Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuety. Konteksty teoretyczne i praktyka

Ocena: 5 (1 głosów)

Diagnoza i terapia są ważnym tematem w dyskursie pomagania, wspierania rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do logopedii, pedagogiki czy psychologii. Treścią niniejszej publikacji są zagadnienia diagnozy i terapii w pracy logopedy i nauczyciela-terapeuty, co porządkuje niejako i ogranicza zakres podjętych rozważań. Zarówno logopeda, jak i nauczyciel/terapeuta są specjalistami, których działania pomocowe regulowane zapisami prawa wpisują się w działania szkoły i oświatowego systemu pomocy. Mimo znaczącego dorobku w logopedii i terapii pedagogicznej wciąż pojawiają się nowe przestrzenie analiz teoretycznych i badań empirycznych, podkreślające relację teorii z praktyką. Podjęte w książce dyskursy są udziałem osób tworzących naukę, ale też praktyków, co stanowi o wartości i zróżnicowaniu treściowym publikacji.

Struktura książki obejmuje dwie części, które odnoszą się do zapowiedzi w tytule. Pierwsza z nich dotyczy diagnozy i terapii w ujęciu logopedycznym, psychologicznym i medycznym, druga zaś podejmuje problematykę diagnozy i terapii w ujęciu edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym. Obie perspektywy łączą się w działaniu pomocowym, jednak ich konteksty teoretyczne wyjaśniające mechanizm trudności czy zaburzeń pozostają odrębne, autonomiczne, co jest przedmiotem dyskursu podjętego w gronie logopedów. Pytanie o synergię versus rozdzielność dyscyplin (subdyscyplin) naukowych zajmujących się tematyką diagnozy i terapii pozostaje otwarte i stanowi inspirację do dalszych poszukiwań.

Publikację adresujemy do szerokiej grupy odbiorców: specjalistów z dziedziny medycyny, logopedii, psychologii i pedagogiki, a także nauczycieli i wychowawców, którzy zajmują się problematyką pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również przyszłych nauczycieli (studentów), którzy poznają tajemnice zawodu nauczyciela. Mamy nadzieję na życzliwe przyjęcie książki i wspólne spotkania w przestrzeni praktyki pomocowej.

Książka pod redakcją naukową prof. WSP dr hab. Barbary Skałbani i dr Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej to publikacja bogata tematycznie [...]. Omówiono w niej bowiem wiele zagadnień z pogranicza logopedii, psychologii klinicznej i pedagogiki specjalnej. Dotyczy problematyki diagnozy i terapii w kontekście logopedycznym, medycznym i psychologicznym [...] oraz edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym [...]. Publikacja mieści się zatem w nurcie interdyscyplinarnego podejścia do rozumienia istoty i patogenezy zaburzeń neurorozwojowych i schorzeń, ich diagnozowania oraz udzielania pomocy.

Z recenzji prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz

Informacje dodatkowe o Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuety. Konteksty teoretyczne i praktyka:

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2017-08-01
Kategoria: Psychologia
ISBN: 9788380952966
Liczba stron: 300
Język oryginału: polski

więcej

Kup książkę Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuety. Konteksty teoretyczne i praktyka

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuety. Konteksty teoretyczne i praktyka - opinie o książce

Avatar użytkownika - truskawka2
truskawka2
Przeczytane:2019-03-10,

Zaburzenia mowy u dzieci i dorosłych mają różne podłoże. Anatomiczne (różne wrodzone nieprawidłowości w obrębie aparatu mowy). Psychologiczne (klasycznym przykładem jąkanie się w stresie). Chorobowe (zaburzenia ze spektrum autyzmu, padaczka, FAS - alkoholowy zespół płodowy u dzieci matek pijących w ciąży, w najgorszych przypadkach nowotwór). Jak najskuteczniej pomóc osobom z problemami? Jak poprawić ich funkcjonowanie w społeczeństwie? Różne aspekty tego zagadnienia znajdziemy w książce.

Ironia losu - w lekturze poświęconej logopedii przydałoby się popracować nad... językiem. Jest bowiem bardzo nierówny. Bywa giętki, ale czasami też drętwy. Jedne rozdziały są nudnym wykładem naukowym, inne - fascynującą opowieścią. Tych drugich jest na szczęście więcej.

dr Kalina Beluch

Link do opinii
Avatar użytkownika - ImpulsOficyna
ImpulsOficyna
Przeczytane:2018-03-03, Ocena: 5, Przeczytałem,

Podstawą dobrej terapii logopedycznej jest diagnoza. Zawód logopedy jest jednak tak mocno zróżnicowany, że nie ma jednego, pasującego do wszystkich przypadków, narzędzia diagnostycznego. Spotykamy się bowiem nie tylko z wadami wymowy, ale również z zaburzeniami połykania, oddechu oraz z licznymi sprzężeniami. Często przecież wada wymowy wynika z innych zaburzeń, na przykład genetycznych, neurologicznych. W książce „Diagnoza i terapia” pod redakcją Barbary Skałbani i Ewy Jeżewskiej-Krasnodębski poznamy wiele rodzajów diagnozy i zrozumiemy, jak bardzo jest ona istotna. Przeczytamy o diagnozie oraz terapii osób z Zespołem Aspergera, dysleksją (również dotyczącą dorosłych), afazją, padaczką, rakiem krtani, FASD, niepłynnością mowy, a nawet dzieci dwujęzycznych. Dzięki tej różnorodności tematów książkę czyta się z ciekawością.
Szczególnie można polecić artykuł o zaburzeniach oddychania u osób jąkających się. Już sam wstęp o tym, kiedy i dlaczego nasz oddech przyspiesza, jest bardzo interesujący. Równie ciekawe są badania nad wiedzą o profilaktyce logopedycznej (badania porównawcze z lat 2001 oraz 2016). Więcej możemy się również dowiedzieć o dorosłych z dysleksją i o tym, jak dysleksja wpływa (lub wpływała) na ich funkcjonowanie. Zajmujących tematów jest oczywiście więcej i każdy znajdzie tutaj coś, co mu otworzy oczy, zdziwi lub zmusi do refleksji. Nie ulega wątpliwości, że książka może pomóc w rozwoju każdego logopedy tak, aby stawał się jeszcze lepszym fachowcem.
Publikację można polecić wszystkim terapeutom – nie tylko logopedom, ale również pedagogom, psychologom a nawet lekarzom. Autorzy udowadniają bowiem, że logopedyczny świat bardzo potrzebuje interdyscyplinarności i współpracy specjalistów.

 

Oficyna Wydawnicza Impuls   http://impulsoficyna.com.pl/recenzje/diagnoza-i-terapia-w-pracy-logopedy-i-nauczyciela-terapeuty,1898.html

 

Link do opinii
Inne książki autora
Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym
Ewa Jeżewska-Krasnodębska0
Okładka ksiązki - Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym

Z recenzji prof. dr hab. Anny Kowalskiej:   Godną uznania cechą książki jest ścisłe powiązanie wiadomości teoretycznych z praktyką logopedyczną...

Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną
Ewa Jeżewska-Krasnodębska0
Okładka ksiązki - Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną

Treść książki jest kontynuacją pierwszej pt. Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym, wydanej w Oficynie Wydawniczej "Impuls"...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Paderborn
Remigiusz Mróz
Paderborn
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Zagraj ze mną miłość
Robert D. Fijałkowski ;
Zagraj ze mną miłość
Ktoś tak blisko
Wojciech Wolnicki (W. & W. Gregory)
Ktoś tak blisko
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy