Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918

Ocena: 0 (0 głosów)

„Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918” to pierwsza w naszym kraju obszerna monografia ukazująca sposoby opowiadania obrazem w kulturze europejskiej (od malowideł naskalnych do triumfu prasy ilustrowanej). Fenomen historyjek rysunkowych i legend z nimi związanych pojawia się w antycznej Grecji i Rzymie, a rozbudowane narracje obrazkowe tworzyli już nie tylko Persowie i Egipcjanie, ale mieszkańcy odległej Laponii. Poznajemy średniowieczne rękopisy, biblie pauperum oraz wielkie epickie opowieści o podboju przez Normanów Wysp Brytyjskich. Od pierwszych ksiąg drukowanych z historiami w obrazach śledzimy rozwój gatunków i kolejnych twórców aż do końca Wielkiej Wojny w 1918 r.  Autor prowadzi nas poprzez najciekawsze zjawiska w dziedzinie rysunku, karykatury, książki ilustrowanej, komiksu i prasy w Europie – angielskich, niderlandzkich i włoskich plansz moralizatorsko-politycznych w epoce manieryzmu, brytyjskiej karykatury epoki georgiańskiej, prasy francuskiej, angielskiej i niemieckiej połowy XIX wieku, wreszcie wielkich nazwisk artystów, którzy wywarli ogromny wpływ na sztukę polskiego komiksu – Rodolphe’a Töpffera, Wilhelma Buscha, Jamesa Gillraya, Thomasa Rowlandsona, braci Cruikshanków, Caran d’Ache’a i innych oraz najważniejszych tytułów prasowych – „Punch”, „The Illustrated London News”, „Le Journal pour rire”, „Le Chat Noir”, „Northern Looking Glass”, „Flegende Blatter” aż do eksplozji prasowych historyjek ilustrowanych w Hiszpanii, Serbii, Czechach, Holandii, krajach skandynawskich. To również spotkanie z wieloma polskimi autorami historii obrazkowych i komiksów, których historia zajmuje bardzo istotne miejsce w książce –  anonimowymi ilustratorami kodeksów, twórcą Drzwi Gnieźnieńskich, Tomaszem Treterem, Antonim Möllerem, Janem Ziarko, Danielem Chodowieckim (autor pierwszej powieści graficznej), Michałem Płońskim, Janem Lewickim (rysownik pierwszego komiksu w języku polskim), Arturem Bartelsem, Franciszkiem Kostrzewskim (twórca pierwszego polskiego komiksu prasowego), braćmi Mucharskimi, Karolem Młodnickim, Stanisławem Lencem, Władysławem Sandeckim, Bogdanem Nowodworskim i in. To narracyjna opowieść o pisarzach, ilustratorach, drukarzach, wydawcach i finansistach, którzy poprzez historyjki rysunkowe usiłowali objaśniać świat i bawić czytelników. To również dzieje ewolucji techniki, idei oraz gatunków literackich i prasowych, którym zawsze towarzyszyło opowiadanie obrazem oraz przegląd kilkuset tytułów prasowych wychodzących w Polsce, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach naszego kontynentu. I choć dominował wśród artystów obrazkowych opowieści temperament komiczny i skłonność do satyry, to nie zabrakło wśród form komiksowych realizacji ukazujących okrucieństwo wojny, szaleństwo i brawurę odkryć geograficznych, polityczne przewroty i wielkie społeczne przemiany na przełomie epok. To książka w dużym stopniu o źródłach współczesnej popkultury, ale nie tylko.

Publikacja została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.


Autor:

Paweł Chmielewski, absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor naczelny magazynu kulturalnego „Projektor”. Publikował m.in. w „Zeszytach Komiksowych”, „Studiach Sienkiewiczowskich”, „Biurze Literackim”, “Ha!art”, „Biuletynie Rzeźby”. Autor książek teoretycznoliterackich: „Słowacki w supermarkecie”, „Słowacki w supermarkecie 2.0”, „Słowacki w McDonaldzie”, trzytomowej historii świętokrzyskiego komiksu „Nie tylko Yorgi”, monografii: „Rozmaite gatunki szarańczy. Cykle ilustracyjne i formy komiksowe w polskiej prasie XIX wieku”, „Na dworze Goździkowego Króla. Polskie formy komiksowe w kontekście europejskim od XV wieku do roku 1914”, „Kolacja u Jedynaczka/ Dinner at Jedynaczek’s. Franciszek Kostrzewski – pionier polskiego komiksu prasowego” (edycja polsko-angielska) oraz współautor publikacji zbiorowych (m.in. „1000 filmów, które tworzą historię kina”). Scenarzysta kilkunastu komiksów. Trzykrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Należy do Rady Programowej Muzeum Komiksu w Krakowie.

Grafik:

Jerzy Ozga, absolwent grafiki warsztatowej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (oddział w Katowicach), ilustrator książek, autor okładek i rzeźbiarz (specjalizuje się w popiersiach i portretach figuratywnych). Publikował m.in. w „Komiks-Fantastyka”, „AQQ”, „Super Boom”, „Smok Komiks”, „Teraz”, „Komiks i my”, „Projektorze”. Autor storyboardów i opracowania rysunków w filmach Lecha Majewskiego („Pokój saren”, „Autobus na Golgotę”, „Młyn i krzyż”, „Dolina bogów”), z którym przygotował również kilka powieści graficznych. Laureat Grand Prix na MFKiG w Łodzi w 2003 r. Scenarzysta i rysownik komiksów: „Księga miecza”, „Flain”, „Głupek Sven”; rysownik komiksów „Ern”, „Salut bohaterom”, „Misja rozpaczy”, „Quo vadis” (2 tomy), „Katyń”, „Yorgi” (4 tomy), „Kapitan Gżebyk na tropie”, „Przygody Władka”. Jeden ze współorganizatorów Pierwszego Ogólnopolskiego Konwentu Twórców Komiksu w Kielcach (1991).

Informacje dodatkowe o Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918:

Wydawnictwo: inne
Data wydania: 2024-01-02
Kategoria: Komiksy
ISBN: 9788396945006
Liczba stron: 844
Ilustracje:Jerzy Ozga

Tagi: komiksy

więcej

Kup książkę Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Inne książki autora
Obywatel Szrajbman
Paweł Chmielewski0
Okładka ksiązki - Obywatel Szrajbman

,,Obywatel Szrajbman" to zapis historii w formie scenariusza, któremu równolegle towarzyszą rysunki układające się w narrację graficzną. Głównym bohaterem...

Pontyfikat kryzysu. Dlaczego ustąpił papież Benedykt XVI
Paweł Chmielewski0
Okładka ksiązki - Pontyfikat kryzysu. Dlaczego ustąpił papież Benedykt XVI

Rok po śmierci papieża Benedykta XVI nie cichną spekulacje na temat jego pontfikatu i abdykacji. Paweł Chmielewski w najnowszej książce decyduje się pójść...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Fałszywa królowa
Mateusz Fogt
Fałszywa królowa
Między nami jest Śmierć
Patryk Żelazny
Między nami jest Śmierć
Olga
Ewa Hansen ;
Olga
Serce nie siwieje
Hanna Bilińska-Stecyszyn ;
Serce nie siwieje
Zranione serca
Urszula Gajdowska
Zranione serca
Znajdziesz mnie wśród chmur
Ilona Ciepał-Jaranowska
Znajdziesz mnie wśród chmur
Trzy krowy w niebieskich kajakach
Andrzej Marek Grabowski ;
Trzy krowy w niebieskich kajakach
Pies na medal
Barbara Gawryluk
Pies na medal
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy