Pojawiły się pierwsze reklamy na okładkach książek!

Data: 2012-05-04 22:49:27 | Ten artykuł przeczytasz w 3 min. Autor: Sławomir Krempa
udostępnij Tweet
News - Pojawiły się pierwsze reklamy na okładkach książek!

Wydawcy zaczęli drukować reklamy na okładkach książek, aby wspomóc prowadzenie swojego biznesu i przetrwać - podaje serwis China Daily.

 

Książka My Son, Yo-Yo ("Mój syn, Yo-Yo"), napisana przez matkę wybitnego współczesnego wiolonczelisty, Yo-Yo My, a opublikowana w marcu, była pierwszą książką z reklamą na okładce - powiedział Li Baozhong, jeden z dyrektorów Zrzeszenia Wydawców Chińskich. Na czwartej stronie okładki, pod zdaniem opisującym miłość pomiędzy matką a jej synem, znaleźć można logo znanego chińskiego producenta tekstyliów.

Kierowane przez Li Baozhonga stowarzyszenie podpisało w 2011 roku umowę z agencją reklamową, w wyniku, by umożliwić promocję produktów i usług na okładkach książek. Ponad 100 wydawców podpisało już odpowiednie dokumenty i planuje umieścić reklamy  na swych książkach. W najbliższym czasie wydanych zostanie 10 książek będących zarazem nośnikami reklamowymi.

Reklamy umieszczane na książkach są nieco nietypowe - muszą być utrzymane w zgodzie z szatą graficzną książki, ponadto nośnik reklamowy może opierać się na umieszczeniu logotypu firmy, nie konkretnych produktów czy cen. Za każdą kopię sprzedanej książki z reklamą, agencja płaci wydawcy równowartość 1-2 centów. - Książki podlegają tym samym prawom, co gazety i czasopisma, mogą być na nich umieszczane reklamy - podkreśla Baozhong. - To tylko tradycyjne przekonania nakazują nam powstrzymać się od umieszczania reklam w książkach. Wydawane przez nas książki mają szansę na zmianę istniejącego stanu rzeczy. Mogą one również pomóc wielu wydawcom utrzymać się na rynku.

Jak się okazuje, branża wydawnicza ma problemy nie tylko w Polsce. Również w Chinach zyski ze sprzedaży książek są niewielkie. Według szacunków wartość rynku wydawniczego w Chinach to nieco ponad 6.3 miliarda dolarów (40-50 miliardów yuanów), gdy wartość rynku reklamy szacuje się na 500 miliardów yuanów. Gdyby połączyć potencjał obu rynków, mogłoby to zupełnie zmienić obraz rynku książki.

Niestety, są pewne problemy związane z publikacją książek z reklamą na okładce. Przede wszystkim opierają się temu wydawcy i redaktorzy, podkreślając, że nie chcą zrujnować projektu okładki książki. Z kolei pisarz może protestować w obawie przed tym, że reklama nie będzie pasować do jego zamysłu artystycznego. Również czytelnik może mieć opory przed nabyciem książek zawierających reklamy. Co innego, jeśli na reklamie zyska każda z zainteresowanych stron. Może ona nieść bowiem wymierne zyski finansowe dla autora, może stanowić zabezpieczenie zwrotu części zainwestowanych pieniędzy dla wydawcy, z kolei dla czytelnika może nieść z sobą obniżenie ceny książki. Czy reklamy na stałe zagoszczą na okładkach książek i czy nowa moda wyjdzie poza rynek chiński? O tym przekonamy się zapewne w najbliższych miesiącach.

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Znajdziesz mnie wśród chmur
Ilona Ciepał-Jaranowska
Znajdziesz mnie wśród chmur
Pokaż wszystkie recenzje