Nie chcieli wydawać jej książek. Tik-Tok sprawił, że teraz czytana będzie na całym świecie

Data: 2022-09-01 12:09:41 | Ten artykuł przeczytasz w 9 min. Autor: Agata Rejnowska
udostępnij Tweet

Alex Aster to autorka nadchodzącej książki z gatunku młodzieżowego fantasy – Lightlark. Książka została ochrzczona wielkim bestsellerem, sprzedano prawa do jej ekranizacji, a powieść już za chwilę zadebiutuje również w Polsce. Wszystko za sprawą użytkowników TikToka.

Obrazek w treści Nie chcieli wydawać jej książek. Tik-Tok sprawił, że teraz czytana będzie na całym świecie [jpg]
Fot. Pexels / domena publiczna 

Wbrew pozorom social media odgrywają ogromną rolę w książkowym świecie. Czytelnicze społeczności na popularnych platformach takie, jak bookstagram oraz booktok w dużym stopniu wpływają na promowanie czytelnictwa, o czym doskonale wiedzą influencerzy książkowi. Ostatnio na TikToku powstał nawet wirtualny klub książki, aplikacja przyczyniła się również do spopularyzowania pewnej zabytkowej biblioteki. Jednak działania na TikToku to przede wszystkim ogromny potencjał jeśli chodzi o reklamę. I tak dzięki jednemu filmikowi młoda autorka wyda książkę, na którą czekają już tysiące czytelników.

Alex Aster fenomenem na TikToku. Kim jest młoda pisarka?

Mimo że autorka ma dopiero 26 lat, Lightlark nie jest jej debiutem. O kontrakt na książkę zaczęła starać się już wieku 12 lat. Wówczas nie udało jej się przekonać żadnego wydawnictwa. W przeciągu następnych lat napisała aż 6 książek, z czego jednak tylko dwutomowa seria Emblem Island doczekała się wydania. Historie zostały zainspirowane latynoamerykańskimi mitami, które opowiadała jej babcia. Mimo że pomysł brzmi ciekawie, książki przeszły bez echa i nie sprzedały się zbyt dobrze. Życie Aster zmieniło się wraz z tik-tokiem, zapowiadającym jej najnowszą powieść.

Czytaj również: „Imperium światła” ze zwiastunem. W obsadzie nowego filmu Olivia Colman

Alex Aster w swoich pisarskich próbach spotkała się z setkami odmów ze strony wydawców. W momencie napisania Lightlark, która również nie spotkała się z zainteresowaniem, sfrustrowany agent porzucił pisarkę. Dziewczyna postanowiła zwrócić się ze swoim pomysłem do społeczności na TikToka. Na filmiku zapytała, czy czytelnicy chcieliby przeczytać historię o przeklętej wyspie, która raz na sto lat wyłania się z wody, by stać się miejscem  rozgrywek na śmierć i życie. Gra daje szansę sześciu królestwom, aby te mogły przerwać swoje klątwy. Obok takiego opisu społeczność amerykańskiego TikToka nie mogła przejść obojętnie, bo to właśnie takie motywy najszybciej stają się popularne. Filmik momentalnie stał się viralem, a już tydzień później Aster podpisała kontrakt z wydawnictwem Amulet Books. Prawa do ekranizacji po chwili wykupiło studio Universal.

Alex Aster: „Społeczność Tik-toka to ogromna część tego procesu”

Przed tym, nim Aster zdobyła uwagę czytelników na TikToku, wydawcy wydawcy zapewniali pisarkę, że Lightlark im się podoba, jednak uważali, że książka nie ma szans na rynku. Aster postanowiła udowodnić, że się mylą i właśnie dlatego zwróciła się wprost do czytelników. Dziewczyna wyszła z założenia, że istnieje ogromna rozbieżność pomiędzy wydawcami podejmującymi decyzje w swoich salach konferencyjnych a czytelnikami, którzy łakną powieści takich jak Lightlark. Niewątpliwie udało jej się to udowodnić. Czytelnicy TikToka oszaleli na punkcie książki. Nic dziwnego, bo poruszane w książce wątki, takie jak motyw władzy, walki na śmierć i życie, zakazanej miłości czy magii od lat cieszą się ogromną popularnością wśród czytelników tego rodzaju prozy. Lightlark ma być idealnym połączeniem dark fantasy i romansu. Autorka w jednym z wywiadów przyrównała swoją powieść do serii Igrzyska Śmierci Suzanne Collins oraz One of us is lying Karen M. McManus.

Czytaj także: Niemieckie wydawnictwo wycofuje książki o Winnetou

Aster w swoich wypowiedziach szczególne podziękowania kieruje do społeczności TikToka, bez której jej największe marzenie by się nie spełniło. Dziewczyna pozwoliła swoim obserwatorom wybrać okładkę książki, a także dzieli się z nimi każdą informacją dotyczącą jej twórczości i postępów w związku z Lightlark. To również TikTok przyczynił się do tego, że studio Universal wykupiło prawa do ekranizacji. Producentka Annika Patton znalazła Lightlark na Tik-toku i poprosiła o możliwość przeczytania powieści. Książka bardzo jej się spodobała i tak doszło do współpracy studia Universal oraz Temple Hill – odpowiedzialnego między innymi za filmową wersję głośnej powieści Zmierzch Stephenie Meyer. Jak widać, przy Lightlark pojawiają się naprawdę znane nazwiska i jeszcze popularniejsze tytuły. Czy jednak to wystarczy, aby książka stała się hitem również po tym, jak trafi w ręce czytelników?

Hit TikToka budzi kontrowersje wśród czytelników

Premiera książki Alex Aster to naprawdę głośna sprawa. Lightlark stało się ogromnym hitem, jeszcze zanim trafiło w ręce czytelników. Opis książki, motywy, które w nim występują oraz porównania do twórczości Sarah J. Mass czy Suzanne Collins rozbudza emocje, a wraz z nimi spore oczekiwania. Jednak niekoniecznie musi świadczyć o jakości samej powieści. Swoją światową premierę książka miała 23 sierpnia, a biorąc pod uwagę, że do recenzentów trafiały kopie przedpremierowe, można zapoznać się z pierwszymi opiniami. A te są dość różnorodne.

Czytaj także: "Gry rodzinne" - polski serial o tajemnicach i sekretach rodzinnych

Na popularnych amerykańskich serwisach czytelniczych pojawiają się słowa krytyki, które dotyczą m.in. konstrukcji fabuły, kreacji bohaterów, a nawet nazewnictwa. Z drugiej strony — świetne rekomendacje książce napisali naprawdę znani twórcy. Wśród nich znalazł się Adam Silvera, autor hitów takich jak Nasz ostatni dzień oraz Syn nieskończoności napisał, że to brutalna i uwodzicielska mroczna baśń w świecie Igrzysk Śmierci. Z kolei autorka These Violent Delights. Gwałtowne Pasje Chloe Gong podkreśla, że powieść, wypełniona niezwykłą magią, zaskakuje i zachwyca. Od komplementów nie powstrzymała się także Marie Lu, czyli autorka serii Malfetto. Lu zwraca uwagę, że książka niesamowicie wciąga i angażuje wszystkie zmysły swoim gęstym i filmowym klimatem.

Lightlark w Polsce już we wrześniu

Tak głośnej premiery nie mogli zignorować również polscy wydawcy, a prawa do wydania tytułu wykupiło już jedna z najbardziej znanych oficyn — Wydawnictwo Jaguar, specjalizujące się w książkach kierowanych do dzieci oraz młodzieży. W ich dotychczasowej ofercie znalazła się m.in. fantastyka, romanse i horrory. Ich nakładem ukazała się między innymi Księga Nocy autorstwa Holly Black, pełna magii i wiedźm Omens Bite. Dary bogiń. Siostry z Salem Kristin Cast i P.C. Cast czy pełna tajemnic Extasia Claire Legrand. 

Lightlark książka

Książka w Polsce ukaże się nieco ponad miesiąc po oficjalnej premierzy w Stanach Zjednoczonych. Na półkach polskich księgarń tytuł pojawi się pod koniec września — dokładnie 28.09.2022. Za przekład z języka angielskiego odpowiedzialna będzie Zuzanna Byczek.

Książkę w popularnych księgarniach internetowych w przedsprzedaży kupić można poniżej:

Tagi: TikTok, premiery książek, Romans fantasy dla młodzieży,

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Książka
Lightlark
Alex Aster4
Okładka książki - Lightlark

Witajcie na Centennialu... Co sto lat z wody wyłania się wyspa Lightlark, by stać się miejscem rozgrywek na śmierć i życie. W morderczej grze Centennial...

dodaj do biblioteczki
Wydawnictwo
Autor
Reklamy
Recenzje miesiąca
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Kobiety naukowców
Aleksandra Glapa-Nowak
Kobiety naukowców
Nóż
Salman Rushdie
Nóż
Apaszka w kwiaty jabłoni
Anna Wojtkowska-Witala
Apaszka w kwiaty jabłoni
Szpital św. Judy
M.M. Perr
Szpital św. Judy
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Smugi
Małgorzata Starosta ;
Smugi
Krypta trzech mistrzów
Marcin Przewoźniak
Krypta trzech mistrzów
Pokaż wszystkie recenzje