Recenzja książki: Sienkiewicz. Żywot pisarza

Recenzuje: Izabela Mikrut

„Stanowisko jego w świecie pozostanie zawsze na stopniu tak niskim, że mu ani sławy, ani szczęścia dobrego bytu nie zapewni” – tak skomentowała matka Sienkiewicza decyzję Henryka o przeniesieniu się na studia polonistyczne. Dziś widzimy, jak bardzo pomyliła się w swoich ocenach. Henryk Sienkiewicz wzbudzał – i wzbudza do teraz – skrajne emocje. Od bezgranicznego uwielbienia i zachwytu po nienawiść i wstręt. To chyba jedyny polski powieściopisarz, który tak naprawdę nie pozostaje nikomu obojętny. Każdy zetknął się z jego utworami i zasilił szeregi entuzjastów bądź krytykujących. Uczucia, jakie wywołuje do dziś pisarstwo Sienkiewicza letnie nie są. Zbliżają się temperaturą do tych, które na kartach swych książek prezentował autor „Trylogii”. W 160 rocznicę urodzin i 90 rocznicę śmierci pisarza, nakładem Wydawnictwa W.A.B. ukazała się obszerna biografia Sienkiewicza, pióra Józefa Szczublewskiego. To historia życia najznakomitszego naszego krzepiciela serc. Próba dotarcia do jak największej ilości zachowanych źródeł i materiałów, ale również efekt selekcji i wydobycia z egzystencji pisarza najciekawszych, znaczących elementów. Całość przypomina trochę mozaikę, przy jednoczesnej ogromnej dyscyplinie myślenia i segregowania faktów. Szczublewski zrezygnował z beletryzowanej historii, postawił na fragmentaryczność, na kalendarzowe uporządkowanie informacji. Opowieść o Sienkiewiczu podzielona jest na lata (pierwszą granicę wyznacza okres 1846 – 1868, całość zamyka się rokiem śmierci artysty – 1916). W quasi-rozdziałach, utworzonych przez poszczególne daty roczne, przyjął Szczublewski podział na odrębne akapity. Każdy z tych akapitów wydzielony jest przez zwiększone światło w tekście. Dodatkowo za każdym razem pierwsze słowa oddzielnych fragmentów wyniesione są nad akapit i niejednokrotnie tworzą tytuły, określając treść całostki kompozycyjnej. Przyjęty schemat podziału wiadomości pełni wieloraką funkcję. Ułatwia szybkie odnajdowanie potrzebnych informacji, upraszcza nawigację. Nadaje całemu tomowi lekkości. Tworzy przejrzysty układ treści i – nie nuży. Ten podział tłumaczy się też zastosowanym sposobem narracji – wątek poruszany w akapicie w obrębie jednego fragmentu znajdzie swoje zakończenie. Podobne przeskoki w czasie nie byłyby możliwe przy litym tekście. Przyjęty mikropodział tematyczny przy jednoczesnym zachowaniu chronologiczności, pozwala na szybkie zapoznanie się z faktami z życia pisarza. Szczublewski wydaje się być jedynie rejestratorem rzeczywistości. Gromadzi dokumenty, często cytuje Sienkiewicza, unika osobistych komentarz. Stara się dać rzetelną, prawdziwą opowieść o twórcy. Z godnym pochwały uporem próbuje rozstrzygnąć wiarygodność niepewnych przekazów. Rezygnuje z domysłów, czasami tylko rekonstruuje prawdopodobne zdarzenia, każdorazowo zaznaczając, że jest to jedynie możliwa wersja wydarzeń. Takich sytuacji nie ma w książce zbyt wiele – przeważnie relacje opierają się na dokumentach. Tych w biografii pełno. Mnóstwo fragmentów listów Sienkiewicza, jego zapisków i notatek. Poza tym – dużo relacji, składających się na dwustronną charakterystykę – ówczesnych w oczach Sienkiewicza i Sienkiewicza w oczach ówczesnych. Fragmenty wypowiedzi rejestrują kłótnie między pisarzami, łączą prywatne opinie z obrazkami przedstawiającymi państwo. Mnóstwo tu autotematycznych wstawek, poglądów Sienkiewicza na swoje pisarstwo, wzlotów i upadków, wiary w siebie i depresji, planów na przyszłość, plotek – jednym słowem tego, co składa się na obraz epoki. Przedstawione są zdarzenia, które potem trafiły do powieści. Są historie przemilczane przeważnie w notatkach o pisarzu – na przykład dotycząca pojedynku o Sienkiewicza. W książce Szczublewskiego ważne jest to, że powieści tworzą się na oczach czytelników. Stajemy się świadkami powstawania dzieł Sienkiewicza a fragmenty jego utworów znajdują się też w biografii, niczym ozdobnik i kolejny dokument. Widzimy, jak życie pisze powieści i w jaki sposób powieści piszą życie. Szczublewski zaznacza: „jedyną podobno prawdziwą biografią pisarzy mogą być tylko ich dzieła”. Stąd wiele tu informacji o genezie tekstów, przypuszczalnych i prawdziwych bodźcach do ich napisania. Ostatnie słowa Sienkiewicza brzmiały „nie zobaczę już wolnej Polski”. Kraju, który tak umiłował, wiele jest w tej biografii. Można by powiedzieć, że losy ojczyzny i losy jej wiernego piewcy splatały się ze sobą tak mocno, że nie da się ich rozdzielić. Tu pobrzmiewają historie o wznawianiu dzieł Sienkiewicza w czasach, gdy Polska oficjalnie nie istniała. Przetrwała jednak w sercach Sienkiewicza i jemu podobnych. Możemy obserwować rozwijanie się idei patriotyzmu u pisarza od najwcześniejszych lat – od młodzieńczej wiary w dawną potęgę Polski, wierszy sławiących kraj, od wpływu rodziny i wychowania przez listy i teksty, w których słychać szum skrzydeł husarskich i krzyki z pól bitew, aż po czasy pierwszej wojny światowej – dla wielu nadziei na wolną i niepodległą ojczyznę. Dla Sienkiewicza – utraty wiary w sens świata. Co o tej biografii powiedziałby autor „W pustyni i w puszczy”? „Jestem zasadniczym przeciwnikiem zbyt drobiazgowego grzebania w życiu prywatnym poetów i artystów w celu dokładniejszego zrozumienia ich utworów”. Ale Szczublewski nie narusza prywatności, nie szuka sensacji. Nie musi. Jego opowieść jest niezwykle ciekawa, inteligentnie skomponowana. Świetna historia o wspaniałym pisarzu.

Kup książkę Sienkiewicz. Żywot pisarza

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Sienkiewicz. Żywot pisarza
Książka
Sienkiewicz. Żywot pisarza
Szczublewski Józef
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy