie, a towarzystwa dotrzymuje im drzewo migda³owca, które chroni ich swoimi korzeniami. Z czasem Ahmad dostaje szansê wziêcia udzia³u w konkursie matematycznym, w którym nagrod± jest stypendium i mo¿liwo¶æ studiowania. Ch³opiec wygrywa i podejmuje jedn± z najtrudniejszych decyzji, zostaæ z rodzin±, czy spe³niaæ marzenia. Kiedy wyje¿d¿a, spotyka siê zarówno z przyja¼ni±, jak i wielk± nienawi¶ci± ze strony Izraelczyków. Rozpoczyna pracê z profesorem, który go nienawidzi i trzyma gardê, kiedy atakowany jest ze wszystkich stron. Wielka wytrwa³o¶æ Ahmada przynosi skutki. Jak zakoñczy siê jego wspó³praca z profesorem? Czy rodzina studenta ucierpi? Czy mo¿liwa jest przyja¼ñ miêdzy Izraelczykami a Palestyñczykami? Czy ktokolwiek potrafi zatrzymaæ wojnê?
,,-Trzymajcie siê razem, a bêdzie wam ³atwiej, nie bêdziecie musieli radziæ sobie z tym samotnie."
,,Drzewo migda³owe" to piêkna, poruszaj±ca powie¶æ z konfliktem o ziemiê miêdzy Izraelem a Palestyn± w tle. Okrucieñstwo wojny, ci±g³e dramaty i bohater, który pragnie wznie¶æ siê ponadto ca³± nienawi¶æ i dziêki nauce za¿egnaæ wojnê. Ksi±¿ka to apel. Przemowa o zaprzestanie walk, które wyniszczaj± kraj oraz zaprowadzenie pokoju, który zakoñczy okrucieñstwo. Konflikt, który od lat wyniszcza piêkn± krainê, sprawia, ¿e gin± setki ludzi, powinien zostaæ za¿egnany, a dwa narody powinny po³±czyæ si³y, by stworzyæ miejsce, w którym ka¿dy bêdzie bezpieczny i bêdzie móg³ wpa¶æ w objêcia nauki. Michelle Cohen Corasanti stworzy³a powie¶æ, która ma po³±czyæ ¯ydów i Arabów. Piêkne napisana, oprószona szczypt± egzotyki historia o rodzinie staj±cej siê ofiar± wojny, mi³o¶ci, która nie pozwala im odsun±æ siê od siebie, przyja¼ni, która wznosi siê ponad nienawi¶æ oraz nauce, dziêki której wszystko jest mo¿liwe. Ka¿dy powinien siê z ni± zapoznaæ i zobaczyæ ¶wiat pe³en piêkna, którego nie zniszczy nawet wojna. Tym piêknem s± serca ludzi pragn±cych pokoju i umiej±cych znale¼æ dobro w drugim cz³owieku. W tej ksi±¿ce nie bêdzie happy endu, to nie kolejna md³a, próbuj±ca ukazaæ okrucieñstwo wojny powie¶æ, a historia, która mo¿e zdarzyæ siê ka¿dej rodzinie. Tylko nauka potrafi wznie¶æ siê ponad konflikt i po³±czyæ zupe³nie ró¿ne osoby, które tylko razem mog± stworzyæ co¶ niezwyk³ego. Co¶, co odmieni ¿ycie miliardów ludzi. ,,Drzewo migda³owe" porusza do g³êbi duszy, pozwala dostrzec nowe spojrzenie na konflikt miêdzy Izraelem a Palestyn±, mówi o cudach, które niesie nauka oraz mi³o¶ci, która nie ma ¿adnych ograniczeñ. Mo¿e i wy zapoznajcie siê z tym apelem. Apelem o pokój.
,,Je¶li chcesz ¿yæ w pokoju, zapewnij go innym, a je¶li chcesz czuæ siê bezpiecznie, spraw, by inni tak siê czuli."
Michelle Cohen Corasanti
Amerykanka z ¿ydowsko — polskimi korzeniami. Mieszka³a we Francji, Hiszpanii, Egipcie i Anglii. Spêdzi³a równie¿ siedem lat w Izraelu. Aktualnie wraz z rodzin± ¿yje w Nowym Jorku. ,,Drzewo migda³owe" jest jej pierwsz± powie¶ci±. Wychowywa³a siê w ¿ydowskim domu, gdzie niemieckie samochody by³y bojkotowane, a wiêzi z Izraelem mocno podkre¶lane. Studia na Uniwersytecie Hebrajskim otworzy³y jej oczy na los Palestyñczyków. Swoj± powie¶æ traktuje jako manifest nadziei na zgodne ¿ycie Izraela i Palestyny.
,,Nauka bez wiary jest ¶lepa."
Ahmad ma genialny umys³, ale praktycznie nie ma mo¿liwo¶ci, ¿eby go wykorzystaæ. Kiedy pod wp³ywem gro¼by pomaga rebeliantowi, wojsko to odkrywa i wsadza jego ojca do wiêzienia. Odt±d ma³y ch³opiec musi sam utrzymaæ rodzinê i zrezygnowaæ ze szko³y. Podejmuje wiele ró¿nych praca, gdzie nara¿ony jest na ci±g³e obelgi ze strony ¯ydów. Kiedy dostaje szanse, postanawia j± wykorzystaæ i studiowaæ na Uniwersytecie. Przera¿ony, w ³achmanach, g³odny Palestyñczyk spotyka przyjació³, których nie obchodzi jego narodowo¶æ. Ahmad jest niezwykle lojalny, zrobi wszystko dla swojej rodziny. Za rad± swojego ojca zaczyna wspó³pracowaæ z ¯ydem, który go nienawidzi i rzuca siê w wir nauki. ¯ycie Ahmada, tak jak ka¿dego dziecka wojny, pe³ne jest bólu, ale mimo to nie traci nadziei. Nie rozumiem, jak mo¿na komu¶ zabroniæ prawa do nauki. Ka¿dy powinien mieæ tak± mo¿liwo¶æ, ale czasami konflikty pañstwowe uniemo¿liwiaj± to. Mam nadziejê, ¿e kiedy¶ siê to zmieni, ale bêdzie to ciê¿ka walka. Bardzo polubi³am ojca Ahmada — Mahmuda Hamida, który, choæ straci³ ca³y maj±tek, rodzinê nie popiera wojny i jest przeciwny zabijaniu. Uwa¿a, ¿e ¯ydzi i Arabowie mog± podzieliæ siê krajem i ¿yæ w zgodzie. Nienawidzi przemocy i swoje dzieci uczy, ¿e nie mo¿na oceniaæ drugiego cz³owieka a podstawie przypuszczeñ. Brat Ahmada — Abbas za nic ma nauki ojca i robi wszystko, by przepêdziæ ¯ydów ze swojej ziemi. Ch³opiec, który ledwo prze¿y³ w dzieciñstwie, sta³ siê zgorzknia³y. Uznaje zabijanie w imiê ojczyzny oraz idea³ów. Choæ chcia³abym wam opowiedzieæ o innych bohaterach tej wzruszaj±cej ksi±¿ki, nie mogê, poniewa¿ to do Was nale¿y zapoznanie siê z nimi. Z mojej strony mogê zagwarantowaæ, ¿e nie po¿a³ujecie. Dziêki niej zyskacie ¶wiadomo¶æ okrucieñstwa wojny, która nadal trwa oraz si³ê nauki, która ³±czy wszystkich ze sob±.
,,-Je¶li bêdziemy siê m¶ciæ, staniemy siê tacy jak oni, ale je¶li im wybaczymy, bêdziemy od nich lepsi."
,,Drzewo migda³owe" na zawsze wpisze siê w wasze serca i zostawi po sobie trwa³y ¶lad w umy¶le. Zrozumiecie rzeczy, które Wam siê nawet nie ¶ni³y. Poznacie okrucieñstwo wojny, a zarazem piêkno, które tkwi w cz³owieku. Poznacie ¶wiat skryty w¶ród drzew migda³owych, który ma swoje tajemnice. Niezwyk³a si³a ludzi zadziwi Was, a dziêki zapoznaniu siê z powie¶ci± odnajdziecie nadziejê na polepszenie ¿ycia tysiêcy ludzi. Teraz nadszed³ nasz czas. Musimy zrobiæ wszystko, by zakoñczyæ konflikt i ocaliæ ¿ycia innych. Trzeba po³±czyæ si³y i zacz±æ walczyæ, ale nie przemoc±, tylko mi³osierdziem. Dajcie siê porwaæ w samo serce walk i us³yszcie krzyk o pomoc. Nie przechod¼cie obojêtnie wobec tej ksi±¿ki. Zapoznajcie siê z miêdzynarodowym apelem o pokój. Nie b±d¼cie obojêtni!
Kochani, przypominam ¿e mo¿ecie wzi±æ udzia³ w Book Tour z ,,Drzewem migda³owym".
Za mo¿liwo¶æ przeczytania dziêkujê wydawnictwu Sine Qua Non <3
Mimo ¿e autorka ma ¿ydowskie pochodzenie stworzy³a historiê, która brzmi jak prawdziwe wspomnienia Palestyñczyka, który do¶wiadczy³ tych wszystkich okrucieñstw. Wyniszczanie spo³eczeñstwa, konfiskata domów, codzienne upokorzenia na punktach kontrolnych, tylko izraelskie autobusy, wiêzienie bez postawienia zarzutów i procesu, kradzie¿ ziemi, wody, domów i godno¶ci, bombardowanie szkó³, zakazy, deportacje, bycie uchod¼c±...
Ksi±¿ka zaczyna siê i koñczy z hukiem. Mówi o niesprawiedliwo¶ci, o przebaczaniu. Miny, godzina policyjna, ra¿±cy rasizm... Zgony, wypadki, pobicia, wybuchy, nieporozumienia. Po pewnym czasie mia³am wra¿enie, ¿e zbyt wiele okrutnych do¶wiadczeñ spotyka cz³onków tej rodziny. Ile¿ bólu by³abym w stanie unie¶æ? Kiedy nadszed³by taki moment, ¿e nie mog³abym poradziæ sobie z otaczaj±cym mnie z³em? Czy do¶wiadczaj±c codziennie przemocy i widz±c cierpienie wspó³braci sta³abym siê bardziej obojêtni? Czy "zalewana" obrazami okrucieñstwa popad³abym w marazm? Czy walczy³abym? Mam nadziejê, ¿e nigdy siê tego nie dowiem...
Niestety postacie s± denerwuj±co jednowymiarowe. Dobre (wrêcz ¶wiête) albo do szpiku z³e. Bohaterowie szybko i bardzo czêsto zmieniaj± zdanie. Pojawia siê tak¿e wiele niespójno¶ci w tek¶cie. Abbas jest sparali¿owany a jednak pokonuje wielkie odleg³o¶ci i niekiedy stoi idealnie pionowo... Portret g³ównego bohatera jest nierealny. Achmad w ró¿nych sytuacjach wyznaje inne zasady i przekonania. Jakby by³ bezwoln± kukie³k±, kierowan± przez kogo¶. Kreowany jest tu na cz³owieka idealnego. Od pocz±tku widzi siebie jako innego. Pomimo niskiego wykszta³cenia (bo musi i¶æ do pracy, aby pomóc utrzymaæ rodzinê), jest asem matematyki, a w swych badaniach czyni ogromne postêpy. I jest nominowany do Nagrody Nobla. Ponadto ratuje ludzi z po¿aru i jego hojno¶æ nie zna granic.
Narracja uwidacznia sympatiê do uciskanych (Palestyñczyków), wyliczaj±c krzywdy jakie musz± znosiæ. Jak autorka sama twierdzi napisa³a tê powie¶æ, bo "chcia³a doprowadziæ do pokoju miêdzy Palestyñczykami i Izraelczykami" i pokazaæ, ¿e "wszyscy jeste¶my lud¼mi i wszyscy jeste¶my równi". Jednak moim zdaniem narracja powinna zostaæ wzbogacona punktem widzenia kogo¶, kogo ¿ycie zosta³o zniszczone przez palestyñskich terrorystów, ¿eby pokazaæ, ¿e zawsze jest tak¿e "druga strona medalu". Mimo ¿e autorka podkre¶la, ¿e to nie rasa czy grupa etniczna okre¶la jakimi jeste¶my lud¼mi to Izraelczycy (z wyj±tkiem dwóch lub trzech osób) s± tu przedstawiani jako archetyp z³a. Czuæ tu wrêcz nastrój antyizraelski, antysemicki. Niestety brak tu otwartego potêpienia tych "z³ych" i jest to niepokoj±ce. Nie wspomina siê tu tak¿e o "niewidzialno¶ci" kobiet a wszystkie problemy tej wioski spowodowane s± przez izraelskich ¿o³nierzy. Ca³o¶æ brzmi odrobinê nierealnie. Jakby by³a specjalnie kreowana.
Styl jest ostry, g³adki, imponuj±cy. A jednak momentami trochê monotonny. Czêsto powtarzane okre¶lenia i zwroty, nienaturalne dialogi i do¶æ d³ugie fragmenty na temat zaawansowanych problemów matematycznych, które nie s³u¿± praktycznie ¿adnemu celowi. Ponadto symbolika jest tu nieco uproszczona. Bohaterowie wrêcz j± czytelnikowi t³umacz±.
Mimo wad uwa¿am, ¿e warto poznaæ tê historiê o rodzinie, przyja¼ni, stracie i przebaczeniu. Bolesn±, a jednocze¶nie pe³n± nadziei. Wzywaj±c± do tolerancji i pokoju. Ukazuj±c± wiele sposobów walki o sprawiedliwo¶æ z honorem. Informuj±c± i edukuj±c±. Przypominaj±c±, ¿e mo¿e byæ lepszy sposób podzielenia tych ziem. Uosabiaj±c± prawdziwe znaczenie mi³o¶ci i bezinteresowno¶ci. Historiê, która zabra³a mnie w ¶wiat biedy, wojny, przemocy, cierpienia. I uzmys³owi³a, ¿e to w³a¶nie ludzie s± najbardziej okrutnym mieszkañcem ziemi.
Miêdzy Izraelem, a Palestyn± trwa wojna. Izrael chce zdobyæ ziemiê palestyñsk±. Dwa narady, dwie religie dziel± ludzi i sprawiaj±, ¿e wojna staje siê okrutna i bestialska. Wszystkim brutalnym rzeczom przygl±daj± siê dzieci, które nie s± niczemu winne. W³a¶nie takim dzieckiem jest Ahmad. Od najm³odszych lat musi siê przygl±daæ przemocy i ¶mierci. Musi sobie poradziæ, gdy z ka¿d± chwil± jego ¿ycie staje siê gorsze, a¿ wreszcie nie wiadomo, czy to w ogóle da siê nazwaæ ¿yciem. Ci±¿± na nim wyrzuty sumienia. To by³a tylko impulsywna decyzja ma³ego dziecka, które nie wiedzia³o, co siê w okó³ niego dzieje, a zawa¿y³a na ca³ym ¿yciu rodziny. Czy wybitne zdolno¶ci Ahmada pozwol± prze¿yæ rodzinie? Czy po tych wszystkich strasznych wydarzeniach mo¿na ¿yæ jeszcze normalnie? Zapomnieæ o nich?
O "Drzewie migda³owym" s³ysza³am wiele pozytywnych opinii. Zaintrygowa³o mnie to, poniewa¿ nie spotka³am siê jeszcze z ksi±¿k±, która porusza³aby ten temat. Wojna miêdzy Izraelitami, a Palestyñczykami jest tylko dla nas faktem... niczym wiêcej. A jednak jest to temat, który powinien zwróciæ nasz± uwagê. Nie jest to odleg³e wydarzenia, które znamy wy³±cznie z kart podrêcznika od historii. W³a¶nie dlatego z takim zafascynowaniem zaczê³am czytaæ tê ksi±¿kê.
Historia opowiada o ¿yciu wybitnego cz³owieka, który musia³ poradziæ sobie ze ¶mierci± i cierpieniem. Ahmada poznajemy jako siedmioletniego ch³opca, który by³ ¶wiadkiem tragicznej ¶mierci swojej m³odszej siostry. Od tej chwili bacznie przygl±damy siê jego ¿yciu, które z czasem zamienia siê w piek³o. Powie¶æ pokazuje nam sceny, których nawet nie umiemy sobie wyobraziæ, gdy¿ nigdy czego¶ takiego nie prze¿yli¶my. Jest to dla nas abstrakcja, która niestety okazuje siê prawdziwa. Mimo tych wszystkich brutalnych scen, przera¿aj±cych wydarzeñ znajdujemy w tej historii nadziejê, która jest potê¿na i silna. Wed³ug mnie jest to mistrzostwo pani Corasanti. Trudno wyobraziæ sobie ksi±¿kê, pokazuj±c± wojnê od najstraszniejszej strony, a tymczasem daæ nadziejê i wiarê. To niezwyk³e jakich uczuæ dozna³am, czytaj±c.
Ksi±¿ka sprawi³a, ¿e zaczê³am doceniaæ swoje ¿ycie. Mimo ¿e jestem optymistk±, czêsto narzekam. A historia Ahmada sprawi³a, ¿e zada³am sobie pytania: "Czy mam na co narzekaæ? Czy nie jestem szczê¶liwa?". W porównaniu do bohaterów powie¶ci mam co je¶æ, nie muszê siê martwiæ, ¿e w ka¿dej chwili mój dom zostanie zniszczony, a rodzina zamordowana. ¯yjê bez lêków, a rodzina Ahmada nie dosta³a tego daru. Bardzo mi siê te¿ podoba³o, ¿e autorka ukaza³a konflikt z obu stron, mimo ¿e g³ównym bohaterem by³ Palestyñczyk. Corasanti pokazuje nam politykê, jej dzia³anie, lecz ostatecznie pozwala nam decydowaæ i wyra¿aæ w³asne zdanie na ten temat. Nie narzuca nam niczego. Decyzja nale¿y wy³±cznie do nas.
