Pokolenie Z uratuje czytelnictwo? Zaskakujące wyniki badań

Data: 2023-03-22 16:36:21 | Ten artykuł przeczytasz w 5 min. Autor: Martyna Kozieł
udostępnij Tweet

Wielu osobom pokolenie Z kojarzy się ze stereotypowym wizerunkiem nastolatka, który cały wolny czas spędza w mediach społecznościowych. Tymczasem najnowsze badania udowadniają, że to właśnie młode osoby najchętniej sięgają po papierowe książki!

Obrazek w treści Pokolenie Z uratuje czytelnictwo? Zaskakujące wyniki badań [jpg]fot. Pexels

W mediach, oprócz popularnych millenialsów, coraz częściej usłyszeć można o pokoleniu Z, czyli osobach urodzonych w połowie lat 90. i później, które od dzieciństwa miały styczność z nowymi technologami. Chociaż pokolenie to bywa kojarzone z nieustannym życiem w sieci, to — jak wykazują najnowsze badania — młodzi ludzie coraz chętniej sięgają po tradycyjne, papierowe książki.

Pokolenie Z woli papierowe książki?

McKinsey & Company, amerykańska spółka do spraw zarządzania strategicznego, zauważyła, że sprzedaż książek w USA i Wielkiej Brytanii znacznie wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat. Wynik ten powiązano z coraz większą modą, jaka na czytanie pojawiła się w popularnych wśród młodych osób mediach społecznościowych, takich jak TikTok, Instagram czy Snapchat. To właśnie tam czytelnicy dzielą się swoimi przemyśleniami na temat danej lektury. Chociaż pozornie mogłoby się wydawać, że młode osoby będą chętniej sięgać po elektroniczne książki, to prym wiedzie wciąż „analogiczna” książka.

czytaj także: Zabytkowa biblioteka stała się hitem na TikToku!

Pokolenie Z najczęściej sięga po literaturę w papierze! Taką tezę postawić można przynajmniej po zapoznaniu się z najnowszymi analizami Nielsen BookData. Z badań Nielsena wynika, że w okresie od listopada 2021 roku do listopada 2022 roku czytelnicy w wieku od 13 do 24 lat najczęściej kupowali książki drukowane. Analogowe książki stanowiły aż 80% literackich zakupów, e-booki natomiast stanowiły tylko 14% wolumenu sprzedaży. 

czytaj także: TikTokerki stworzyły musical „Bridgertonowie”, teraz mają kłopoty

W wywiadach przeprowadzonych przez serwis „Insider”, wiele młodych osób wypowiadało się o zaletach drukowanych książek: specyficznym zapachu książki i teksturze papieru. Ponieważ papierowe książki, w przeciwieństwie do ekranów komputerów, nie wydzielają niebieskiego światła, „cyfrowy detoks” miał zbawienny wpływ na oczy najmłodszego pokolenia czytelników.

Stan czytelnictwa wśród polskiego pokolenia Z

Pokolenie Z wpływa jednak nie tylko na rynek książki w Wielkiej Brytanii i Ameryce. Także i w Polsce młode osoby chętnie sięgają po literaturę. Jak wynika z ostatniego badania Krajowego Instytutu Mediów, w okresie od listopada 2021 do listopada 2022 po książki sięgnęło aż 55,8% osób w wieku od 16 do 29 lat.  Z raportów o czytelnictwie Biblioteki Narodowej dowiadujemy się natomiast, że prawdopodobieństwo sięgnięcia po książkę maleje wraz z wiekiem.

[N]ajwięcej czytelników jest w najmłodszych grupach wiekowych (co najprawdopodobniej wiąże się przede wszystkim z pobieraniem nauki), zwłaszcza wśród osób od 15 do 18 roku życia [...]

Widoczność nastoletniego pokolenia czytelników odbija się także w przestrzeni nagród literackich. Jednym z Bestsellerów Empiku 2022 roku okazała się książka młodej autorki — Katarzyny Barlińskiej. W powyższym kontekście nie bez znaczenia wydaje się fakt, że powieść Start a fire najpierw ukazała się w postaci cyfrowej, na platformie Wattpad, a następnie wydana została przez grupę Helion, stając się jeszcze większym hitem wśród osób nastoletnich.

— Mówi o nienawiści, żalu i problemach w komunikacji. Ale mówi też o miłości. Miłości między dzieckiem i matką, między przyjaciółmi

— mówiła w wywiadzie twórczyni młodzieżowej serii Hell.

TikTok pomoże rozwinąć rynek książki?

Do mediów trafiają także kolejne nośne historie o twórcach, którzy odnieśli sukces dzięki młodym czytelnikom w sieci. Ostatnio głośno zrobiło się o mężczyźnie, którego książka stała się bestsellerem 11 lat od premiery, a to wszystko dzięki krótkiemu filmikowi zamieszczonymi na TikToku. W Polsce natomiast na rynku cały czas ukazują się powieści, które są reklamowane jako „fenomen TikToka”. Obok polskich tytułów, na rynku ukazują się przekłady, wśród których znalazły się m.in. powieść Lightlark czy — kolejna nominacja do Bestsellerów Empiku —  The Love Hypothesis

Potencjał literacki tkwiący w mediach społecznościowych dostrzegają nie tylko wydawcy, ale także sami twórcy tego rodzaju platform. Jakiś czas temu TikTok zdecydował się na uruchomienie specjalnej funkcji stworzonej z myślą o internetowych twórcach mówiących o książkach. Pod koniec 2022 roku aplikacja została także wyróżniona prestiżową nagrodą rynku wydawniczego.

 

źródła: weforum.org; BBC News, Insider
Tagi: stan czytelnictwa, TikTok,

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Znajdziesz mnie wśród chmur
Ilona Ciepał-Jaranowska
Znajdziesz mnie wśród chmur
Trzy krowy w niebieskich kajakach
Andrzej Marek Grabowski ;
Trzy krowy w niebieskich kajakach
Pies na medal
Barbara Gawryluk
Pies na medal
Pokaż wszystkie recenzje