To pierwszy tom serii z Detektywem Kyoichirō Kagą. Akcja rozpoczyna się, gdy popularny japoński powieściopisarz Kunihiko Hidaka zostaje znaleziony martwy w swoim zamkniętym gabinecie – zmarł tuż przed planowanym wyjazdem do Kanady. Wszystko wskazuje na morderstwo doskonałe – dom był zamknięty od środka, a ofiara nie zostawiła żadnego śladu walki. Odnalezienie ciała przypada jego przyjacielowi z dzieciństwa – Osamu Nonoguchiemu, który jest nauczycielem i... również pisarzem, choć nie tak znanym. To właśnie on jako pierwszy powiadamia policję. Śledztwo w tej sprawie prowadzi detektyw Kaga, nowy w tej dzielnicy, ale bardzo przenikliwy. To nie jego pierwsza sprawa, lecz w tej książce poznajemy go po raz pierwszy jako głównego bohatera. Kaga nie daje się zmylić powierzchownym śladom. Zaczyna dokładnie analizować relacje między ofiarą, a jego otoczeniem. Okazuje się, że pod przyjaznym obrazem kryją się napięcia, zazdrość, skrywane urazy i mroczne sekrety z przeszłości.
W wyjątkowym zwrocie konstrukcyjnym, tożsamość mordercy poznajemy bardzo szybko – to nie klasyczny kryminał, gdzie rozwiązanie pada na końcu. Zamiast tego cała intryga skupia się na pytaniu: dlaczego doszło do tej zbrodni? Co sprawiło, że morderca – osoba bliska ofierze – sięgnął po tak skrajny czyn? Zaczyna się gra w kotka i myszkę między detektywem, a podejrzanym. Śledczy nieustannie bada wersje wydarzeń, przeszłość bohaterów, ich wspólne doświadczenia z dzieciństwa oraz to, jak potoczyły się ich kariery literackie. Dużą rolę w fabule odgrywają rękopisy, zapiski i pamiętniki – zarówno ofiary, jak i podejrzanego. Czytelnik czyta je razem z detektywem i sam zaczyna wątpić, co jest prawdą, a co manipulacją.
Higashino wciąga czytelnika w literacką grę pozorów – każda kolejna wersja wydarzeń rzuca nowe światło na poprzednią. Specyfiką powieści jest fakt, że „kto” popełnił zbrodnię zostaje ujawniony stosunkowo szybko – głównym pytaniem staje się „dlaczego?”.
W miarę jak detektyw Kaga odkrywa kolejne warstwy motywu, ujawnia się tragedia psychologiczna i moralna, która sięga znacznie głębiej niż to, co sugeruje samo morderstwo. To historia o ambicji, zdradzie, winie, ale i potrzebie uznania, miłości i przebaczenia.
Zła wola to nie tylko opowieść kryminalna – to refleksja nad ludzką naturą. Autor pokazuje, że zbrodnia nie zawsze rodzi się z nagłej emocji – czasem dojrzewa latami, karmi się poczuciem niesprawiedliwości, pogardy, ukrytym gniewem. I wtedy przybiera najbardziej wyrafinowaną formę – zimną, planowaną, pozornie „logiczną”.
Styl Higashino to połączenie realizmu psychologicznego – wobec emocji i wewnętrznych motywacji – z precyzyjnym, niemal kryminalistycznym podejściem do narracji.
Język powieści jest klarowny, precyzyjny i pełen subtelności – nie znajdziesz tu przegadania, ale każda fraza ma swoje miejsce. Atmosfera jest cicha, intensywna, niemal medytacyjna – idealna dla czytelnika, który lubi wchodzić głęboko w fabułę bez fajerwerków.
Czy warto sięgnąć po tę powieść? Czy ma jakieś mocne strony? Uważam, że tak, a można do nich zaliczyć:
· psychologiczną głębię – powieść rozgrywa motywy zbrodni na kilku poziomach: przyjaźni, zazdrości, poczucia winy, konfliktu moralnego;
· narracyjną intensywność – czytelnik szybko dowiaduje się, kto zabił, ale stopniowo odkrywa, dlaczego to zrobił – to rzadko spotykane, ale zdecydowanie wciągające podejście;
· postać samego detektywa Kagi – nie jest stereotypowym gliną, ale obserwującym psychologicznym analitykiem, który zmienia perspektywy czytelnika;
· zaskakujące zwroty akcji – choć fabuła jest prowadzona spokojnie, to niedopowiedziane wątki wybuchają w odpowiednich momentach, trzymając w mocnym napięciu.
Zła wola to znakomite połączenie kryminału intelektualnego z psychologicznym dramatem. Jeśli cenisz powieści, które inspirują do refleksji nad naturą zbrodni, człowieka i emocji, ta książka sprosta oczekiwaniom. Komu mogę ją polecić? Zwłaszcza dla miłośników głębszych kryminałów, a także osób, które cenią literacką grę psychologiczną w stylu Christie, ale z azjatycką wrażliwością emocjonalno-kulturową.
Wydawnictwo: b.d
Data wydania: 2025-07-02
Kategoria: Kryminał, sensacja, thriller
ISBN:
Liczba stron: 272
Tytuł oryginału: Akui
Dodał/a opinię:
Małgosia Brzeska
Fascynująca opowieść o mroku i świetle, zbrodni, karze i granicach prawdy. Keigo Higashino powraca z kolejnym mistrzowsko skonstruowanym kryminałem, w...
Hipnotyzujący thriller mistrza kryminału Keigo Higashino. Ponad 2 miliony sprzedanych egzemplarzy. W Tokio dochodzi do brutalnej zbrodni. Śledztwo prowadzone...