Poza tym nie mo¿na nie pokochaæ Ahmada. Jest to postaæ niezwyk³a, pe³na wiary i zaufania. Ukazuje ludzkie s³abo¶ci oraz mo¿liwo¶ci, które s± wielkie. To jest wola ¿ycia, która sprawia, ¿e rzeczy trudne lub wrêcz niemo¿liwe s± wykonalne, gdy tylko chce siê zapewniæ bezpieczeñstwo rodzinie, a ¿eby to zrobiæ trzeba ¿yæ. To nie jest historia pe³na akcji. Czasami jest powolna i mozolna, tak jak nasze ¿ycia. Gdy czyta³am, czu³am siê, jakbym nale¿a³a do tamtego ¶wiata i ode mnie zale¿a³o wiele rzeczy. Moje ¿ycie przebiega³o dok³adnie tak, jakbym tam by³a.
Powie¶æ mimo prostego jêzyka i wielu wydarzeñ jest trudna. Trzeba siê skupiæ i wysiliæ ca³± swoj± wyobra¼niê. Jak wcze¶niej pisa³am, da³a mi ona now± wiedzê i namiastkê rzeczy, o których nie mia³am pojêcia, zmieni³a moje spojrzenie na ¶wiat. Zyska³am nadziejê po³±czon± z realizmem i wiedz±. Polecam j± ka¿demu, kto jest na tyle dojrza³y i silny, by przebyæ drogê przez piek³o.
"Cz³owiek, cz³owiekowi ten los zgotowa³".
Konflikt izraelsko-palestyñski nabiera na silê . Z ka¿dym dniem ro¶nie bilans ofiar. Przykre jest to, ¿e najliczniejsz± grupa ofiar stanowi± cywile ze Strefy Gazy.
Konflikt izraelski-palestyñski sta³ siê inspiracj± do napisania przejmuj±cej powie¶ci pt. "Drzewo migda³owe" . Autorka jest Michelle Cohen Corasanti, pisarka znaj±ca temat z w³asnego do¶wiadczenia, jak i obserwacji postanowi³a (mimo, ¿e jest Izraelitk±) pokazaæ, z jakim brzemieniem przychodzi ¿yæ mieszkañcom Strefy Gazy..
G³ównym bohaterem, jak równie¿ narratorem jest dorastaj±cy Palestyñczyk- Ahmad. Ahmad rozpoczyna swoja bolesna opowie¶æ od momentu, gdy jego malutka siostrzyczka bez kontroli wysz³a z domu i wchodzi w granicê strefy zamkniêtej , zaminowanej. Niestety dochodzi wybuchu. Dziewczynka umiera. Rodzina Ahmada, wyró¿niaj±ca siê nadzwyczajn± prawo¶ci± prze¿ywa nie jedno nieszczê¶cie. Rodzina zostaje pod nakazem natychmiastowej wykonalno¶ci wysiedlona ze swoich ziem. Izraelczycy stale przesuwaj± granicê zamieszkania swoich obywateli, a nieszczêsnych Palestyñczyków.
Rodzina Ahmada za swoj± dobroæ i prawo¶æ doznaje samych "kopniêæ" od losu. Ojciec bohatera zostaje oskar¿ony o terroryzm i osadzony we wiêzieniu, o zaostrzonym rygorze, m³odszy brat ulega ciê¿kiemu wypadkowi, kolejna siostra zostaje zabita przez izraelskich ¿o³nierzy. Ahmad musi z dnia na dzieñ staæ siê g³ow± rodziny. Zaczyna ciê¿ko pracowaæ, by matka z reszt± rodzeñstwa mog³a ¿yæ skromnie, ale ¿yæ. Rodzina mieszka w namiocie pod tytu³owym drzewem migda³owca.
Ahmad nie jest zwyczajnym ch³opcem. Wyró¿nia siê wysokim poziomem IQ oraz zdolno¶ciami matematycznymi. Od najm³odszych lat interesuj± go ksi±¿ki. Nagle przed ch³opcem otwieraj± siê nowe mo¿liwo¶ci. Ahmad wygrywa konkurs matematyczny i otrzymuje stypendium na izraelskiej uczelni.....
Michelle Cohen Corasanti stworzy³a przejmuj±c±, g³êboko wzruszaj±c± powie¶æ. Z ka¿d± wypowiedzi± Ahmada czu³am coraz wiêksze wspó³czucie dla Palestyñczyków, a coraz wiêcej niechêci wzglêdem ¯ydów.
Czytaj±c tê powie¶æ mo¿na doj¶æ do wniosku, ¿e Izrael staje siê oprawc±, katem oraz tym narodem, który za przyzwoleniem oraz na oczach ca³ego ¶wiata prze¶laduje inn± nacjê.
Okrucieñstwo p³ynie z ka¿dej strony. Ból, bieda, ¶mieræ to chleb powszedni ka¿dego Palestyñczyka. Izrael spycha, dyskryminuje, poni¿a, zastrasza i demonizuje Palestyñczyków, a pó¼niej siê dziwi, ¿e ro¶nie opozycja i si³y zbrojnie stawiaj±ce im zbrojny odpór.
Bohater jest smutnym przyk³adem palestyñskiego dziecka, które jest skazane na odnalezienie swojej ¿yciowe drogi w bardzo trudnej sytuacji politycznej.
W sytuacji wojny nie liczy siê co umiesz, co chcia³by¶ osi±gn±æ. Liczy siê tylko tylko twoje pochodzenie i kolor skóry.
Czyta³am tê powie¶æ i p³akaæ mnie siê chcia³o. Byæ mo¿e , gdyby ci, którzy maj± faktyczny wp³yw na sytuacjê polityczno-gospodarcz± Strefy Gazy przeczytali j±, to by szerzej otworzyli oczy na ten konflikt i na panoszenie siê narodu izraelskiego.
Ksi±¿ka jest debiutem, ale moim zdaniem jest to m±dra, dojrza³a proza. Przes³anie p³yn±ce z niej jest widoczne, bardzo aktualne . Boleje nad faktem, ¿e niestety to przes³anie nie straci na wa¿no¶ci jeszcze przez d³ugie lata.
Polecam naprawdê. Wzruszenie, refleksja, ale i obalenie mitu PALESTYÑCZYK=TERRORYSTA gwarantowane.
Wspania³a powie¶æ, choæ zarazem trudna. Trudna, wstrz±saj±ca jest historia w niej opisana. Mnie bardzo poruszy³a. Wojna, strach, cierpienie, skrajne ubóstwo, ale te¿ si³a i walka, by przetrwaæ za wszelk± cenê. Niesamowite, ¿e w tak ogromnie trudnych warunkach m³ody cz³owiek znajduje si³ê, czas i chêci do nauki. Niesamowite, ¿e o¶mieli³ siê uwierzyæ, zaryzykowaæ, opu¶ciæ dom, bo wierzy³ w lepsze jutro dla rodziny.
“Drzewo migda³owe” to powie¶æ o losach m³odego Palestyñczyka, Ahmada, który wraz z rodzin± znalaz³ siê w ¶rodku wojny izraelsko-palestyñskiej.
Ahmad szybko przekonuje siê, ¿e ¿ycie nie jest zabaw±. Maj±c zaledwie kilkana¶cie lat jest zmuszony ogl±daæ ¶mieræ siostry. Po aresztowaniu ojca z jego powodu musi pomóc przetrwaæ wielodzietnej rodzinie. Zmuszony jest rzuciæ szko³e i staæ siê g³ow± rodziny.
Codziennie musi walczyæ z trudno¶ciami ¿ycia. Mimo to nie poddaje siê.
Jedyn± nadziej± na lepsze ¿ycie jest jego fascynacja naukami ¶cis³ymi. W pewnym momencie musi podj±æ trudn± decyzjê. Porzuciæ rodzinê i spe³niæ swoje marzenia. Mimo, ¿e na pocz±tku swojej decyzji rodzina go nie wspiera³a osi±gn±³ swój cel i lepsze ¿ycie.
Drzewo migda³owe jest powie¶ci± obyczajow±, dla której t³em jest konflikt trwaj±cy od pó³ wieku. To tak¿e historia o dorastaniu, poszukiwaniu swojego miejsca na ziemi.
Si³a mi³o¶ci, cena nienawi¶ci i droga do odkupienia. M³ody Palestyñczyk - Ahmad - ¿yje ze ¶wiadomo¶ci±, ¿e nie jest w stanie wygraæ z logik± okrutnej...