Publicystyka

– Bardzo wiele mówimy o bohaterach Powstania Warszawskiego, o tych, którzy walczyli, ale zarazem zapominamy, że największą cenę zapłaciła ludność cywilna. Nie mówimy też o szaleństwie, które w wielu osobach wywołało Powstanie Warszawskie. O tym, że czasem ludzie nie potrafili znieść napięcia, jakie wywoływały ówczesne wydarzenia. Ja nie wyczytałam o tym w opracowaniach historycznych. Usłyszałam za to od moich rozmówców, od ludzi, którzy Powstanie Warszawskie przeżyli oraz od ich bliskich – mówi Nina Majewska-Brown, autorka książki „Z Powstania do Auschwitz".  czytaj dalej

– Z badań wynika, że ponad 25% Polaków dotykają w którymś momencie życia różnorodne zaburzenia psychiczne. Większość z nas zetknie się z tym problemem, chociażby z tytułu bliskich relacji z chorymi. Dla dobra ogółu należy przestać traktować ten rodzaj chorób jako temat tabu – mówi Konrad Makarewicz, autor książki „Głęboko pod powierzchnią". czytaj dalej

– Uważam, że doświadczenia pandemiczne rzadko dotąd pojawiały się w książkach nie dlatego, że o nich zapomnieliśmy, ale dlatego, że są po prostu zbyt świeże, że nie zostały jeszcze przerobione przez świadomość zbiorową. Literatura może w tym pomóc, ale też trzeba powiedzieć, że w tych doświadczeniach tkwi bardzo duży potencjał rozrywkowy, powieściowy. Czasy pandemii dobrze współgrają z atmosferą kryminałów, thrillerów czy horrorów – mówi Anna Kańtoch, autorka książki „Samotnia". czytaj dalej

– Dla mnie tworzenie fabuły to trochę jak układanie puzzli. Mam kilka z pozoru niepasujących do siebie elementów, ale gdy każdy z nich zacznę odpowiednio przerabiać, to okaże się, że idealnie się ze sobą zgrywają – mówi Kinga Tatkowska, autorka książki „Przezroczyste skrzydła" czytaj dalej

– Giselle, główna bohaterka mojej książki, została od początku do końca wymyślona. Nie jest jednak postacią nieprawdopodobną, na dwór królowej Ludwiki przybywało mnóstwo francuskich dam – i to z różnych powodów. Większość znajdowała się w desperacji, czy to finansowej, czy towarzyskiej, a czasem pewnie i politycznej, skoro decydowały się na wyjazd na koniec świata, czyli do Polski – mówi Weronika Wierzchowska, autorka książki „Francuska dwórka".  czytaj dalej

– Najlepiej czytać moją książkę tak, jak robią to dzieci: trochę naiwnie i bez angażowania bagażu kulturowo-światopoglądowego. Jeśli, dorosły czytelniku, uda Ci się ta sztuka, to zobaczysz, że stereotypowe księżniczki są super, piraci są super i paskudne włochate pająki też są super. Zupełnie tak samo, jak chodzenie na bosaka po błocie albo obżeranie się czereśniami prosto z drzewa – mówi Anna Samborowska, autorka książki „Zoja i tajemnica znikających kapci". czytaj dalej

– Moje historie mają być pełne emocji, mają eksplorować wnętrze i pozostawiać za sobą lekką zawieruchę. Chcę czuć w nich to napięcie i gwałtowność. Mocne zwroty akcji mają mocniej zaangażować czytelnika w opowieść i sprawić, że nie będzie mógł się od niej oderwać. Chcę sobie wyobrażać, jak przewraca strony z niecierpliwością, aby dowiedzieć się, co stanie się dalej – to jest niezwykle ekscytujące – mówi Anika Gielzak, autorka książek z cyklu „Po drugiej stronie strachu".  czytaj dalej

– Zależy mi na różnorodności, nieoczywistości i wychylaniu się z ram. Życia nie da się wsadzić w ramy, zawsze coś nas może zaskoczyć, więc dlaczego mielibyśmy naklejać etykietkę gatunkową na powieść? Moje bohaterki prowadzą zabawne dialogi, śmiech jest dla nich świetnym sposobem na zawoalowanie rozterek życiowych. Ale przecież mają swoje traumy, problemy i obawy, jak my wszystkie – mówi Anna Kapczyńska, autorka powieści „Czarne piwo grabarza". czytaj dalej

– Zbieraniem materiałów źródłowych i zapoznawaniem się z różnymi publikacjami na temat drugiej wojny światowej zajmuję się od ponad dwudziestu lat. Moje archiwa zawierają wiele różnych dokumentów, z których jak z klocków Lego tworzę fabuły powieści – mówi Edward Łysiak, autor książki „Kresowa opowieść. Monika". czytaj dalej

– Życie to przedziwna kombinacja zdarzeń i ludzi, w której z różnym skutkiem działają na nas zarówno nasze własne decyzje, jak i decyzje innych – nawet jeśli początkowo wydaje się, że nie dotyczą nas bezpośrednio. To gigantyczna macierz mniejszych i większych zależności – mówi Dagmara Zielant-Woś, autorka książki „Zanim zgaśnie iskra".  czytaj dalej

Warto przeczytać

Reklamy
Recenzje miesiąca
Virion. Legenda miecza. Krew
Andrzej Ziemiański ;
Virion. Legenda miecza. Krew
Herbaciane róże
Beata Agopsowicz ;
Herbaciane róże
Czarownik
Anniina Mikama
Czarownik
Ludzie z kości
Paula Lichtarowicz
Ludzie z kości
W rytmie serca
Aleksandra Struska-Musiał ;
W rytmie serca
Kołatanie
Artur Żak
Kołatanie
Esperanza
Jakob Wegelius ;
Esperanza
Mapa poziomów świadomości
David R. Hawkins ;
Mapa poziomów świadomości
Dom w Krokusowej Dolinie
Halina Kowalczuk ;
Dom w Krokusowej Dolinie
W szponach
Izabela Janiszewska ;
W szponach
Pokaż wszystkie recenzje